ברלוסקוני מאיים להפיל את הממשלה: מה תהיינה ההשלכות?

איומו של ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, להפיל את הממשלה הנוכחית, חושף פילוג עמוק במפלגת המרכז-ימין שלו לקראת הבחירות, וכן סיכונים אשר עשוים לגרום לדאגה בשווקים הרואים בראש הממשלה מונטי את המושיע של איטליה.

ברלוסקוני רותח בשל הרשעתו באשמת הונאת מס וגזר דין של ארבע שנים בכלא. במסיבת עיתונאים חפוזה תקף במוצאי שבת את השופטים שהרשיעו אותו וכינה אותם "כת של דיקטטורים שמאלניים". אבל אז הסיט את הכוונת לעבר המדיניות הכלכלית של ראש הממשלה, מריו מונטי.

"אנחנו צריכים להבין שהיוזמה של הממשלה הזאת היא המשך של ספירלת המיתון עבור הכלכלה שלנו. יחד עם שותפיי נחליט בימים הקרובים האם עדיף למשוך את האמון שלנו בממשלה הזאת בהתחשב בבחירות המתוכננות ", אמר.

ברלוסקוני. התהפך בדעתו | צילום: רויטרס

רק שלושה ימים קודם לכן, כשהודיע שלא יתמודד באפריל על ראשות הממשלה, אמר ברלוסקוני כי ממשלת מונטי כבר "עשתה הרבה" והולכת "באופן כללי" בכיוון הנכון. ממשלתו של מונטי נתמכת על ידי מפלגות השמאל-מרכז, הימין-מרכז המרכז. אם מפלגתו של ברלוסקוני תסיר את תמיכתה היא תאבד את הרוב ותאלץ להתפזר.

האפשרות של נפילת הממשלה לפני הבחירות שאמורות להיערך באפריל מפחידה את הפרשנים הכלכליים והפוליטיים, החוששים מתגובות השוק. "במונחים של נוירוזה פוליטית, חרדה בינלאומית, ואיומים על יציבות החוק (התקציב השנתי) – הנזק יהיה אדיר", סבור סטפאנו פולי, עורך היומון הכלכלי המוביל של איטליה, Il Sole 24.

מונטי דחף לקיצוצים כואבים באמצעות העלאות מס ושינויים בפנסיה על מנת להקטין את החוב הלאומי. שיעור האבטלה באיטליה עלה לאחרונה ל -10.7%, רמתו הגבוהה ביותר מאז 2004, כשברקע סכסוכים בין חברות לאיגודים לגבי פיטורים וסגירת מפעלים.

ראש ממשלת איטליה הנוכחי, מריו מונטי. בינתיים לא מגיב | צילום: מרק ישראל סלם

"הסיכון הפוליטי האיטלקי מרים שוב את ראשו המכוער", אומר ניקולס ספירו, ראש אסטרטגיית ספירו בלונדון. "ברלוסקוני יודע שהוא לא יכול לחזור לחזית הפוליטיקה. במקום זאת, הוא מנצל בצורה אופורטוניסטית את חוסר היציבות הפוליטית הכרוני באיטליה, ומה שמדאיג יותר, את מדיניות ניהול משברים בגוש האירו המובלת בידי גרמניה, וכל זאת במטרה לחזק את התמיכה במפלגתו".

במסיבת העיתונאים הארוכה והמבולבלת שכינס בשבת, תקף ברלוסקוני בן ה-76 את מה שכינה "ההשתחוות בפני ההגמוניה של גרמניה בעניינים כלכליים באירופה". "אלה שבועות קריטיים עבור גוש האירו ואיטליה אינה יכולה להרשות לעצמה חוסר ודאות פוליטי נוסף בתקופה בה היא מבקשת לבדל את עצמה לטובה מן הצרות בספרד", אמר ספירו.

העובדה שומנהיגי מפלגתו לא מיהרו לתמוך בהצעתו של ברלוסקוני מעידה על השסעים בתוך המפלגה, המחולקת בין הגרעין הקשה של תומכי ברלוסקוני, לבין המתונים. משמעות חילוקי הדעות היא כי חברי המפלגה לא יצביעו כאיש אחד בעד הצעת אי האמון.

"אני לא חושב שלברלוסקוני יש את האמצעים להפיל את ממשלת מונטי, אבל יש לו את האמצעים כדי לעשות לה את החיים קשים מאוד", אמר בינדי רוזי, נשיא המפלגה השמאל מרכזית הדמוקרטית. כמה פרשנים סבורים כי אם ממשלת מונטי תיפול יערכו הבחירות בפברואר במקום באפריל. מונטי לא הגיב לאיומו של ברלוסקוני.

ברלוסקוני, שמסיבות ה-"בונגה בונגה" שלו עם כוכבות שאפתניות זכו להד עולמי נרחב, מילא בעיקר תפקידים של מאחורי הקלעים בפוליטיקה מאז נאלץ להתפטר, אך נשאר הדמות הדומיננטית בתוך מפלגתו, ה-PDL, שם הוא מכהן כנשיא.

כמה פרשנים פוליטיים גורסים כי באמצעות איומו על מונטי, מנסה ברלוסקוני לשקם את היחסים עם האגף הימני של מפלגתו ועם המפלגות אשר אינן תומכות בממשלתו של מונטי.
אינדיקציה חשובה לכוחן של המפלגות האיטלקיות תינתן ביום שני, כאשר תחל ספירת הקולות לבחירת ממשלה איזורית חדשה בסיציליה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן