בשוק ההון המומים מהורדת הריבית: "בועת הנדל"ן תמשיך להתנפח"

המערכת הכלכלית בישראל הופתעה היום כאשר בניגוד לכל התחזיות ובניגוד לקונזצנוס האנליסטים, הודיע בנק ישראל כי יוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-2%. מדובר בצעד מפתיע, בעיקר על רקע ההערכות כי הבנק לא ימהר להוריד ריבית מחשש להתפתחות בועת מחירים בשוק הנדל"ן. במקביל להורדת הריבית, פרסם בנק ישראל הגבלות על מתן משכנתאות לרוכשי דירות, ובעיקר הגביל רוכשי דירות להשקעה, שיצטרכו להעמיד הון עצמי של 50% לפחות מערך הדירה בטרם יקבלו משכנתא.

התגובות בשוק למהלך המפתיע לא איחרו להגיע. האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט, אשר העריך לפני ההודעה כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה, אמר הערב כי "בנק ישראל ניסה ואף הצליח להפתיע את השווקים בהורדת הריבית הבלתי צפויה, ולתפישתנו כזו אשר אינה מחויבת במציאות וסותרת את המטרה המוצהרת לצנן הדרגתית את שוק הדיור למגורים".

בועת נדל"ן? צילום: מרק ישראל סלם

פגוט העריך כי "להפחתת הריבית המפתיעה בתזמון הנוכחי תהא השפעה מחממת על שוק הנדל"ן המקומי יותר מאשר ההשפעה המצרפית של הטלת ההגבלות החדשות על המינוף בשוק הדיור למגורים, אשר ממוקדת בעיקר ברוכשי דירות למטרות השקעה".

"האתגר המשמעותי של בנק ישראל בעת הנוכחית הינו כיצד לנקז בעדינות את האוויר החם מבועת הנדל"ן המתנפחת במטרה להגן על המערכת הפיננסית המקומית מפני גידול בקריסת לווים, וזאת בלי לפגוע קשות בסקטור הנדל"ן ולספוג גול עצמי בשורת הצמיחה הכלכלית במשק. הפתרונות הפיננסים של הבנק המרכזי אינן מהווים חלופת אמת לטיפול ממשלתי בשוק נדל"ן באמצעות הגדלת היצע הקרקעות".

הכלכלן הראשי של קבוצת דן אנד ברדסטריט, צח ברקי, אשר העריך גם הוא כי הריבית לא תשתנה, סבור כי "הפחתת הריבית הנוכחית לא תתרום משמעותית לעידוד צמיחה ריאלית מקומית לאורך זמן, מאחר שלהאטה בצמיחה הגלובלית יש השפעה מהותית. מה גם, שגידול מואץ בהיקף המשכנתאות עשוי להביא להתפתחות של בועה במחירי הדיור, שכן הריבית מהווה הפרמטר המרכזי לגובה הביקוש למשכנתאות".

המשנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות גולן ספיר אמר כי "בנק ישראל יוצא בעסקת חבילה, כשמצד אחד הוא ער למצב הכלכלי ולמדד המחירים הנמוך שפורסם לאחרונה, ומאידך פועל לצנן את שוק הנדל"ן על ידיי הגבלות קשות על רוכשי הנדל"ן". בבית ההשקעות העריכו כי "לא די בצעדים אלה, כל עוד לא פותרים את בעיית ההיצע, שעדיין נמוך ביחס לביקוש הטבעי". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן