גידול של 13.7% בנטילת משכנתאות בדצמבר

שוק הדיור מסרב להתקרר: למרות הגבלות חדשות של בנק ישראל, היקף נטילת המשכנתאות לחודש דצמבר הסתכמו ב-4,664 מיליארד שקל, עלייה של 13% לעומת הנתון המקביל של חודש נובמבר.

סה"כ במהלך שנת 2012 לוו רוכשי הדירות כ-46.6 מיליארד שקל, עלייה של 4% לעומת 2011. הסכום הגבוה שנרשם בשנת 2012 הוא קרוב מאוד לשיא של 2010 אז חולקו משכנתאות בהיקף של 47 מיליארד שקל.

הנתון שפרסם לפני זמן קצר בנק ישראל מצביע על כשלונו למנוע את הפסקת התנפחות הבועה: לקראת חודש נובמבר הוריד פישר את הריבית ל-2% ומאז הספיק אף להוריד אותה לרמה של 1.75%. במקביל להורדת הריבית של חודש נובמבר הודיע הבנק על צעדים שנועדו לפעול למניעת היווצרות בועה. כך, פרסם המפקח על הבנקים דודו זקן טיוטת הוראה בנושא הגבלת שיעור המימון בהלוואות לדיור, אשר תחול על הלוואות שניתן להן אישור עקרוני מיום 1 בנובמבר 2012 ואילך.

לא מצליח להוריד – פישר | צילום: רויטרס

ההוראה קובעת שתאגיד בנקאי יאשר משכנתא בשיעור מימון של עד 75% לצורך רכישת דירה ראשונה של הלווה ואילו עד 70% למשפרי דיור. בנוסף, קובעת ההוראה שתאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה ללווה לצורך רכישת דירה להשקעה בשיעור מימון הגבוה מ-50%. לעניין זה, דירה להשקעה הינה בהתאם לדווח לרשויות המס (דירה שנייה).

השיא במהלך השנה נרשם בחודש אוגוסט אז נטלו רוכשי הדירות משכנתאות בהיקף של 5.8 מיליארד שקל, מנגד בחודש פברואר נרשם הנתון הנמוך ביותר עם 2.9 מיליארד שקל. בתוך כך הממוצע החודשי בתום 2012 נעמד על 3.9 מיליארד שקל, כאשר דצמבר גבוהה בכ-20% מהממוצע השנתי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן