גוונים של ירוק: בדרך לעולם טוב יותר

החדשות הירוקות המרעישות בפתח 2012 הן שטויוטה, הספקית המוכרת ביותר של ההיברידיות, הרחיבה את משפחת הפריוס שלה לארבעה דגמים.

פריוס v, גרסה גדולה יותר של פריוס האצ'בק הפופולרית, החלה להימכר ממש באחרונה. צריכת הדלק של המכונית מוערכת ב-16 ק"מ לליטר בעיר וב-18 ק"מ לליטר בכביש המהיר. באביב יושקו שני דגמים נוספים: פריוס C, היברידית קומפקטית וספורטיבית לצעירים, ופריוס ההיברידית הנטענת, שיכולה לנסוע לגיחות קצרות בעיר על חשמל בלבד ולחזור למערכת היברידית רגילה של טויוטה במרחקים ארוכים יותר.

הפריוס C אמורה להשיג צריכת דלק של יותר מ-21 ק"מ לליטר ולהציע את שלל אפשרויות הבידור ללא מגע.  

 

הפריוס ההיברידית הנטענת יכולה להתמלא מחדש בפחות משלוש שעות תוך שימוש במתח החשמל הביתי הסטנדרטי, וצריכת הדלק שלה אמורה להיות שקולה ליותר מ-36 ק"מ לליטר.פורד מציעה אף היא מבחר של היברידיות חדשות ל-2012. פורד ההיברידית C-Max, ואן קומפקטי לחמישה נוסעים, צפויה לנסוע יותר מ-16 ק"מ לליטר, והיא תחליף את פורד אסקייפ ההיברידית. יש גם את ה- C-Maxאנרג'י, גרסה היברידית נטענת.

הדור הבא של פורד פיוז'ן סדאן הבינונית, שיושק החודש בתערוכת המכוניות בדטרויט, יופיע גם בגרסה היברידית.

 

מחשמלות

למעשה, כמעט שאין כיום יצרן רכב שהיצע המכוניות שלו אינו כולל לפחות דגם היברידי אחד. עם זאת, מגוון של טכנולוגיות הקיימות בשוק, מבליט את העובדה שההיברידיות אינן בהכרח התשובה היחידה.

אם אתם מעוניינים ברכב חשמלי לחלוטין, שפע של כלי רכב חשמליים המונעים בסוללה צפוי להגיע השנה לשוק, כולל גרסאות נטענות של פורד פוקוס, הונדה פיט, סמארט פור טו, וכן ב.מ.וו ActiveE – קאפה מסדרה 1 המצויד במערכת חשמלית המאפשרת לנסוע 160 ק"מ בלי לשרוף כלל בנזין.

בשלב זה יוצע דגם ה-ActiveE בליסינג לשנתיים ללקוחות בארה"ב, אך הוא מבשר את המכונית העירונית החשמלית ב.מ.וו i3 הצפויה להגיע בסוף 2013, ואת ההיברידית הנטענת i8 הספורטיבית שתגיע ב-2014.  

 

אפשר להזכיר בהקשר זה גם את מיצובישי, שהחלה מוכרת באחרונה בארה"ב את המכונית החשמלית בת השנה שלה, iMiEV.

כיוון שמדובר בכלי רכב ירוקים המבוססים על סוגי אנרגיה שונים (עד שלא ייקבעו מדדים מתאימים להשוואה), קשה לקבוע עד כמה המכוניות החשמליות חסכוניות יותר. לעת עתה, אפשר להסתפק בקביעה של הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA), הטוענת כי החיסכון שמציעה המיצובישי הוא שווה ערך לצריכת דלק של 42 קילומטר לליטר בעיר ושל 53 קילומטר לליטר בכבישים מהירים.

אפשר לציין גם את הסטארט-אפ הקליפורני טסלה מוטורס, שמוכר את הרודסטר המשגעת שלו ב-108 אלף דולר לכל מיני טיפוסים מהוליווד.

 

טסלה תתחיל למכור באמצע השנה את מודל S במחירים נוחים יותר: החל מכ-50 אלף דולר לאחר שקלול הטבות מס למכונית בסיסית, שגומעת 290 קילומטר בטעינה אחת.
שימו גז

אחת המכוניות הירוקות היותר מעניינות שיגיעו לשוק היא הונדה סיביק המונעת בגז טבעי, מכונית הבעירה הפנימית הנקייה ביותר שאושרה על ידי הסוכנות האמריקנית לאיכות הסביבה. דגם זה אף זכה בתואר "המכונית הירוקה של השנה" בתערוכת המכוניות שנערכה בלוס אנג'לס בנובמבר האחרון.

הונדה אמנם מכרה בעבר גרסת גז טבעי של הסיביק הקודמת (שנקראה בתחילה סיביק GX) בכמה מדינות נבחרות, אבל גרסת 2012 תימכר בכ-200 סוכנויות רכב ב-36 מדינות.

 

גרסת ה-CNG (גז טבעי דחוס), שמחירה כ-26 אלף דולר, עושה שימוש באותו מנוע בן 1.8 ליטרים וארבעה צילינדרים של הסיביק קופה וסיביק סדאן, אבל עם מזרקי דלק ייחודיים ושסתומי יניקה ופליטה לפעולה עם גז טבעי. צריכת הדלק מקבילה לצריכת בנזין של 11 קילומטר לליטר בעיר ושל 16 קילומטר לליטר בכביש מהיר.

 

כיום הונדה היא יצרנית המכוניות היחידה שמציעה בארה"ב רכב נוסעים CNG שמורכב במפעל. יצרניות רכב אחרות עוקבות מקרוב אחר מאמציה, וסביר להניח כי מכוניות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה. ארה"ב לא סובלת ממחסור בגז טבעי, השאלה העיקרית היא עדיין היכן למלא את המכונית.

לעומת זאת, אין בעיה להשיג דיזל והוא גם נשרף ביעילות. פולקסוואגן פאסאט TDI מודל 2012 יכולה להתאים לאנשים שמבלים ימים רבים בכבישים מהירים. צריכת הדלק שלה אמורה להיות משהו כמו 17-12.5 קילומטר לליטר עם תיבת הילוכים אוטומטית ו-18-13 קילומטר לליטר לגרסה הידנית. מדובר בטווח נסיעה של קרוב ל-1,300 קילומטר למיכל בודד של דלק דיזל.

 

פאסאט TDI 2012 היא האחרונה בקו מכוניות הדיזל של פולקסוואגן, והיא משתמשת באותו מנוע דיזל נקי בנפח 2 ליטרים שיש גם בדגמי הגולף והג'טהTDI. היתרונות כוללים פליטת פחמן דו-חמצני מופחתת והרבה מומנט בסל"ד נמוך לביצועים. הדגם המחודש של החיפושית של פולקסוואגן מקבל אף הוא גרסת דיזל ב-2012.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן