גיהוץ נעים: הדור הבא של הסמארטפון הוא הפלסטיק?

ארצות הברית לבדה מחזיקים למעלה מ־170 מיליון איש בכרטיסי אשראי, לא כולל כרטיסי חיוב (debit). בישראל הקטנה, המונה כ־7.5 מיליון אזרחים, יש כיום כ־6 מיליון כרטיסי אשראי פעילים. 

למרות ההבטחות על היעלמותו הקרובה של כרטיס הפלסטיק, קשה לדמיין את החיים בלעדיו, אבל האמת שנחשפת כעת היא שאין צורך להיפרד ממנו כל כך מהר: כרטיס האשראי ממש לא עומד להיעלם בקרוב.

לא קונים אונליין

אנחנו בעיצומו של גל חדשנות אדיר בתעשיית התשלומים. זהו שינוי בסדר גודל של השקת פלטפורמת ה־iOS של אפל למפתחי סלולר. אלא שבמקרה זה, הפלטפורמה היא רשת התשלומים.

מסתמן שמפתחי תוכנה יוכלו להוסיף יכולות חדשות לכרטיסי האשראי השונים באמצעות תִכנות רשת התשלומים, כך שתיווצר תקשורת בין יישומים מקוונים לאירועי תשלום ספציפיים. בדומה לעולם האפליקציות שנולד סביב הטלפונים החכמים, יאפשרו כרטיסי האשראי החכמים למשתמשים להוסיף אפליקציות מותאמות אישית.

האייפד הופך לקופה רושמת | צילום:  Square.com


בין האונליין לאופליין

זהו שוק עם פוטנציאל אדיר. המסחר המקוון לענפיו השונים מגלגל כיום כ־200 מיליארד דולר בשנה, וזה רק קמצוץ בהשוואה לעסקאות מחוץ לרשת. נכון, הנתונים מעידים כיום כי 70% מההוצאות בפועל של צרכנים מושפעות מגלישה ברשת באמצעות מחשבים, טאבלטים או מכשירים חכמים, אך למעלה מ־90% מהעסקאות בפועל מתבצעות עדיין בעולם הפיזי.

מכיוון שכולם נוהרים אל המסחר המקוון, רבים מזניחים את הענף החשוב לא פחות, מסחר "אונליין טו אופליין״: הפנייה ללקוחות נעשית אונליין, אבל הרכישה עצמה מתבצעת אופליין, במציאות הממשית. בעולם הזה פוטנציאל השוק גדול בהרבה.

החברה שלנו, חברת הון סיכון גריילוק, משקיעה במספר חברות בתחום סחר ה״אונליין טו אופליין״, כמו אתרי הקופונים קופונס.קום וגרופון, אפליקציית שופקיק שמתגמלת לקוחות על כך שנכנסו פיזית לחנויות, שירות סוויפלי שמעניק הטבות ללקוחות שמשלמים בכרטיס אשראי בלמעלה מ־100 עסקים ועוד.

חברות רבות אחרות מחדשות בתחום, בהן סטארט־אפים כמו סקוור, שהאפליקציה שלה, בצירוף קורא כרטיסים, מאפשרת להפוך את האייפד או הסמארטפון לקופה רושמת, וחברות מבוססות שקשורות לתחום, כמו גוגל, אמריקן אקספרס וויזה.

החגיגה מתחילה

לא מעט תעשיות גדולות ישמחו לראות את כרטיסי האשראי הופכים לפלטפורמה החדשה לאפליקציות שונות שמקשרות בין העולם המקוון למוחשי: אנשי שיווק בתחום הקמעונאות יודעים שיפיקו יותר מפרסום אם יצליחו לסגור את הפער בין חיפוש אונליין לקנייה אופליין.

גם לחברות גדולות של שירותי אינטרנט ושירותים פיננסיים יש אינטרס. אם הפער בין האונליין לאופליין יצטמצם, ייפתח להן נתיב חדש להגדלת ההכנסות שמבוסס על פרסום וקידום מכירות. תקציבי אונליין, שמיועדים לקמפיינים של פרסום במדיות החברתיות, יגדלו כשהצרכנים ישתפו את העולם, באמצעות הכרטיסים החכמים שלהם, בחוויות הקשורות לעסקאות האופליין, כולל ביקורות (מצד המשתמש) והענקת מתנות (מצד הקמעונאי).

אפליקציות המקרבות בין העולם המקוון למוחשי | צילום: Shopkick.com


עוצמת הפלסטיק

הרעיונות והקונספטים רק מתחילים לגרד את קצה היכולת, והפלטפורמה החדשה צפויה להשפיע על צרכנים מחזיקי כרטיסי אשראי – בדומה למהפכת האפליקציות הסלולריות.

זיכרון מורחב: בעזרת כרטיסים מקושרי־ענן תוכלו לפנות את מגירת המכתבה ואת הארנק המפוצצים בניירת ובכרטיסים. במקום להחזיק בכרטיס מתנה של ללין, כרטיס חבר של המשביר לצרכן ועסקה מודפסת של באליגם, יזכור הכרטיס־ארנק שלכם את כל החברויות שלכם, ויאפשר לכם לקבל הטבות אוטומטיות בעת הרכישה. תוכלו לאחסן בתוכו גם תעודות אחריות או קבלות דיגיטליות.

הרגלים חדשים: פרסומות שאתם מקבלים דרך הרשת והנייד אינן מתייחסות, במרבית המקרים, לאופן שבו אתם מוציאים כסף בעולם האמיתי. כאשר בסיסי הנתונים יהיו מקושרים בצורה חכמה יותר, תקבלו הצעות רלוונטיות, מדויקות ומשכנעות הרבה יותר, שיתבססו על המקומות בהם אתם מבלים ומוציאים כסף בפועל. (הערה למפתחי רשת התשלומים: הכרחי שזה ייעשה תוך הגנה על פרטיות הצרכנים).

כמו בכל דבר אחר, גם ההוצאות שלנו מבוססות הרגלים. אז אם אתם שותים, לדוגמה, הפוך בקפהקפה שלוש פעמים בשבוע, אבל אף פעם לא אוכלים שם, תקבלו הצעה לנסות את ארוחות הבוקר. אם אתם מתדלקים בפז פעם בשבוע בדרך לעבודה, יוצע לכם מבצע טוב יותר בתחנה של סונול, שנמצאת ממש מעבר לרחוב.

איסוף המידע יתבסס על עקרונות ה־CRM המוכרים היום בעיקר מהרשתות הקמעונאיות, אך יותיר את העוצמה בידיהם של המשתמשים, שלא יהיו עוד מחויבים לקניות ברשת אחת כחברי מועדון. איסוף המידע יהיה אישי ומדויק בהרבה.

גם סוחרים יוכלו לנהל את ההיצע והביקוש בשוק המקומי. זאת בעזרת בדיקה בזמן אמיתי של סוגי ההנחות שעליהם לתת כדי להשיג תנועת קונים. אם היסטוריית דפוסי הקנייה שלכם מרוכזת במרחק חמישה קילומטרים, יוצעו לכם הנחות מיוחדות של 40% ברדיוס הזה. אם מדובר על תזוזה של חמישה בניינים בלבד, יוכל הסוחר להסתפק בהנחה של 10%.

מבצעים טובים יותר יוצעו במהלך התדלוק הדרך לעבודה | צילום:  Shopkick.com

מתן תוקף לביקורות: כפי שלמדנו מרשת האינטרנט ומאתרי ההמלצות השונים, יש ערך רב למספר גבוה של אנשים שמציעים ביקורת על מוצר או שירות. שיעור הולך וגדל של משובים באתרים (למשל, באתר ביקורת העסקים yelp) ושל עדכוני מיקום, "צ‘ק אין" (למשל, האפליקציה מבוססת המיקום פורסקוור) יקושרו לפעילות עסקית בפועל.

בפעם הבאה שתבצעו קנייה במקום מסוים ותעבירו את כרטיס האשראי, תקבלו הזמנה באימייל או בהודעת סמס לבצע צ׳ק־אין למיקום או לכתוב עליו ביקורת. בעקבות הפנייה האקטיבית, צפוי מספר המתייגים או הממליצים לגדול, כך שלתוצאה הסופית תהיה רמה גבוהה יותר של אמינות. אבל האלמנט החשוב ביותר של ההמלצות שמקורן ברכישה בכרטיס אשראי הוא התיקוף: בזכות כרטיס האשראי, ההמלצה או התיוג קשורים באופן חד־ערכי לביצוע רכישה בפועל, מה שהופך אותם לאמינים במיוחד.

 ייתכן שזהו סופן של המלצות הרפאים המקוונות, בהן כל קרובי המשפחה של בעל הצימר ממהרים לכתוב עליו המלצות חמות ברחבי הרשת, בלי קשר לביצוע רכישה בפועל. באמצעות חיבור לכרטיס האשראי, רק מי שביצע פעולה יוכל להציע ביקורת, המלצה או צ‘ק אין.

האני הכמותי: "האני הכמותי" הוא טרנד צומח בעולם הבריאות הדיגיטלי: חובבי הכושר כבר מסתובבים עם סופרי צעדים מתוחכמים, שעוקבים אחר קצב פעימות הלב, שריפת הקלוריות, איכות שינה ועוד – הכל במטרה למדוד ולשפר ביצועים.

כרטיס האשראי, שיהיה מחובר לענן, יספק זרם של מידע רב־ערך שמבוסס על הרגלי הקניות. זרם נתוני הבריאות לבדו יוכל לכלול נתונים רבים – למשל, צריכת המזון המהיר שלכם, תדירות הביקורים בחדר הכושר ומספר כוסות הקפה ששתיתם היום. אפליקציות סלולריות שונות מציעות פתרונות חלקיים, אך הן דורשות מעורבות גבוהה ואקטיבית מצד המשתמש – כרטיסי האשראי יהפכו את התיעוד לפעולה פשוטה יותר.
 
כרטיס היישומים יכול לספק תובנות מפולחות לפי קטגוריות נוספות, כך שתוכלו לנהל את האלמנטים הכמותיים של החיים שלכם ולהגיע להחלטות מיטביות ותבוניות, ולהיות העצמי הטוב ביותר שאתם יכולים להיות.

לקוח אשראי חכם יקבל מהקמעונאים סטטוס אחר | צילום ingimage/ASAP

סטטוס מוגדר מחדש
: כיום, כצרכנים, רוב ההטבות שאתם מקבלים מנותקות זו מזו ומתבססות על היסטוריית הקניות שלכם בחברה בודדת. היום, למשל, אתם עשויים לקבל שדרוג למחלקה ראשונה באל על, אבל ההטבה הזאת לא עוברת איתכם לאמריקן איירליינס. בעולם המתפתח של הטבות, אמריקן עשויה להציע הצעות מפתות דווקא לנוסעים שטסים קבוע ובתדירות גבוהה עם אל על, או לצ׳פר את העוסקים בפעילות חברתית ניכרת באינטרנט.

הקמעונאים יעניקו לכם נקודות בונוס בכרטיס האשראי שיתבססו על כתיבת ביקורות, לייקים ושיתופים, לאו דווקא על סמך המעורבות שלכם עם המותג שלהם. הלקוח – כלקוח כולל – יקבל סטטוס מסוים, כלקוח אטרקטיבי במידות משתנות, על סמך המעורבות, ההוצאות ואופן הצריכה שלו.

זאת תקופה מרגשת בתעשיית התשלומים. המפתחים נחושים בדעתם ולהוטים לפתח ולהשיק מגוון רחב ומבטיח של אפליקציות חדשות, שיפיחו רוח חדשה ומופלאה בכרטיסי הפלסטיק. תנו למשחקים להתחיל!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן