בקרוב באיילון? מובילאיי מתכוונת ללמד את המכונית האוטונומית להשתלב בתנועה פקוקה

מיליארדי דולרים מושקעים על ידי חברות טכנולוגיה ויצרניות מכוניות בפיתוח חיישנים, מערכות בינה מלאכותית ומפות ברזולוציה גבוהה, שיאפשרו למכוניות להסיע את עצמן. ועדיין, קיימים קשיים רבים במעבר לנהיגה אוטונומית. לדבריי אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, העיקרי שבהם הוא היכולת להשתלב בביטחון ולהתמודד עם שינויים במצבים של עומסי תנועה.

"התחום הזה הוא עקב האכילס של כל התעשייה", אומר שעשוע. מובילאיי, טכנולוגיה ישראלית שמציעה מערכות סיוע מתקדמות לנהג המבוססות על תמונה, עובדת עם BMW ואינטל על מכונית אוטונומית שתשווק לציבור הרחב ב-2021.

הגרסה האחרונה של אב הטיפוס של מכוניות אוטונומיות משתמש במכ"ם, מצלמה וחיישן לייזר שנותן נקודת מבט של 360 מעלות על כל מה שנמצא מסביב כמו מכוניות, רוכבי אופניים והולכי רגל. המחשב מעבד את המידע הזה, משווה אותו עם מפות כדי לבחור את הכיוון האולטימטיבי ומשתמש במערכות אלגוריתמים מתקדמות כדי לנווט את הרכב בבטחה. ועדין, רוב המכוניות נקלעות למשבר כשמכונית אחרת חוסמות להן את המעבר או שהן צריכות להשתלב בתנועה הצפופה. "הן צריכות למצוא דרך לנהל משא ומתן עם מכוניות אחרות כדי לפתור את 'מדיניות נהיגה'", מסביר שעשוע. "מדיניות נהיגה היא הבחירה באיך אתה מנווט לתוך התנועה, במיוחד תנועה צפופה. בדרך כלל אנשים מנהלים ביניהם משא ומתן על ידי איתות לרכבים אחרים, מחוות ידיים וקשר עין. זה סוג של משחק".

שעשוע | צילום: אורן כהן

בספטמבר, כשאובר חנכה את תוכנית המבחן של הרכב האוטונומי שלה בפיטסבורג, מספר כלי תקשורת ציינו את התדירות בה הנהג אנושי שיושב בכיסא הנהג, נאלץ לקחת את השליטה כדי לעקוף אוטובוסים ורכבים אחרים, כשהמציאות גוברת על יכולות המערכת. הדרישה לגיבוש 'מדיניות נהיגה' היא הכרחית היות והמטרה העיקרית היא להביא למספר גדול של מכוניות אוטונומיות שישתלבו בכבישים הציבוריים.

השבבים של מובילאיי יחד עם הטכנולוגיה של אינטל ישמשו צי של 40 מכוניות מבחן, שמתכננות לפעול בחצי השני של 2017. מובילאיי, שפועלת מירושלים, עובדת גם עם יצרנית החלקים דלפי על חומרה ופלטפורמת תוכנה שתתחרה מול המכונית האוטונומית של גוגל.

הבטיחות נמצאת בראש סדר העדיפויות של מכוניות אוטונומיות, כך שהן מתוכנתות לפעול במהירות מוגבלת, בהתאם לחוקי הכביש ולצד מכוניות אחרות. ועדיין, לעשות זאת בתנועה פקוקה בתנאים אורבניים ללא היכולת לתקשר עם הרכבים האחרים, יצור מצב של המתנה לא נגמרת להזדמנות להשתלב בתנועה.

"עקב האכילס של התעשייה" | צילום: fotolia

כדי לפתור זאת, מובילאיי מפתחת אלגוריתמים נוספים שנועדו ליצור השתלבות שגם נהגים אנושיים ימצאו אותה מאתגרת. כיום המערכת חווה 200 כישלונות על כל 100,000 ניסיונות סימולציה. חידושי תוכנה נוספים יאפשרו למבחנים של מובילאיי להיכנס לעולם האמיתי בסוף השנה הנוכחית, כשהמטרה היא להציג מכונית אוטונומית עם מדיניות נהיגה עד 2021.

"הבעיה האמיתית היא לא לנווט סביב מכוניות או אובייקטים גדולים שנכנסים למסלול של הרכב האוטונומי, אלא להשתלב בתנועה בבוסטון", אומר שעשוע. אם זה לא יקרה, "לא יהיו מכוניות אוטונומיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן