Forbes Israel Logo

דירוג פורבס: אלה הם גופי ההשקעות הטובים ביותר בישראל

בדירוג מיוחד בוחן פורבס ישראל את ביצועי גופי ההשקעות המובילים בשנים האחרונות, עד סוף 2019 הרגועה – ובמהלך טלטלת הקורונה של 2020

פרויקט דירוג מנהלי ההשקעות הטובים שלפניכם אמור היה לראות אור בחודש מארס השנה, ולסכם את ביצועי קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה עד סוף שנת 2019. שנה זו חתמה עשור פנומנלי בשוק ההון, שנהנה מגאות כמעט חסרת תקדים, בזכות ריביות אפסיות ותוכניות הרחבה שנמשכו מאז משבר 2008. על רקע זה בניית מודל שמשקף ניהול השקעות "טוב" הוא בעייתי עוד יותר מהרגיל – הרי השורה התחתונה, התשואה, היא תמיד המלכה הבלתי מעורערת של דירוגים מעין אלה, ובצדק. אבל לאחר שנים של עליות כמעט נטולות מהמורות בשוקי ההון, ההתמקדות בתשואה בלבד עלולה לייצר תמונה מעוותת ובעייתית של ניהול ההשקעות. מה יקרה כשיגיעו המהמורות? איזה משקל צריך לתת למדדי הסיכון, התנודתיות והיעילות השונים? עד כמה מדדי הסיכון בכלל חשובים כשאנו חווים עשור שלם של חגיגת תשואות?

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

ואז, רגע לפני שהמדד גובש סופית, הגיע משבר הקורונה.  בדרך כלל נהוג להוסיף פה "וטרף את הקלפים", אך בשאלה הזו – עד כמה מארס העגום אכן טרף את הקלפים – עוד נעסוק בהמשך. המשבר בשוק ההון, אירוע קיצוני וחריג, סיפק לנו הזדמנות גדולה. מקרה בוחן מיוחד, מאתגר ושונה מהרגיל, שמאפשר לבחון כיצד הגיבו מנהלי ההשקעות השונים לשינוי בנסיבות החיצוניות – שוק שורי שהפך לדובי כמעט בין לילה, תשואות חיוביות שהפכו לשליליות מאוד, ובעיקר, הופעתו של האויב הגדול של השווקים – חוסר ודאות מוחלט.

דווקא עכשיו

ניהול השקעות הוא משחק לטווח ארוך. איכות השקעה אינה יכולה להיבחן באמצעות הסתכלות קצרת טווח, ודאי שלא דרך אירוע קיצוני וחריג, ואולי גם קצר מועד. אבל אירוע שכזה – גם אם הוא מתרחש בזמן "לא עגול" כמו סיכום שנה או עשור – מספק, כאמור, הזדמנות לבחון את ביצועי מנהלי ההשקעות בעת משבר, את תגובתם לשינויים ואת יעילות השקעתם. אך לא פחות מכך הוא מספק הזדמנות לבחון כיצד אירוע חריג וקיצוני אחד משפיע – או אולי לא כל כך משפיע – על ההשקעות כשבוחנים אותן בפרספקטיבה של שנה, שלוש שנים ואפילו חמש שנים.  

לכן, דווקא בתקופה של חוסר ודאות ותנודתיות רבה, דירוג מנהלי ההשקעות של פורבס מהווה מדריך חשוב לשאלת ניהול ההשקעות שלנו. אילו גופי השקעות ניהלו באופן הטוב ביותר את כספי החיסכון שלנו באפיקים השונים, מי השיג את התשואות הגבוהות ביותר ובאופן עקבי, גם בשקלול תקופות תנודתיות, ולא פחות חשוב מכך – כיצד הושגו אותן תשואות, כמה סיכון נלקח, מי השיג תשואה עודפת על השוק – ומי גובה את דמי הניהול המשתלמים ביותר יחסית לתשואות שהשיג עבורנו.

נהוג לומר על תיק השקעות לטווח ארוך שהוא כמו סבון: ככל שנוגעים בו יותר, כך הוא מתכווץ. תגובה אימפולסיבית לטרנדים ואירועים קצרי טווח, משיכת כספים מבוהלת וזגזוג בין מסלולים – כל אלה מוכחים שוב ושוב כגורמי הסיכון הגדולים להשקעה באפיקים הללו. אורך נשימה ורוח הן תכונות בסיסיות למשקיע הסולידי שמתכנן ריצה למסלולים ארוכים. לאורך זמן, אלו הוכחו כמתגמלים ביותר.

עלה ורד

2019 היתה אחת השנים החזקות של השווקים בעשורים האחרונים, דבר שהתבטא בתשואות חריגות באפיקי החיסכון לטווח ארוך ובביצועים חריגים של קרנות וקופות הגמל והפנסיה. תמריצים כלכליים של הבנקים המרכזיים ושמירה על ריבית נמוכה, היו תנאי החממה לשווקים והצמיחה היתה בהתאם.

בסביבה אידילית כזו, גופי ניהול ההשקעות שהביטו מעבר לאופק בהיערכות לקראת 2020 ראו רק ים רגוע ושמיים בהירים. אז, היו ביניהם גם כאלה שסברו, שהשוק מתחיל להיות יקר מדי ואף החלו לצמצם במשורה את שיעורי החשיפה לאפיקים המסוכנים יותר.

אבל אף אחד לא דמיין את סופת ההוריקן שהחלה לצבור תאוצה ואשר וחוללה בתוך זמן קצר מאוד מהומת אלוהים. שנת 2020 שנפתחה "כרגיל", כהמשך ישיר ל־2019, שינתה כיוון באופן חד באמצע פברואר – אז החלו להתברר ממדי המגפה הגלובלית וההשלכות הכלכליות הקטסטרופליות שלה.

מדדי המניות והאג"ח החלו בצניחה חופשית. בחודש מארס חשו החוסכים במשבר באופן כואב במיוחד, כשספגו תשואות שליליות דו־ספרתיות וחריגות באפיקי החיסכון השונים. אבל חודש אפריל היה כמעט כמו תמונת מראה לחודש הקודם, ואם מארס היה מאופיין בפאניקה טוטאלית – אפריל התאפיין בפרץ של אופטימיות. מדדי הבורסות זינקו חזרה בגל רצוף של עליות והחלו להתקרב שוב לרמות השיא שנרשמו בימים היפים של טרום הקורונה. הקרנות והקופות השונות הציגו גם הן תשואות מרשימות והצליחו לתקן בממוצע כמחצית מסך ההפסדים שהצטברו מתחילת השנה.

השנים הטובות

הדירוג שלנו בוחן את ביצועי ניהול קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה החדשות של גופי ההשקעות המובילים על פי מספר פרמטרים: תשואה, תנודתיות (סטיות תקן), יחס תשואה־סיכון (מדד שארפ) ותשואה עודפת (אלפא שנתית). בנוסף משקלל המודל שלנו גם את דמי הניהול שגבו מנהלי ההשקעות.

את התוצאות בחנו בנקודות זמן שונות. בדקנו את התוצאות בשנת 2019, וגם בשלוש ובחמש השנים שקדמו לה (ינואר־דצמבר 2019, 2019־2017 ו־2019־2015 בהתאמה). לאחר מכן ביצענו בחינה נוספת שכללה גם את נתוני ינואר־אפריל 2020 – התקופה שבה התרחשו הירידות החדות בשוק ההון וההתאוששות המשמעותית. גם כאן בחנו שנה, שלוש שנים וחמש שנים אחורה. בסך הכל נבחנו למעלה מ־350 קרנות פנסיה חדשות, קרנות השתלמות וקופות גמל לתגמולים, בהיקף נכסים כולל של כ־860 מיליארד שקל, המנוהלים על ידי גופי ההשקעות המובילים בישראל. (פירוט נוסף ב"כך בדקנו").

כך בדקנו

מודל המיוחד שנבנה לצורך הדירוג משקלל את הנתונים של קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה החדשות על פי מספר פרמטרים של ביצוע: תשואה (מצטברת בשנה האחרונה, בשלוש השנים ובחמש השנים האחרונות), תנודתיות (סטיות תקן), יחס תשואה־סיכון (מדד שארפ), תשואה עודפת (אלפא שנתית) ועלות הניהול (שיעור דמי ניהול).
הציון הסופי חושב על בסיס שקלול פרמטרים של תשואה בפרקי זמן שונים המהווים בסך הכל כ־75% מהציון, כאשר יתר הפרמטרים מהווים כ־25% מהציון הסופי המשוקלל. הקרנות והקופות שנבחנו הן רק כאלו בעלות נתונים היסטוריים בשלוש השנים האחרונות לפחות. מסיבה זו קרנות ההשתלמות וקופות הגמל של השחקן החדש והבולט בשוק – בית ההשקעות מור, הפעיל רק כשנה וחצי – לא נכללו בדירוג.
הציון היחסי בכל פרמטר ניתן באופן יחסי לביצועים של יתר הקרנות או הקופות המתחרות באותו מסלול, כך שהקרן או הקופה עם הנתון הטוב ביותר זכתה בציון 100 וקיבלה את מלוא הנקודות שמעניק פרמטר זה (על פי משקולות הדירוג שנבנו). יתר הקופות או הקרנות קיבלו ציון מותאם באופן יחסי לביצועים של המובילה באותו הפרמטר.
בשקלול כל הפרמטרים והמשקולות התקבל ציון סופי ומשוקלל המגלם את יעילות ואיכות הביצועים של הקרן או הקופה, באופן יחסי ובהשוואה לביצועים של יתר הקרנות או הקופות באותו מסלול השקעה.
נקודה חשובה נוספת המאפשרת את ניתוח תוצאות הביצועים לאורך נקודות זמן שונות נובעת מעדכון תדיר של המודל והשוואה לתוצאות שהתקבלו בעבר. את נתוני המודל עדכנו מספר פעמים במהלך החודשים האחרונים. העדכון הראשון התבסס על תקופת הדיווח ינואר־דצמבר 2019 כשנת הבסיס ושיקלל בנוסף נתונים של שלוש שנים אחורה וחמש שנים אחורה. באותו אופן בוצע העדכון השני, על בסיס נתוני מארס 2020 כנתוני תקופת הדיווח ממנה נגזרו אחורה הנתונים – שנה, שלוש שנים וחמש שנים. עדכון שלישי נוסף בוצע עם נתוני חודש אפריל 2020 כתקופת הייחוס למודל הניתוח – כך ניתן לראות איזו קופה או קרן הצליחה להתבלט לאורך זמן ולהציג ביצועים חזקים לאורך תקופה ממושכת ומשתנה.
בקטגוריית קרנות ההשתלמות, החלוקה של קרנות ההשתלמות לגדולות וקטנות נערכה על בסיס היקף הנכסים המנוהלים (נכון לסוף 2019). קרנות ההשתלמות הגדולות במסלול הכללי הן קרנות המנהלות נכסים בהיקף של לפחות 5 מיליארד שקל, ובמסלול המנייתי לפחות חצי מיליארד שקל.
במסלולים תלויי הגיל של קופות הגמל וקרנות הפנסיה נבחנו קרנות וקופות עם נתונים היסטוריים בשלוש השנים האחרונות.


בקטגוריית קרנות ההשתלמות, החלוקה של קרנות ההשתלמות לגדולות וקטנות נערכה על בסיס היקף הנכסים המנוהלים (נכון לסוף 2019). קרנות ההשתלמות הגדולות במסלול הכללי הן קרנות המנהלות נכסים בהיקף של לפחות 5 מיליארד שקל, ובמסלול המנייתי לפחות חצי מיליארד שקל.
במסלולים תלויי הגיל של קופות הגמל וקרנות הפנסיה נבחנו קרנות וקופות עם נתונים היסטוריים בשלוש השנים האחרונות.

קרנות ההשתלמות

קרנות ההשתלמות חולקו לשתי קטגוריות: הקרנות הגדולות והקרנות הקטנות (ראו הגדרות מפורטות במסגרת "כך בדקנו").

כשבחנו את ביצועי הקרנות הגדולות ב־2019, העלו התוצאות כי מנהל ההשקעות שהציג את הביצועים הטובים ביותר גם במסלול הכללי וגם במסלול המנייתי היה אלטשולר־שחם, בזכות התשואות הפנטסטיות שהשיג עד לאותה תקופה. קרנות ההשתלמות של בית ההשקעות ילין־לפידות באותם המסלולים היו פחות תנודתיות ויותר יעילות, עם מדדי סיכון־תשואה הטובים ביותר. אז זה הספיק להן להתברג רק במקום השני.

אך כשלוקחים בחשבון גם את השליש הראשון של 2020 השתנתה התמונה. במסלול הכללי קרן ההשתלמות של אלטשולר־שחם השיגה תשואות פחות טובות מאלו של ילין־לפידות והפער ביניהן קוזז. בסיכום 12 החודשים האחרונים, שתיהן השיגו תשואה דומה של 0.5%, ולמעשה הן היחידות מבין הקרנות באותו מסלול שהשיאו תשואה חיובית. בראייה ארוכת טווח של התשואות בשלוש ובחמש השנים האחרונות, שומרת לעת עתה קרן ההשתלמות של אלטשולר־שחם על יתרון על פני זו של ילין־לפידות – ושתיהן גם יחד מהוות ליגה משל עצמן מבחינת הציון המשוקלל בדירוג.

אחריהן משתרכות כל יתר הקרנות הגדולות בפער ניכר. קרנות ההשתלמות של פסגות ומנורה־מבטחים השיאו אומנם באפריל את התשואות הגבוהות ביותר אחרי הקרן של ילין־לפידות, אך זו סייעה להן רק לקזז מעט את התשואות השליליות בשנה האחרונה ובשלוש השנים האחרונות, שהיו הגבוהות ביותר במסלול זה. קרן ההשתלמות של מגדל גם היא משתרכת מאחור מבחינת התשואות שהשיאה. תנודתיות הקרן שלה, שהיתה הנמוכה והיציבה ביותר מבין הקרנות במסלול, דווקא מעידה על חוסר סיכון מספק שלקחו על עצמם מנהליה. על כך יעיד גם מדד הסיכון־תשואה, שהיה בין הנמוכים ביותר שנרשמו מבין הקרנות, לצד אלו של פסגות ומנורה.

קרנות השתלמות גדולות מסלול כללי

לעומת ההובלה של אלטשולר־שחם על פני ילין־לפידות במסלול הכללי, במסלול המנייתי פערי התשואות היו ניכרים יותר ונטו בבירור לטובת הקרן של ילין־לפידות, שלקחה את ההובלה. קרן ההשתלמות של אלטשולר־שחם השיגה ב"אפריל הירוק" 8.3% בלבד – התשואה הנמוכה ביותר מבין כל הקרנות במסלול – והשיאה תשואה שלילית מצטברת של 14.7% מתחילת השנה. לעומת זאת, הקרן של ילין־לפידות השיגה באפריל את התשואה הגבוהה ביותר מבין הקרנות הגדולות במסלול המנייתי ואת התשואה השלילית הנמוכה ביותר מתחילת השנה מבין קרנות אלו. תנודתיות קרן ההשתלמות של ילין־לפידות בשני המסלולים, הכללי והמנייתי, היתה נמוכה יותר מזו של אלטשולר־שחם ובמסלול המנייתי יחסי התשואה־סיכון והתשואה העודפת היו גבוהים יותר.

קרנות השתלמות גדולות מסלול מנייתי

כאשר בוחנים את דירוג קרנות ההשקעה הקטנות נכון לסוף 2019, בית ההשקעות אנליסט זכה בציון המשוקלל הטוב ביותר, גם במסלול הכללי וגם במסלול המנייתי – כשהוא נהנה מהתשואות הנהדרות שהציג בניהול הקרנות בשנת 2019 בפרט ובשנים 2019־2015 בכלל.

הקרב על ההובלה היה צמוד עם קרנות ההשתלמות של הפניקס־אקסלנס שהשיאו אז תשואות מעולות, אך פחות גבוהות. הנקודה המעניינת נגעה לעובדה שהתשואות הטובות הללו הושגו תוך הצגת מדדי סיכון ויעילות טובים יותר מאלו של אנליסט.

לאחר עדכון מודל הדירוג בנתונים הכוללים גם את ביצועי הקרנות בשליש הראשון של 2020 מתקבל שינוי חלקי בהובלה. במסלול הכללי קרן ההשתלמות של הפניקס־אקסלנס הציגה ביצועים טובים יותר והיא כעת קרן ההשתלמות הטובה ביותר במסלול זה. בשלוש התקופות שנבחנו תנודתיות הקרן היתה נמוכה יותר מזו של אנליסט, התשואה השלילית שהשיאה למשקיעים במהלך 12 החודשים האחרונים היתה נמוכה יותר, וכך גם התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות, אשר היתה גבוהה יותר באקסלנס. 

קרנות השתלמות קטנטת - מסלול כללי

לעומת זאת, במסלול המנייתי קרן ההשתלמות של אנליסט עדיין עומדת בראש, תוך הצגת ביצועים פנטסטיים בתקופה האחרונה – לא רק בפרמטרים של תשואה, אלא גם בפרמטרים של תנודתיות שהיתה נמוכה יחסית לשאר הקרנות במסלול ובמדדי סיכון־תשואה ותשואה עודפת, שהיו גבוהים יותר לעומת כל היתר. הקרן של אנליסט השיאה את התשואה הטובה ביותר מבין כל הקרנות בדירוג (11.6% באפריל), והיא היחידה מבין הקרנות שהשיאה תשואה שלילית חד־ספרתית בשליש הראשון של 2020 והיחידה שהשיאה תשואה חיובית במהלך 12 החודשים האחרונים.

קרנות השתלמות קטנות מסלול מנייתי

ואם בתשואה חריגות עסקינן, לא ניתן להתעלם ממי שמוכתר כמטאור החדש בשוק הגמל הישראלי, בית ההשקעות מור, שקרנות ההשתלמות שלו השיאו תשואות שהיכו את המובילות בענף – 12.9% תשואה ב־12 החודשים האחרונים לקרן ההשתלמות הכללית ו־25.6% במנייתית. היתרון הבולט של בית ההשקעות הבוטיקי הוא קוטנו (עשרות מיליונים מנוהלים בלבד בכל מסלולֿ) והסיכון היחסית גבוה שהוא יכול ליטול על מנת להשיג תשואות כאלו. הסיבה שבית ההשקעות לא נכלל בדירוג השנה נובעת מכך שהוא שחקן טרי בשוק – כשנה וחצי בלבד. יהיה מעניין לבחון את עקביות התשואות הגבוהות לאורך שנים ותחת המשקל של ניהול תיק השקעות כבד יותר. 

קופות הגמל

התנודתיות החריפה שרשמה 2020 במחירי הנכסים, לא פסחו כמובן גם על שוק הגמל. לאחר הגאות של 2019 שהיתה אחת המתגמלות והטובות, השליש הראשון של 2020 היה מתגמל הרבה פחות – וזה התבטא כמובן גם בתשואות ובביצועים של אפיקי הגמל השונים. בהקשר זה חשוב להדגיש כי שוקי הגמל והפנסיה נבחנים יותר בהסתכלות ארוכת הטווח ובעקביות התשואות לאורך זמן. פערי התשואות בין הקרנות והקופות השונות נגזרים משיעור תמהיל אחזקה שונה של נכסי הסיכון ותזמון אחזקתם, כך שלצד מדדי היעילות והתנודתיות חשוב לבחון את פרמטר עקביות התשואות לאורך מספר תקופות.

במסלול הכללי של קופות הגמל המנצחת הגדולה בדירוג היא "אנליסט גמל ישראל" של בית ההשקעות אנליסט, אשר הציגה ביצועים עדיפים לעומת שאר הקופות באותו מסלול – בעיקר בזכות התשואה הנהדרת שהציגה בחמש השנים האחרונות. זאת למרות שנתוני התשואה בשלוש השנים האחרונות ובשנה האחרונה פחות טובים מאלו של הקופה המתחרה של הלמן־אלדובי, המדורגת במקום השני. תנודתיות הקופה של אנליסט גבוהה בהשוואה ליתר הקופות באופן ברור, אך מדדי התשואה־סיכון המעולים שלה מוכיחים באופן מובהק את עדיפות ביצועיה.

קופות גמל כללי

גם במסלול המנייתי אנליסט הציגה את הביצועים הטובים ביותר עם "אנליסט גמל מניות" ועקפה את קופת הגמל המנייתית של אלטשולר־שחם שהסתפקה במקום השני. קופת הגמל של אנליסט הציגה את הביצועים הטובים ביותר, ובאופן ניכר, על פני יתר הקופות במסלול. היא הציגה את התשואות הטובות ביותר ב־2020 והיא היחידה בעלת תשואה חיובית ב־12 החודשים האחרונים. גם בבחינת התשואה ארוכת הטווח לשלוש השנים ולחמש השנים האחרונות מובילה הקופה בפער על פני המתחרות.

קופות גמל - מסלול מניות

במסלול אג"ח המדורגת ראשונה היא קופת הגמל של אלטשולר־שחם "גמל אג"ח ללא מניות", בזכות תשואה עודפת בכל טווחי הזמן שנבחנו, שהושגה תוך תנודתיות גבוהה יחסית. במקום השני אחריה דורגה "הראל גמל מסלול אג"ח ללא מניות", אשר השיגה תשואות גבוהות מהממוצע תוך תנודתיות נמוכה ויחסי תשואה־סיכון טובים.

קופות גמל - מסלול אג"ח

במסלולים השונים של קופות הגמל המסווגות על פי קבוצות גיל, המנצח הבלתי מעורער נכון לדירוג שערכנו לסיכום 2019 היה בית ההשקעות אלטשולר־שחם, שקופות הגמל המנוהלות תחתיו קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר בכל המסלולים. אולם הביצועים של יתר הקופות המתחרות במהלך 2020 צמצמו את הפערים, לעיתים באופן משמעותי. 

במסלול לבני 50 ומטה, זכתה קופת הגמל של ילין־לפידות בציון המשוקלל הגבוה ביותר (88.5) ודורגה ראשונה, אך בפער קטן לעומת הקופות של אלטשולר־שחם (5.78) ושל אנליסט (85.6). במסלול לבני 50 עד 60 דורגה במקום הראשון קופת הגמל של אנליסט אשר קיבלה את הציון הגבוה ביותר (87.5), גם כאן בפער קטן מאוד מקופת הגמל של אלטשולר־שחם (87.0). במסלול לבני 60 ומעלה זכתה הקופה של אלטשולר־שחם לציון הגבוה ביותר (93.9) ובפער ניכר על פני כל יתר הקופות באותו מסלול.

קופות גמל מסלול עד 50
קופות גמל מסלול 50-60
קופות גמל - מסלול לבני 60 ומעלה

יש לציין, כי קופות הגמל של אלטשולר־שחם במסלולים לפי גיל מציגות תוצאות טובות יתר משאר הקופות בפרמטר התשואות ארוכות הטווח (36 חודשים אחרונים). כשמוסיפים לכך את העובדה כי גם כאשר הקופות של אלטשולר־שחם דורגו במקום השני בחלק מהמסלולים תלויי הגיל, הפער בינן ובין המקום הראשון היה קטן מאוד.

קרנות הפנסיה החדשות

במסלול הכללי, שם מרוכזת עיקר המסה של הכספים המנוהלים בקרנות הפנסיה, זכתה בציון הטוב ביותר קרן הפנסיה של הראל "הראל פנסיה גלעד כללי", תוך הובלה כמעט בכל הפרמטרים שנבחנו. קרן הפנסיה של הראל השיאה את התשואה הטובה ביותר מתחילת השנה והיא היחידה שהשיאה תשואה חיובית ב־12 החודשים האחרונים. הקרן של הראל מובילה גם בפער ניכר מבחינת התשואות שהשיאה בשלוש ובחמש השנים האחרונות והיא עשתה זאת תוך תנודתיות נמוכה יחסית ויחס תשואה־סיכון גבוה ועדיף בהשוואה לכל יתר הקרנות במסלול.

במסלולי קרנות הפנסיה המסווגים על פי קבוצות גיל שוקללו ביצועי הקרנות בשלוש השנים האחרונות. כאן ישנו מנצח ברור – קרנות הפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר־שחם זכו לציונים הגבוהים ביותר בשקלול כל הפרמטרים בפערים משמעותיים.

במסלול ההשקעה עד גיל 50 תפסה קרן הפנסיה של אלטשולר־שחם את המקום הראשון בזכות העובדה כי היתה היחידה שהשיאה תשואה חיובית ב־12 החודשים האחרונים (והתשואה הגבוהה ביותר בפער ניכר מתחילת שנת 2020) ובזכות התשואה ארוכת הטווח ב־36 החודשים האחרונים, שהיתה עדיפה בהרבה על פני אלו שהשיגו יתר הקרנות.

במסלול לבני 60־50 זכתה קרן הפנסיה של אלטשולר־שחם במקום הראשון הודות לתשואות שהשיאה בשנה האחרונה ובשלוש השנים האחרונות, שהיו טובות בהרבה בהשוואה ליתר הקרנות במסלול ובזכות תנודתיות נמוכה יותר מרוב הקרנות. גם במסלול לבני 60 ומעלה הובילה הקרן של אלטשולר־שחם כמעט בכל הפרמטרים שנבחנו.  

בקרנות הפנסיה במסלול מניות, שם מנוהלים סכומים צנועים יותר מאלו המנוהלים במסלולים הכלליים ותלויי הגיל, זכתה קרן הפנסיה של הפניקס־אקסלנס "הפניקס פנסיה מקיפה – מסלול מניות" בציון הגבוה ביותר. לא רחוק ממנה דורגו קרנות הפנסיה של הראל, מגדל ומנורה־מבטחים.

קרנות פנסיה מסלול כללי
קרנות פנסיה עד 50
קרנות פנסיה מסלול 50-60
קרנות פנסיה - לבני 60 ומעלה
קרנות פנסיה - מסלול מניות

הכתבה מופיעה בגיליון מאי 2020 של פורבס ישראללרכישת הגיליון לחצו כאן

שער גיליון מאי 2020 של פורבס ישראל
שער גיליון מאי 2020 של פורבס ישראל

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן