גלולה מרה: טראמפ יוצא נגד חברות התרופות בארה”ב

תעשיית התרופות בדיוק סיכמה את מה שנדמה כשבוע מוצלח בכנס הבריאות של ג'יי פי מורגן בסן פרנסיסקו, היכן שהמנהלים הגדולים בתעשייה נפגשים בכל שנה כדי לחזר אחר משקיעים ולסגור עסקאות. זהו המקום בו מתוכננים המיזוגים הגדולים. אך כעת, לכל מנהל חברת ביוטק ופארמה תקוע גוש בגרון בגלל דונלד טראמפ.

מנהלים רבים בענף קיוו שעקב ההתנגדות המסורתית של המפלגה הרפובליקנית לפיקוח על מחירים בשם השוק החופשי, הנשיאות של טראמפ תכלול הרבה פחות התערבות מאשר אילו קלינטון הייתה נבחרת לנשיאה. אך במסיבת העיתונאים שלו היום, הבהיר טראמפ שזה לא הולך לקרות:

"אני חושב שתעשיות רבות צריכות לשוב הביתה… תעשיית התרופות שלנו מזעזעת. הם עוזבים אחד אחרי השני. החברות האלו מספקות את התרופות שלנו, אך לא מייצרות אותן כאן, בארה"ב. אנחנו חייבים ליצור הליכי מכרזים שונים עבור תעשיית התרופות, כי הם פשוט מתחמקים מעונש על רצח".

"יש לחברות האלו לוביסטים בעלי עצמה ויש מעט מאוד מכרזים בענף. אנחנו הקניין הגדול ביותר של תרופות בעולם, אך אנחנו לא עורכים מכרזים כראוי. אנחנו נתחיל לערוך מכרזים ולחסוך מיליונים לאורך זמן".

טראמפ התכוון לשימוש במקלטי מיסוי בחברות כמו מיילן, אלרגן ו-וולייאנט שבסיס הפעילות שלהן נותר, בפועל, בארה"ב. החלק השני אף מדאיג עוד יותר עבור בכירי הענף: Medicare, תכנית ביטוח הבריאות שהיא קניינית התרופות הגדולה ביותר, תתחיל לשאת ולתת על מחירי תרופות. הרעיון הזה זכה לפופולריות אצל ברני סנדרס והילארי קלינטון. בכירי הענף נלחמו בכל שנים, שכן אם למדיקאייד יהיה את הכול להתעקש על המחיר, סביר להניח שהם ישלמו אותו.

כמו מרבית הצהרותיו של טראמפ, אין פירוט כיצד התכנית תצא לפועל. אם למדיקאייד לא יהיה את הכוח לסרב להציע תרופות, היא לא תוכל להוריד את המחיר באופן משמעותי. מרביתה של מדיקאייד מנוהלת על ידי מבטחים מהשוק הפרטי, כמו Humana או Aetna, שכבר הגישו מכרז על תרופות כדי להשיג מחירים נמוכים יותר. לא בטוח שהרפובליקנים בקונגרס ילכו עם הרעיון הזה. יצירת מכרז ממשלתי אמיתי על תרופות ומוצרים רפואיים עלול להיות קשה ומתיש.

הסלידה של טראמפ מפרטים לא מפיגה את החשש בתעשיית התרופות | צילום: fotolia

לדונלד טראמפ לא אכפת מפרטים, הוא יהיה נשיא פופוליסטי. חברות התרופות הן נבל פופולרי. זה הכול.

יש דרכים בהן טראמפ יכול לפגוע בחברות התרופות הגובות מחירים גבוהים. ישנם הרבה צעדים בהן מדיקאייד יכולה לנקוט כדי להקשות על החברות האלו בעיקר אם הן יעבדו עבור טראמפ כשהוא כועס ורוצה להכאיב להן. ועדת ה-National Coverage Determination, שעיכבה תרופה לסרטן של ולייאנט שעלתה 93,000 דולר, היא דוגמה.

מנהלי חברות התרופות לא עמדו בשאננות מנגד לנוכח מה שעלול לקרות. כמה מהם הציפו זאת בפומבי. בדצמבר, בוועידת הבריאות של פורבס, ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן (שנרכשה על ידי טבע) הכריז על תכנית סיוע לחולים שתוודא שיוכלו להשיג את התרופות של החברה למחלות נפשיות וזיהומים. הוא גם התחייב שלא להעלות מחירים בצורה חדה, והגביל את החברה להעלאה בשיעור של עד 10% לשנה.

מסתבר שטראמפ לא חיה להעלאת המחירים השערורייתית הבאה. הוא פשוט זרק את הערותיו במסיבת העיתונאים הראשונה שלו. זה לא משנה ש-Gilead Sciences מצאו תרופה לצהבת C, או שחיסונים של מרק ופייזר מצילים ילדים אמריקנים מדלקת קרום המוח וחצבת. אנשים כועסים על מחירי התרופות ולא אוהבים את חברות התרופות – ולכן זה נושא חשוב לטראמפ.

יותר מכך, זהו אחד הנושאים היחידים שלמענו הדמוקרטים יחצו את האולם ויגישו סיוע, אילו רק מישהו ידע מהו השינוי. חברות התרופות התבקשו, למעשה, לחפור את קברן בעצמן.

אין ספק שהצהרותיו של טראמפ הן רק יריית הפתיחה, עמדה ראשונית במשא ומתן. ייתכן שהדברים לא רעים כפי שהם נשמעים. גם כמעט ודאי שטראמפ והקונגרס הרפובליקני ברובו יעבירו חוקים שיאפשרו לחברות התרופות להחזיר מיליארדים בכספים מחוץ למדינה אותם שמרו מרשויות המס בארה"ב. הענף עדיין מספק כל מיני מוצרים חדשים, ואלו יניבו לו כסף. אך עבור התעשייה בכלל, המצב נהיה גרוע יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן