בשלו התנאים: האם אמאזון עומדת להכות בחברות הסלולר?

סמארטפון מתוצרת אמאזון הוא חתיכת פצצה עתידית בתחום: אפל והאייפון שלה אולי טלטלו את השוק כהוגן, והגדירו פחות או יותר מה שסמארטפון צריך לעשות – אבל הם מעולם לא תקפו את חברות הסלולר. חרף כל המוניטין העולמי, אפל מעולם לא אתגרה את הדומיננטיות של החברות, לא בהשקה בארה"ב ולא ברחבי העולם. אף אחד מיצרני החומרה האחרים יכול היה לעשות זאת אז, וגם כיום, אם כי במידה פחותה, אף אחד מהענקים המכהנים כרגע לא מסוגל עדיין. אבל אולי אמאזון תוכל ב-2012.

הקינדל פייר. מימון צולב | צילום: רויטרס

לחברות הסלולר יש שני יתרונות מרכזיים: גישה והפצה. התרבותן של עסקאות נוסח שלם-כמה-שתדבר ללא הסכם עם רשת סלולרית תקל על הצרכן פשוט לקנות טלפון 'קינדל' לא נעול ולהשיג כרטיס סים משולם מראש של כל רשת שהיא. לאמאזון יש גם את וויספרנט, שמספקת קישוריות נתונים לקינדל רידֶרים; היא תוכל גם לשאת ולתת על זמן אוויר והעברת נתונים ולספק את כל השירות בעצמה, וזו אכן אופציה ריאלית עבור השוק האירופי, אך הח"מ מעריך כי היא תבחר בגישת הסים-פרי לכל המכשירים שתוציא.

בדיוק כמו עם ה'קינדל פייר', אמאזון תוכל לממן באופן צולב את הקינדל-פון בתוכן מאמאזון עצמה, ולמנף את אמאזון פריים – שירות המשלוחים חינם ביומיים למנויים שהיא מפעילה. היא גם תוכל לשאת ולתת עם חברות הסלולר על הייתרון האחר שלהן – הפצה. אם יש דבר אחד שאמאזון טובה בו, זה למכור קופסאות של 'דברים' ולהביא אותן ללקוחותיה מהר ככל האפשר. עמוד הבית שלה הוא אחד מחלונות הראווה הגדולים בעולם. יש לה חנות אפליקציות מבוססת אנדרואיד, והקינדל הוא מותג מבוסס בפני עצמו.

זו לא המצאה חדשה כלל: גוגל התחילה לפזול לכיוון הזה ב-2010, עם הנקסוס 1 שלה, אבל תמיכת חומרה ושירות הם, בלשון המעטה, לא הצד החזק של גוגל. אצל אמאזון זו ממש מיומנות הליבה. כל חלקי הפאזל כמעט עומדים מוכנים ומחכים למנכ"ל ג'ף בזוס שיעקוף מאחור את הספקים וימכור בעצמו את הסמארטפונים שלו לציבור הרחב. הכל בשל לכך, חוץ ממשהו אחד קטן: הסמארטפון עצמו.    מפגין דחף. מנכ"ל אמאזון, ג'ף בזוס | צילום: רויטרס

אמאזון צברה ניסיון אדיר עם הקינדלים המבוססים על מסכי אי-אינק ומערכות אנדרואיד, וסביר להניח כי גם הסמארטפון שלה ימשיך באותו קו. מאפיינים טלפוניים יצטרכו להתווסף ולהיטמע למערכת ההפעלה, וטכנולוגיה סלולרית איתנה יותר תצטרך מן הסתם תידרש עבור שיחות קוליות ושימוש מוגבר בנתונים; תוספים סלולריים אחרים, כמו מיפוי (זוכרים שאמאזון קנתה את אפ-נקסט, סטרט-אפ המיפוי התלת ממדי, בפברואר השנה?) יצטרכו להיות מקודדים או מורשים אל תוך החבילה – אך ההזדמנות עבור אמאזון כבר ניצבת שם. בהתחשב בדחף שהפגין בזוס כשהשיק את הקינדל פייר, בל ייפלא אפוא אם נראה את הקינדל-פון מתישהו ב-12 החודשים הקרובים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן