גם ישראל מצטרפת: בנות חסותה של ארה"ב נוהרות אל בנק ההשקעות הסיני החדש

ביום רביעי האחרון חתם ראש הממשלה (מתוקף תפקידו כשר האוצר בפועל), על מכתב בקשת ההצטרפות כחברה מקימה, לבנק האסייתי להשקעה בתשתיות (AIIB). "חברותה של מדינת ישראל בבנק תפתח הזדמנויות להשתלבות חברות ישראליות בפרויקטים שונים בתחום התשתיות, אשר ימומנו על ידי הבנק", נכתב בהודעת משרד החוץ

הצטרפותה של ישראל היא עוד שלב בשרשרת ההצלחות הדיפלומטיות שורשמת סין על חשבון ארה"ב, שרואה כיצד עוד ועד מבות בריתה פונות אל המוסד הכלכלי החדש, הקורא תיגר על הדומיננטיות שלה כמובילה הכלכלית בעולם. צעד דומה לזה של ישראל עשתה מוקדם יותר גם דרום קוריאה – בת בריתה החשובה ביותר של ארה"ב במזרח (למעט יפן).

לסין אין למעשה כוח ממשי בתוך המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים – קרן המטבע והבנק העולמי. הקמת הבנק החדש היא אמירה סינית ברורה – היא מתכוונת להציג תחרות למוסדות אלה ולהוביל בעצמה את התמיכה בצרכי התשתית של דרום מזרח אסיה.

ה-AIIB הוא בנק הפיתוח השני שסין משיקה בשנה האחרונה. ביולי 2014, חתמו סין, רוסיה, ברזיל, הודו ודרום אפריקה, על הסכם ליצירת בנק נוסף – "בנק הפיתוח החדש", שיתבסס על הדולר וילווה כספים להשקעות תשתית בכל אחת מהמדינות המשקיעות.

שר האוצר הקוריאני הצהיר ביום שישי האחרון כי בנק ההשקעות האסייתי יעזור לממן פרויקטי תשתיות בקנה מידה נרחב: "ה-AIIB הוא המוסד הפיננסי הבינלאומי הראשון שקוריאה מצטרפת אליו כחברה מרכזית החל מהקמתו. תפקידה הכלכלי הגדל של קוריאה בעולם, דורש ממנה לקח יותר אחריות וה-AIIB יוכל לשמש אותה למטרה זו".


ההשפעה על הכלכלה העולמית – ארה"ב תחלש, סין תלך ותתחזק | צילום: thinkstock

ארה"ב אומרת שהיא מקבלת בברכה את הקמתו של הבנק האסייתי, אך באופן עקרוני מפקפקת במסירות של סין לזכויות אדם וזכויות עובדים בפרויקטי התשתיות, שלא לדבר על סטנדרטים של איכות הסביבה – פרמטרים שנלקחים בחשבון בהלוואות של הבנק העולמי.

ביום חמישי האחרון, גם טורקיה – בת ברית נוספת של וושינגטון, הגישה בקשה להצטרפות אל ה-AIIB כחברה מייסדת. אם תאושר בקשתה על ידי שאר החברות, היא צפויה להיות חלק מרכזי במוסד החדש.

בסך הכל הסכימו 21 מדינות לממן 100 מיליארד דולר עבור הבנק בתזכיר שנוסח בחודש שעבר – כולן מאסיה. זמן קצר לאחר מכן, גם ידידותיה האירופיות של ארה"ב, קפצו על הרכבת, כשהראשונה להצטרף היתה בריטניה, ואחריה הגיעו גם צרפת, גרמניה, לוקסמבורג, שוויץ ואיטליה. אוסטרליה שוקלת כעת להצטרף גם היא, ובסך הכל יש כבר יותר מ-50 בקשות הצטרפות של מדינות מכל העולם.

ה-AIIB הוא דרך נוספת של בייג'ין לקדם את מעמדו של המטבע שלה כמטבע גלובלי. חלק מהתהליך כולל את פתיחת חשבונות ההון שלה למשקיעים זרים, והכנסת היואן לסל יתרות המט"ח של קרן המטבע הבינלאומית. הקרן תחליט על כך בחודש דצמבר וארה"ב צפויה להתנגד לכך.


הבנק הוא דרכה של סין לקדם את היואן על חשבון הדולר | צילום: thinkstock

עד כה, הדולר הוא המטבע הדומיננטי ברזרבות המטבע הזר של הבנק העולמי, אחריו נמצאים היורו והיין. אך אם יכלל גם היואן, זה יוציא באופן פוטנציאלי כמה מיליארדים משוק אגרות החוב האמריקאי, כשהבנקים המרכזיים של מדינות מתפתחות, יוסיפו את המטבע הסיני לרזרבות הביטחון שלהם.

"הבנקים המרכזיים של השווקים המתפתחים עוזרים לממן את החוב של ארה"ב", אומר ז'אן דן, כלכלן מקבוצת Ashmore בלונדון. "כשהיואן יהפוך למטבע רזרבי גלובלי, הוא יאיים אל העמדה של ארה"ב. זו יכולה להיות מכה לדולר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן