בריחת הצעירים: האם הגדרות הפרטיות החדשות יחזירו את בני הנוער לפייסבוק?

פייסבוק מאבדת גולשים, ובמיוחד בני נוער, בקצב מהיר. עובדה זו כבר אינה נתונה בספק. בפברואר האחרון, הודתה הרשת החברתית הענקית בדו"ח השנתי שלה כי היא מודעת לכך שבני נוער אינם גולשים ברשת כבעבר. בדו"ח נכתב כי "אנו מאמינים כי חלק מהמשתמשים שלנו, במיוחד בני נוער, מודעים לקיומם של מוצרים דומים לשלנו ומתחרים שונים בפייסבוק".

בארה"ב, בני נוער רבים מעידים כי הם ממש מחרימים את פייסבוק. בחודש אוגוסט האחרון רובי קארפ בת ה-13 עוררה הדים רבים כשהצהירה בטור דעה: "אני בת 13 ואף אחד מחבריי אינו בפייסבוק". קארפ כתבה כי כל חבריה משתמשים ברשתות חברתיות שונות, אך לא בפייסבוק עצמה. לדבריה, היא פתחה חשבון פייסבוק "רק בשביל להבין על מה כל הרעש. במהרה גיליתי שפייסבוק חסרת תועלת בלי חברים. החברה היחידה שלי בפייסבוק היא סבתא שלי".

בנוסף, היא חשפה את הצד האפל של פייסבוק עבור הילדים שכן משתמשים בה: בריונות. "ילדים יכולים להגיב ברשעות על תמונה שלך או לשלוח לך הודעה מרושעת. זו לא אשמת פייסבוק אבל שוב – העובדה היא שזה קורה בעיקר שם".

אך לאחרונה נראה כי בפייסבוק נואשים לשמור על בני הנוער – ואף להחזיר לרשת החברתית את אלו שעזבו במהלך השנים האחרונות. בשבוע שעבר הכריזה הרשת על שינויים משמעותיים בהגדרות הפרטיות והבטיחות למשתמשים בני 13-17. כעת, משתמשים צעירים יכולים גם הם לפרסם סטאטוסים ותמונות באופן פומבי (כך שכל העולם יוכל לראות).

צילום: רויטרס

עד כה, הגבילה פייסבוק משתמשים אלו כך שרק חבריהם וחברים-של-חבריהם יכלו להיחשף לפרסומים השונים. כך, קיוו ברשת להגן על הצעירים מפני זרים – וגם מצעירים נוספים. אך הצעירים הבהירו במהרה – באמצעות הנטישה הגדולה – שהם מעוניינים לשתף הכל ועם כולם. ובכולם, הכוונה לכל העולם כולו. האם האפשרות לעשות זאת תחזיר את הגולשים הצעירים לפייסבוק?

לצערו הרב של מארק צוקרברג, הגדרות הפרטיות הן לא הבעיה המרכזית של פייסבוק. חשוב לזכור כי כיום בני נוער משתמשים בעיקר בסמארטפונים, והם מבלים את מרבית זמנם על המכשיר או על טאבלטים. אם צעירים משתמשים בפייסבוק – הם עושים זאת דרך האפליקציה לסמארטפון. ובהשוואה לרשתות מתחרות, האפליקציה של פייסבוק מסורבלת ומורכבת למדי. אפליקציות של רשתות חברתיות אחרות הרגילו את בני הנוער לקבל באופן מיידי את מבוקשם – ופייסבוק פשוט לא מספקת להם את זה.

למרות שפייסבוק עושה מאמצים כבירים לשיפור אסטרטגיית הסלולר שלה, עדיין נותרה דרך ארוכה אם הם רוצים להחזיר את בני הנוער האבודים – ולקוות שהם, בתורם, יגררו את חבריהם בחזרה אל הרשת החברתית. אם פייסבוק לא תצליח לעשות זאת – ומהר – עלולות להיות לכך השלכות משמעותיות על עתידה של הרשת המצליחה בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן