ברננקי: "ההרחבה הכרחית, האינפלציה תישאר נמוכה"

"ההרחבה הכמותית היתה הכרחית, והאינפלציה בארצות הברית תישאר נמוכה בעתיד הקרוב. המדיניות המוניטרית של הבנק לא השתנתה ונותרה כפי שהייתה תמיד", כך אמר הערב יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי, בן ברננקי, בנאום שנשא במועדון הכלכלי של אינדיאנה.

תחת הכותרת "חמש שאלות בנוגע לבנק הפדרלי והמדיניות המוניטרית", ענה היום ברננקי בין היתר לביקורות שנשמעו לגבי תכנית ההרחבה הכמותית עליה הכריז לפני כשבועיים וחצי. על פי הטענות שנשמעו, ולמרות ההשפעה הראשונית החיובית על השווקים, החלה המגמה החיובית שגרמה התכנית להחלש, וספקות הועלו לגבי כלל סיוע התוכנית לכלכלה האמריקאית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ברננקי התייחס בנאומו לחמש נקודות מרכזיות: מטרותיו של הבנק הפדרלי, הקשר בין המדיניות המוניטרית של הבנק וההחלטות התקציביות של הממשל והקונגרס, הסיכון שהמדיניות המוניטרית המרחיבה תוביל לאינפלציה, השפעת המדיניות המוניטרית על החוסכים והמשקיעים, ואחריותו של הבנק בחברה הדמוקרטית.

"אנו רוצים שכמה שיותר אמריקאים שרוצים עבודה יקבלו אותה, ושואפים כי קצב עליית המחירים ישאר יציב", הסביר ברננקי."כל עוד תישמר יציבות המחירים – נדאג שלא לעלות את הריבית. נרכוש אג"ח רק באופן זמני, במטרה לתמוך בהתאוששות הכלכלה באמצעות ריבית נמוכה יותר".

בהתייחסו לחשש כי התכנית תוביל לאינפלציה, אמר ברננקי כי "האינפלציה הממוצעת קרובה ל-2% במשך כמה עשורים, וזה גם בערך היכן שהיא נמצאת היום. מדיניות הריבית הנמוכה לא הובילה לאינפלציה מוגברת. יתר על כן, הציפיות שלנו הן כי האינפלציה תישאר יציבה למדי, בטווח שהיתה במשך שנים רבות".

בהתייחסו לקשר בין המדיניות המוניטרית של הבנק לממשל והקונגרס טען ברננקי כי אם היה הבנק מעלה את הריבית – אזי הגירעון במדינה היה גדול יותר, "מה שהיה הופך את האפשרויות של הקונגרס להתמודד עם הבעיה לקשות", כדבריו. "אפשר תמיד להתווכח לגבי בחירות המדיניות של הבנק, אבל אני גאה להוביל את האיכות והמחויבות של הבנק הפדרלי כמוסד ציבורי ראשון במעלה", סיכם.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי | צילום: רויטרס

ההרחבה הכמותית השלישית של הבנק הפדרלי יצאה כאמור לדרך לפני כשבועיים וחצי בשיגור תוכנית תמריצים אגרסיבית לשווקים, במסגרתה רוכש הבנק אג"ח מגובי משכנתאות ב-40 מיליארד דולר בחודש, וימשיך לרכוש נכסים עד ששוק העבודה יתייצב.

בשינוי מדיניות משמעותי, קשר הבנק את רכישת האג"ח הלא קונבנציונלית שלו באופן ישיר למצב הכלכלי, מהלך שעורר מחלוקת בין מבקרי הבנק. "אם התחזית לשוק התעסוקה לא תשתפר משמעותית, הוועדה תמשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות, תבצע רכישות נכסים, ותשתמש בכלים האחרים העומדים לרשותה עד שהשיפור יושג ותושג יציבות מחירים", נכתב אז בהצהרת הבנק. 

בצעד נוסף ששיקף את דאגת בכירי הבנק ביחס לבריאות המשק האמריקאי, נקבע כי שיעורי הריבית יישארו בשפל לפחות עד אמצע 2015, בניגוד ליעד שנקבע בעבר של סוף 2014.

כפועל יוצא של תכניות ההרחבה הכמותית האחרונות בארה"ב ובאירופה נחתם בשבוע שעבר הרבעון הטוב ביותר בבורסה של ניו יורק. מדד הדאו ג'ונס עלה בשלושת החודשים החולפים בשיעור של כ-4.3%, הנאסד"ק התחזק ב-6.2% ומדד ה-S&P 500 הוסיף 5.8% לערכו ברבעון החולף.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן