בקרוב נוכל להטעין את הנייד באופן אלחוטי בכל בית קפה, התשלום יתבצע באמצעות הפרטיות שלנו

בעידן בו חברות הענק עושות כל שביכולתן כדי להצליח ולאסוף עוד קצת מידע על הרגלי הצריכה שלנו, מקומות המפלט בהם אנו חשים בטוחים מעינם הבוחנת של התאגידים השונים הולכות ונעלמות בזו אחר זו. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא אחת הפעולות הפשוטות והבסיסיות ביותר אשר אנו מבצעי מדי יום: הטענת הטלפון הסלולרי שלנו. אך אם כיום פעולת הטעינה הפשוטה עודנה "נתיב חד סתרי" במסגרתו הדבר היחיד שעובר הוא החשמל בכבל ההטענה, הרי שגם מציאות זו עומדת להשתנות – ובקרוב מאוד.

אחד הטרנדים החמים בעולם הטכנולוגיה אשר צפוי לפרוץ בעתיד הקרוב הוא תחום ההטענה האלחוטית. כמה חברות ענק כבר חשפו את הטכנולוגיה, כשמכשיר הדגל האחרון של ענקית הסלולריים הקוריאנית "סמסונג" מגיע כבר כיום עם הקולטנים הדרושים בכדי לאפשר לו להיטען מבלי כל צורך בכבלים מכל סוג. לאחרונה הודיעה גם ענקית הרהיטים השוודית "איקאה" על השקת קו רהיטים חדש, אשר יאפשר הטענה אלחוטית של המכשירים השונית, וחברות רבות פועלות ברחבי העולם בכדי להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה – ולסייע בהטמעתה בכל תחומי החיים שלנו.

צילום: thinkstockphotos

וככל שהמכשיר הסלולרי הופך לחלק משמעותי יותר ויותר בחיינו, כך קהל הלקוחות אינו יכול לסבול את המחשבה להישאר ללא סוללה במכשיר. "תחנות הטענה" קיימות כבר היום במקומות ציבוריים רבים, וההטענה האלחוטית הופכת את כל התהליך לפשוט ונוח בהרבה. אך אם כיום אנו רגילים כי הדבר היחיד אשר אנו משלמים בתמורה להטענה הסלולרית הוא סכום כסף קטן עבור החשמל, הרי שגם תשלום זה עומד להשתנות – ובמקום לשלם בכסף עבור ההטענה, אנו נשלם באמצעות דבר מה חשוב ובעל ערך לא פחות: מידע. או במילים אחרות: הפרטיות שלנו.

אחת החברות המובילות הפועלות בתחום ההטענה האלחוטית בעולם כיום היא Powermat האמריקאית. החברה מפתחת טכנולוגיה מתקדמת אשר מאפשרת כבר כיום הטענה אלחוטית במקומות ציבוריים שונים, ובשנה שעברה חתמה על חוזה עתק עם רשת בתי הקפה "סטארבאקס", וכבר כיום היא מציעה תחנות הטענה אלחוטית בלמעלה מ-200 מסניפי הרשת בארה"ב ובבריטניה.

אותן "תחנות" הן למעשה שולחנות הקפה באותם סניפים, והלקוחות יכולים להטעין את המכשיר הנייד בזמן שהותם בבית הקפה – ללא צורך להתרחק ממנו יותר מסנטימטרים בודדים. לקוחות אשר כבר הספיקו לרכוש את המכשיר החדש של סמסונג, ה"גלקסי S6", כאמור אינם זקוקים לשום תוספים – והטלפון יכול להיטען בקלות פשוט בעת הנחתו באזור המסומן על השולחן. בעלי מכשירים אחרים נדרשים לרכוש מכשיר קטן בעלות של 10 דולר: המכשיר למעשה מתחבר לשקע ההטענה של המכשיר, וקולט את החשמל אשר מועבר באופן אלחוטי, וכך גם ללקוחות אלו מתאפשרת הטענה נוחה ופשוטה.

והציבור, כך נראה, אוהב את החידוש. "אנשים מטעינים בכל פעם שהם מתיישבים, גם אם הסוללה שלהם טעונה ברמה טובה", מספר טורסטן היינס, כיום מנכ"ל החברה ולשעבר מנכ"ל ענקית המכשירים הסלולריים הקנדית בלקברי. לדבריו, כבר בקרוב החברה תרחיב את פעילותה ותציב תחנות הטענה דומות גם בסניפים של רשת מקדונלד'ס, חנויות בגדים, אולם ה"מדיסון סקוור גארדן" בניו יורק, ועוד.

החברה, כאמור, לא גובה כסף מציבור המשתמשים עבור ההטענה. על פי הערכות שונות, אנשים ימנעו מלשלם אפילו סכומי כסף קטנים במיוחד עבור ההטענה (למעט מקרים חריגים) – אך הם בהחלט ישמחו לעשות זאת בחינם, כפי שמעידים הנתונים אשר מציגה החברה. את המודל הכלכלי שלה, מבססת כאמור החברה על המידע אשר היא אוספת עבור המשתמשים בתחנות ההטענה שלה.

עוקבים אחרינו כל העת | צילום: thinkstockphotos

אל חשש, המערכת לא פורצת למכשיר ואינה "שולפת" מידע אשר שמרתם עליו. היא גם לא יודעת (לפחות בינתיים) לזהות את המשתמש בשמו ובפרטיו. אך גם המידע אשר נאסף באופן אנונימי הוא יקר ערך עבור החברות השונות, דוגמת רשת סטארבאקס: באמצעות תחנות ההטענה תוכל הרשת לגלות נתונים, למשל, אודות הלקוחות אשר חוזרים לסניפי הרשת. היא תוכל לגלות כמה זמן הלקוח יושב לשולחן, איפה הוא מעדיף לשבת, והאם נתונים אלו משתנים בשעות או בתקופות שונות. היינס מסביר כי בחברה מצליחים לאסוף שורה ארוכה של נתונים בעלי ערך רב, אשר יכולים לסייע לבעל העסק ללמוד המון על דפוסי ההתנהגות של לקוחותיו השונים. והכל באמצעות ההטענה האלחוטית.

אז האם ללקוחות יש סיבה לבהלה? התשובה לכך היא כמובן אינדיבידואלית למדי, כשיש כאלו אשר שומרים בקנאות על פרטיותם, בעוד אחרים לא מתנגדים לחשוף קצת מהרגלי הגלישה שלהם בעבור כמה דקות של הטענה חינמית. אמנם לא מדובר בשינוי ממשי באשר להרגלי איסוף המידע אודות דפוסי התנהגות הצרכנים, אך בהחלט מדובר בצעד אחד נוסף – אל עבר עתיד בו כל מעשינו ינותרו כל העת ובכל מקום, הכל כדי להצליח למכור לנו קצת יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן