Forbes Israel Logo

“בשוק הדגש הוא על הנתונים הכמותיים, אבל כשבוחרים בן זוג לא מתמקדים רק בגובה”

"החזון מאחורי קרן אמידה ומטרתה היו להרחיב את אפשרויות הבחירה של משקיעי הקרן מעבר לתוצאות של מדד ת"א 100, לאורך זמן", מספר קובי חזן (38), אשר הקים את הקרן ב-2012.

חזן החל את דרכו בשוק ההון הישראלי בחברת אנליסט, שם עסק במגוון רחב של התמחויות בהשקעות: מקרנות נאמנות ועד לתיקים פרטיים וקופות גמל. אך לאחר 10 שנים בחברה, במהלכן גם ליווה אותה בצליחת המשבר הכלכלי של 2008, הבין שהגיע הזמן להקים קרן משלו. 

"ייחודה של הקרן מתבטא בשני תחומים עיקריים. ראשית, ישנה זהות אינטרסים מלאה של המשקיעים בקרן. להבדיל מבנקים, חברות ביטוח, ובתי השקעות, מנהלי הקרן מיושרים עם האינטרסים של המשקיעים בשקיפות מלאה, מאחר שהם עצמם מושקעים באופן ניכר בקרן, מכספם האישי ובאותה הקצאת נכסים. המשקיעים הם שותפים שווים מתוקף המבנה המשפטי של הקרן – שותפות השקעות בנאמנות", מסביר חזן. "שנית, מאפיין ייחודי נוסף של אמידה הם הביצועים לאורך זמן. התשואות בקרן מכות באופן מובהק ועקבי את מדד ת"א 100, במיוחד בתקופות הפחות טובות. בשנה וחצי האחרונות, בעוד שמדד ת"א 100 ירד בשיעור של כ-15%, הקרן לא רק שלא ירדה אלא הניבה תשואה חיובית של למעלה מ-20%. ".

מדוע החלטת להקים קרן במודל של שותפות בנאמנות?

"המוטיבציה למבנה המשפטי הייחודי של הקרן הגיעה בעקבות משקיעים ותיקים ואמידים שפנו אליי, עוד כשהייתי שכיר, ודרשו את ניהול ההשקעות הטוב והשקוף ביותר בכל תחום. כעובד של בית השקעות, מטבע הדברים, אי אפשר להבטיח שהמוצרים יהיו הטובים ביותר בכל סיטואציה עבור כל המשקיעים", הוא מספר ומוסיף, "ככל שהרגולציה הלכה והתגברה בשוק ההון, המנהלים הטובים והמוכחים החליטו לצאת לדרך של השקעות במודלים פרטיים, כדי להשיג גמישות השקעתית, וכך גם ביצועים טובים יותר".

מהי אסטרטגיית ההשקעות בקרן? כיצד אתם עובדים?

"אנחנו משתמשים באסטרטגיית השקעות ייחודית – מודל 20 היהלומים. פירוש הדבר שהקרן משקיעה בכל רגע נתון ב-20 האפיקים הטובים ביותר שלה. כל שינוי בפורטפוליו מחייב שההשקעה האחרונה בתור תוסר מהתיק. הגישה הזו מחייבת אותנו להיות חדים וערניים לסיכונים ולסיכויים. הטיוב המתמיד של תיק ההשקעות משמר את צמיחת תשואת הקרן.

"ישנן קרנות אשר מחזיקות נכסים רבים מדי. כאשר הפיזור הוא נרחב, האפקט של עלייה חדה בהחזקה מסוימת משפיע מעט על תשואת הקרן הכוללת", אומר חזן.

אז כיצד נבחרים יעדי ההשקעה?

"בחירת החברות הנכונות להשקעה מורכבת מניתוח איכותי וכמותי. מעבר לניתוחים מדידים עמוקים, שאותם אנחנו מבצעים ברמה הגבוהה ביותר כתנאי הכרחי אך לא מספיק, אנחנו מדגישים גם ניתוח איכותי של גורמים כמו מגמות בחברה או בסקטור הרלוונטי, או איכות ההנהלה. חשוב להתמקד בקריטריונים ההשקעתיים שהגדרנו לעצמינו. חברות שלא עומדות בהן, מנוטרלות מיד. אולי יש פיתוי לעלייה של עשרות אחוזים, אבל כך גם החשש מירידה לא פחות עמוק", אומר חזן.

קובי חזן. "זהות אינטרסים מלאה של המשקיעים בקרן" | צילום: אורן קאן

"בשוק הדגש הוא על הנתונים הכמותיים: מכפיל, רווח והפסד וכו'. אבל כאשר בוחרים בן או בת זוג לחיים לא מתמקדים רק בגובה ובמשקל שלהם, שהם מדידים, אלא גם בפנימיות, ביכולות ליצור יחסים לאורך זמן. כך דווקא בזמנים הקשים הניירות שלנו מתמידים בביצועים. לגבינו, המשקיעים לאורך זמן, המחיר בשוק ידביק את הניתוח האיכותי ולא להיפך. ההבדלים בביצועים שלנו לעומת המדד הם עצומים, כשהאנליזה היסודית והעמוקה, על בסיס הניתוח האיכותי, יוצרת את ההיערכות לימים הפחות טובים בשוק ההון. כמובן שיש לנו גם מנגנוני בקרה נוספים, כמו מקסימום המשקל בסקטור והמקסימום ברמת הנייר, גם כאשר אנחנו מאוד מאמינים בו".

חייטים בהתאמה אישית

לאור המציאות הרגולטורית ששוררת בשוק ההון הישראלי נשמעות לאחרונה לא פעם קריאות מצד גורמים שונים על הקושי שלהם לתפקד בתוכו, קושי שגם מגביל לעתים את היכולת שלהם לייצר תפוקות ולהשיא רווחים. "עיקר הזמן שלנו ממוקד בניתוח וניהול השקעות והנגזרת לכך היא הביצועים שהקרן מניבה למשקיעים", מתאר מנגד חזן את אמידה. "זה משפיע ישירות על התשואה בקרן. קשה קצת בארץ לאכול את המוצר הזה – 'קרן השקעות פרטית' – אך בשנתיים האחרונות, כשברור שהמנהלים הטובים בתחום יצאו החוצה והחשיפה גברה, יש בהחלט תנועה חיובית להשקעה במודל הזה. בסוף המשקיע צריך לקבל החלטה לגבי ניהול ההון שלו: האם זה מפעל שמייצר השקעות בסדרות המוניות, עם מינימום גמישות פר כל משקיע, או חייט שתופר לו חליפה שמתאימה לו אישית".

מה כל משקיע חייב לבדוק כשהוא בודק קרן פרטית?

"חייבים לבדוק שלקרן יש נאמן רציני ששם את המוניטין שלו על הכף כדי להבטיח את תקינות ההתנהלות בקרן. חשוב גם לשים לב לרקע של מנהל הקרן – במקרה שלי כל קרנות האקוויטי שניהלתי הכו את המדדים לאורך זמן. לא באופן בודד, אלא כל הקרנות, לאורך זמן ובסטיית תקן נמוכה. בתקופות הפחות טובות, הדבר הופך למשמעותי אפילו יותר, ושם הביצועים נמדדים באמת. זו חוכמה קטנה לעלות כשכל השוק עולה".

עושה רושם שאיכות המשקיעים בקרן אמידה גבוהה ביותר, כשמדובר לא רק באנשים אמידים, אלא גם בכאלו שחושבים לטווח ארוך. "לאחר המשבר ב-2008 הבנתי לאילו משקיעים יש ערך מוסף עבורי ולי עבורם. אלו שהאמינו בי במשבר ונענו להמלצה שלי לקנות בזכות רמת המחירים הנמוכה, הרוויחו בגדול. בסביבה כזו אני רוצה להיות וכך גם המשקיעים. חשוב שהמשקיע יבדוק ויתחבר לאסטרטגיית ההשקעות שלנו לאורך זמן, ולכלים שבהם אנחנו משתמשים. מאחר והמשקיעים הם שותפים, אני חייב גם להיות בטוח שאני מצרף את האנשים הנכונים. הקרן גדלה מאוד מבחינה איכותית וכמותית", אומר חזן על אמידה, שבה ישנם כבר עשרות משקיעים בתיקים ששווים הוא של עשרות מיליונים.

"בסופו של דבר, אנחנו נסגור את הקרן למשקיעים חדשים. אנחנו רוצים לוודא שהמוצר שלנו ימשיך להיות מותאם באופן אופטימלי לשותפים בקרן, וכדי להשיג זאת, אנחנו חייבים לשמור על סדר גודל מצומצם יחסית", הוא מוסיף.

מה התחזית שלך ל-2017?

"במבט קדימה, למרות שהצמיחה בארץ ובארה"ב בשנים האחרונות הייתה מתונה למדי, נדמה שהמצב משתנה עקב תוצאות הבחירות האחרונות בארה"ב. ההשקעה הצפויה שם בתחום התשתיות, בשילוב עם הבטחתו של טראמפ להוריד את מס החברות, יהוו מנוע צמיחה רציני. השכר הריאלי בשנים האחרונות נותר קפוא, אך העלאת שכר המינימום (בארץ ובארצות הברית) יוביל לקפיצה לאורך כל פירמידת השכר. ההכנסה הפנויה תגדל ועקב כך, תתחולל עלייה בצריכה. בתחום הטכנולוגי, מגמת ה-IoT תמשיך לצמוח ולהביא לפתיחת עסקים חדשים רבים שיתפתחו ויתמכו בה – מערים חכמות, דרך רפואה, ועד לרכבים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.