״גופים פיננסיים כבר לא מחכים לפעולות של הממשלות״

שולי נזר, סמנכ"לית תעשיות במשרד להגנת הסביבה: "מפעלים צריכים ליצור שיח פתוח עם הקהילה המקומית"

השבוע נערך בתל אביב, אירוע השקת פורום "התאגיד, היועמ"ש ואסדרה סביבתית" של משרד עורכי הדין ליפא מאיר וארגון היועצים המשפטיים הפנימיים ACC. הדיון בפורום התמקד באתגרים שמציבה כיום הרגולציה הסביבתית בפני בעלי העניין בשוק ובהתפתחויות הצפויות בשנים הקרובות.

במסגרת האירוע הציגה שולי נזר, סמנכ"לית תעשיות במשרד להגנת הסביבה, את עמדת המשרד להגנת הסביבה בנושא והתייחסה למשבר האקלים שמרכז סביבו עניין רב ומטריד ממשלות רבות ברחבי העולם. לדבריה, בשנתיים האחרונות גופים רבים כבר לא מחכים לפעולות של הממשלות בתחום האקלים. העשייה מגיעה מהמגזר העסקי, מראשי הערים, מהגופים הפיננסים שמובילים את העשייה הסביבתית, והממשלות מצטרפות אליהם בהמשך הדרך. חשוב להבין את התופעה הזו. בארה"ב למשל, קליפורניה ומסצ'וסטס מקדימות בהרבה את הממשל האמריקאי.

מימין: אדוה ליאנו גוסטו, נירה פורן, ציפי איסר איציק, ושולי נזר. צילום: שרון טל

נזר הוסיפה כי במגזר העסקי המשקיעים הולכים על יעדים הרבה יותר משמעותיים, כמו למשל ענקית הרכב ב.מ.וו. שמעבירה את כל המפעלים בעולם מרכבים של מנועי דיזל ל-100% חשמל. הם עושים את המעבר לחשמל מבלי לפטר עובד אחד ומיישמים תכנית הכשרות שבה כל מכונאי הופך למהנדס שמתמחה במנועים משוכללים.

לגיטימציה ציבורית – המפתח להצלחה

נזר התייחסה להשלכות של משבר האקלים. לדבריה, העיסוק הרב במשבר האקלים רק ילך ויגבר. הדור הצעיר והסטודנטים לא מסתכלים על המשבר כמשהו מרוחק אלא כעניין משמעותי מאוד והם דורשים פעולה ויוצאים להפגנות המוניות. נזר הוסיפה כי נושא האקלים והאקטיביזם יוביל פוליטיקאים, וכי השינויים בעמדות של השרים והדרג המקצועי משתנות בנושאים אלה במהירות הבזק. עדות לכך היא מה שקרה בארץ עם ההחלטה על סגירה של תחנות הכוח הפחמיות בשנים הקרובות, וזה רק קצה קצהו של מה שעומד לקרות בארץ בהמשך.

לסיכום אמרה נזר כי היא מצפה שגם התעשייה בארץ תהיה יוזמת ומעורבת בנושאי משבר האקלים וכי המפעלים חייבים להיות ערים לצורך לקבל לגיטימציה ציבורית. זה מה שעשוי לקבוע את גורלם ל"חיים" או ל"מוות", ולכן עליהם ליצור שיח פתוח עם הקהילה המקומית. ישנם מקרים שזה עובד וגם מצליח ולעומת זאת, מפעלים שלא מדברים עם תושבים המתגוררים בשכנות לפעילותם עושים טעות קריטית ופועלים מתוך חוסר הבנה לאן זה עלול להוביל אותם. לגיטימציה ציבורית כיום היא מפתח לקיימות, ושיח ישיר עם התושבים הוא עניין קריטי. לא מומלץ להסתתר מאחורי הגב של המשרד להגנת הסביבה.

עו"ד ד"ר ציפי איסר איציק, ראש מחלקת סביבה קלינטק ואנרגיה נקיה במשרד ליפא מאיר התייחסה בפורום לחוק האקלים אותו מבקש לחוקק המשרד להגנת הסביבה בשנים הקרובות. לדבריה חוק כזה, בדומה למדינות אחרות שחוקקו אותו, יכלול מס פחמן שמטרתו לקדם את המעבר לכלכלה מעוטת פחמן או מאופסת פחמן. לכן, תהליך חקיקתו של החוק האקלים חייב לכלול דיון מקיף ופתוח עם כל בעלי העניין. בנוסף, יש להבטיח כי החוק יטמיע תמריצים ראויים שיסיטו את הכספים שיגבו לתמיכה בפיתוח ויישום מיזמים כלכליים ירוקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן