בראש הדאגות של עשירי ארה"ב – הבחירות לנשיאות

עם ברני סנדרס שנדר להמשיך עם קמפיין הסקפטיות שלו לגבי עושר עד הוועידה הדמוקרטית בסוף יולי, ודונלד טראמפ שרוכב על גל של סנטימנט פופוליזם ופרוטקציוניזם בדרכו לפסגת המפלגה הרפובליקנית, לא קשה להאמין שהאמריקאים העשירים ביותר מודאגים מהבחירות לנשיאות הקרבות. אבל לשאלה עד כמה הם מודאגים יש תשובה שתהיה אולי מפתיעה.

לפי סקר שנערך לאחרונה בקרב האנשים העשירים בעולם ונוהל על ידי חברת מחקר השוק הבריטית YouGov, האמריקאים העשירים מדרגים את התוצאות של הבחירות לנשיאות בארה"ב כדאגה העיקרית שלהם – מעל לעתיד ילדיהם ונושאי מפתח אחרים כמו פיקוח על נשק, התחממות גלובלית והאיום מצד דאעש.

"תוצאות הבחירות תמיד היוו סיבה לדאגה, אבל נראה שזו הפעם הראשונה שהן הפכו לדאגה מספר אחת שלהם", מציינת קארה דיוויד, מנהלת שותפה ב-YouGov, אשר ערכו סקר בקרב 2,515 אמריקאים עם הכנסה שנתית גדולה יותר מ-150 אלף דולר.

קרוב ל-80% מהמשיבים אמרו כי הם מודאגים מאוד או באופן קיצוני מתוצאות הבחירות לנשיאות. מדובר ב-15% יותר מהדאגה שנמצאת במקום השני – עתיד ילדיהם (64%), ובין 25% ל-30% מעל דאגות לגבי פיקוח על נשק, התחממות גלובלית ואיום דאעש באמריקה (54%, 51% ו-49% בהתאמה).

הדאגות האלו משולבות – התחממות גלובלית ודאעש מעצבים את הציפיות לגבי איכות החיים של הילד, לדוגמא. אבל דירוג הבחירות מעל לכולם אולי מצביע על אמונה בקרב העשירים, לפיה הנשיא הבא ישפיע באופן ניכר על הנושאים שהכי חשובים עבורם, לדברי דייוויד.

פחד מהמסלול בה צועדת הפוליטיקה האמריקאית לא מוגבל לאזרחי ארה"ב. 36% מהעשירים בעולם שסוקרו (אלו עם הכנסה שממוקמת בעשירות העליון במדינות שלהם) דיווחו אף הם על רמה דומה של דאגה לגבי הבחירות לנשיאות ארה"ב, נתון ש-YouGov מצביעה עליו כגבוה באופן בולט.

הנשיא הנבחר ישפיע על העתיד שהעשירים מנסים ליצור למשפחותיהם | צילום: fotolia

"הם מודאגים שזה הולך לשנות את הדרך בה אנחנו מבצעים עסקים בארה"ב", מסביר צ'נדלר מאונט, מנהל הסקר. "אולי יהיו תעריפים חדשים, אולי תהיה נטייה לאומית יותר – מה שאנחנו כבר רואים הרבה באירופה".

כמה עשירים דומיננטיים השתמשו בשפה דרמטית כדי לדבר על הבחירות הממשמשות ובאות. מיליארדר הקזינו שלדון אדלסון תמך בטראמפ לאחרונה, וכתב כי "האלטרנטיבה לטראמפ כמי שתושבע כנשיא ה-45 של האומה היא מפחידה". אדלסון הוציא כ-100 מיליון דולר לתמוך ברומי ב-2012 והוא נלהב להזרים את אותו הסכום לתוך הקמפיין של טראמפ. השבוע הוא אף קרא לחבריו היהודים במפלגה הרפובליקנית לתמוך בטראמפ.

אחרים חוזים עתיד מבהיל אם דווקא טראמפ יהיה זה שייכנס לבית הלבן. מנכ"לית היולט פקארד מג ויטמן אמרה במרץ כי המדיניות של טראמפ תצית מיתון ו"תיקח את אמריקה למסע מסוכן". יו"ר IAC/InterActiveCorp ברי דילר התבדח למחצה באוקטובר, כי אם טראמפ יעלה הוא "יעזוב את המדינה או יצטרף למחאה".

ראש העיר של ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, שם קץ להשערות לגבי התמודדות אפשרית שלו לנשיאות כמועמד עצמאי, בהצהרה "יש סיכוי טוב שהמועמדות שלי תוכל להוביל לבחירה של דונלד טראמפ או סנאטור טד קרוז. זה לא סיכון שאני מוכן לקחת תחת הכרה".

כל אלו מגיעים בתקופה בה האנשים האמידים למעשה די שבעי רצון. לפי הסקר, קרוב ל-80% אומרים שהם מאושרים מאוד בעוד שרק 24% לחוצים מאוד. בנוסף, למרות ש-38% מהעשירים חושבים שארה"ב עומדת בפני מיתון, 57% נותרים בטוחים במצב הכלכלי האישי שלהם. המגזר העשיר ביותר מבין האמידים – אלו שיש להם נכסים בשווי של יותר מ-10 מיליון דולר והכנסה שנתית מעל ל-350 אלף דולר – הם אפילו יותר פסימיים לגבי השווקים: 56% מהם חושבים שארה"ב עומדת בפני מיתון. ועדיין, 83% מקבוצת העשירים ביותר בטוחה לגבי המצב הפיננסי שלה.

התוצאות האלו מציעות הוכחה נוספת לשיעור הנצחי כי כסף לא יכול לקנות הכל, לדברי דיוויד. למרות שיש להם מספר דאגות לגבי המצב הפיננסי שלהם, העשירים עדיין מתמודדים עם דאגות לגבי הביטחון ואיכות החיים שילדיהם יחוו, כאשר דאגות לגבי המצב הפוליטי יוכלו להוריד מהפסים את התכניות שלהם לעתיד.

"עבור רוב האנשים, אושר משמעותו פחות כסף ויותר החיים שהם מנסים ליצור עבור המשפחות שלהם", אומרת דיוויד. "מי שיוביל את המדינה הולך להוות השפעה משמעותית על העתיד שהם יכולים לספק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן