בקרוב לא יהיה יותר נפט: איך לצמצם את צריכת הפלסטיק שלנו

פלסטיק הוא חומר פלא: הוא גמיש אבל עמיד, הוא קל – אבל שורד לנצח. לכן השימוש בו עבור משהו שאורך שעה קלה – נגיד, קשית שתייה או מכסה לכוס שתייה חמה שלוקחים לדרך – עשוי להיראות מטופש וחסר טעם. עצמים כאלה נמצאים בכל מקום בימינו, ועשוי להיות קשה להימנע מהשימוש בהם. 

אבל לא עבור בת' טרי; אחרי שקראה על שטח הפסולת של האוקייאנוס השקט וראתה תמונה של ציפור מסוג אלבטרוס שבטנו מלאה מוצרי פלסטיק לפני שני מספר, טרי החלה לקטלג את הפסולת הפלסטית שהיא מציירת מדי שנה, כשהיא מסתפקת בפלסטיק חד-פעמי. כלומר, לא הלפ-טופ או הטלוויזיה שלה, אלא דברים כמו אריזות מזון, שאריות שילוּח, קשיות וכו'. בשנתה הראשונה היא נדהמה לגלות את הכמויות של הפלסטיק, והחלה לכתוב בלוג על ניסיונה להפחית את הצריכה והבזבוז שלה. כעת היא יכולה להכניס את כל תצרוכת הפלסטיק שהיא מייצרת בשנה אל תוך שקית סנדביצ'ים קטנה. שרי היא רואת חשבון במקצועה, אז היא נמנעת ממה שהיא מכנה "הטון הצווחני של הסביבתיות" בבלוג שלה. במקום זה, היא בוחרת להביט על חלופות ופתרונות ולחלוק אותם עם קוראיה. כעת היא גם מוציאה ספר המאגד את כל הידע שצברה לאורך השנים באיך לחיות חיים נטולי פלסטיק ככל האפשר. הכותרת: "נטול פלסטיק – איך נפטרתי מהרגלי הפלסטיק ואיך תוכלו גם אתם".

הגם שרבים בתנועה הצבעונית נוטים לבטל את הפעולה האינדיבידואלית בהיותה מזערית בערכה מכדי לחולל שינוי, טרי היא הוכחה לכך שההיפך הוא הנכון. בנקיטת צעדים קטנים בעצמה, היא העניקה השראה להמוני משתמשים אחרים לעשות אותו דבר, ומשכה הרבה יותר תשומת לב להשפעות הפלסטיק החד-פעמי שלנו. כשטרי מחפשת אלטרנטיבה לחתיכת פלסטיק מסוימת ולא מצליחה למצוא אותה, היא יוצרת קשר עם חֲבָרוֹת, ומנהלת עימן דיאלוג תקיף אך הוגן. לפני שנתיים, מתוסכלת מכך שלא יכלה למחזר את פילטר המים מסוג 'בריטה' שלה בארה"ב, למרות העובדה שהפילטרים ממוחזרים באירופה, טרי יצרה קשר עם החברה ובסופו של דבר הרימה קמפיין שהתרה בחברת "קלורוקס" להתחיל למחזר את הפילטרים גם בארה"ב. תוך שנה יצרה החברה מערך החזרה לפילטרים שלה.

להיפטר מההרגל. ניקוי פסולת פלסטיק בחופי הפיליפינים | צילום: רויטרס

כמובן, לא כולם הולכים לאהוב את טרי ולהחליף את התערים החד-פעמיים שלה בתערי ווינטאג' ישרי-להב, אבל הספר שלה גדוש בטיפים קלים שגם העצלן שבחובבי הסביבה יוכל להטמיעם, והיא הולכת הרבה יותר רחוק מהטיפים המוכרים לגבי שקיות ובקבוקים. הינה 5 דוגמאות לצמצום כמה מהבזבוזים היותר משוועים של פלסטיק:

* קשיות: פשוט תגידו לא, או תביאו אחת משלכם. אם יש לכם שיניים רגישות או שאתם חוששים מחיידקים על כסות במסעדות, יש קשים מבזכוכית או פלדת אל-חלד שאפשר לקנות ולהביא אתכם, אבל הדרך הכי קלה להימנע מהקשית היא פשוט לבקש מהמלצר שלא להביא אותה. 

* נפטרים מהשולחן הקטן: כשמזמינים פיצה, אומרים לפקיד/ת ההזמנות שאנחנו לא מעוניינים ב'שולחן' הפלסטיק הקטן שהם שמים באמצע הפיצה. 

* הולכים על הגביע: מפנקים את עצמכם בגלידה? פנקו את עצמכם גם בגביע אכיל שיחזיק אותה. הגביע פירושו אפס שיורת מיכלית או תשמישית. 

* אל תשלמו על מים: אפשר לצמצם את הצורך במיכלי פלסטיק על מוצרי טיפוח אישי ע"י קנייתם בצורתם המוצקה או האבקתית במקום בצורתם הנוזלית. סבון, שמפו, מרכך שיער ודיאורדורנטים; מְשָחוֹת מוצקות; אבקות סבון כביסה וכלים; טבליות ואבקות משחת שיניים – כל אלו הן דוגמאות פשוטות. למה לשלם על מים ועל יותר אריזה מוגדלת כשאנחנו יכולים להוסיף מים מהברז הביתי?

* קנו בגושים: לא חייבים לרכוש הכל בסיטונות, אבל אפשר לשקול להחליף מוצרים שאנחנו בד"כ קונים בפחיות או בשקיות – בקופסאות גדולות. אפשר גם לצמצם את צריכת הפלסטיק אפילו יותר אם עוברים לשקי בד או יריעה אורגנית אחרת. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן