גם כלכלת סין איננה חסינה מפני ההאטה בשוק העולמי

ההתכווצות בכלכלתה של סין הולכת ומחריפה. עקב כך נוצר מאבק בין שתי אסכולות של אנליסטים: אלה שמאמינים במגמה דובית ומצפים לירידה מתמשכת של כשנה בכלכלה הסינית מול אלה שדווקא רואים את המדינה מתאוששת וצומחת שוב. 

הדרמה ניכרת בכל ענפי הכלכלה בסין, אולם בעוד שרבים מהם, כמו הנדל"ן והבנקים עושים דרכם בכיוון אחד- למטה, נראה כי יש כמה תחומים שדווקא מצליחים להחזיק מעמד.


לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק


קשה לומר איזו מן האסכולות היא הנכונה, זאת משום שבניגוד לכלכלות המערביות הגדולות, סין איננה מדינה דמוקרטית ועל מנת להוציא סכומי כסף גדולים במטרה להמריץ את הכלכלה, לא צריכה הממשלה להעביר חוקים וחכות לאישורים של מגוון גופים בעלי אינטרסים שונים. אך נשאלת השאלה: האם לנוכח המצב בשוק העולמי תמשיך סין להשקיע כסף בתמרוץ הכלכלה, כמו שעשתה במשך למעלה מ-20 שנה?

המשקיעים הפסימיים לא רואים שיפור בשנה הקרובה | צילום: רויטרס

המשקיעים הפסימיים אולי לא יתלהבו לשים את כספם על הכלכלה הסינית כעת, אולם לעומתם האופטימיים ישמחו להשקיע בחברות המקומיות הרבות, אשר למרות ההאטה במשק מצליחות לצמוח ולהניב רווחים מרשימים. אחרי הכל, הסינים עדיין משתמשים באינטרנט ובסמארטפון, מזדקנים ומתעשרים ויכולים להרשות לעצמם להוציא יותר כסף על מותרות כמו חידושים טכנולוגיים למיניהם. 

אז עד כמה באמת המצב בסין קשה? "כרגע לא נראה כי הכלכלה הסינית עלולה להדרדר", אומר מארק טומסי, ראש מחלקת השקעות בינלאומיות בחברת הייעוץ מנינג אנד נייפר. החברה הממוקמת בניו יורק מנהלת חשבונות בהיקף כולל 42 מיליארד דולר. 

טומסי מוסיף תחזית אופטימית לעתיד ואומר: "בעבר חשבנו שמצבה של סין יחריף ברבעון השני של השנה, היום אנחנו כבר חושבים אחרת. אמנם נראה כי ברבעון השלישי צפויה האטה נוספת, אך הסיבה לכך היא שלוקח זמן לראות את השפעות התמריצים. השיפור יבוא לידי ביטוי כניראה בסוף השנה". 

עם זאת, נכון לעכשיו נראה כי היחלשות המשק הסיני תלויה בעיקר במצב בשאר העולם. נתוני הייצוא המאכזבים שפורסמו בסוף השבוע מראים על השפעה רעה של ההאטה העולמית על המסחר המקומי. לעומת זאת, המכירות הקמעונאיות בסין גדלו מעט בחודש שעבר. הסינים קונים יותר מאז שהם מרווחים יוצר מ-2 דולר ליום. 

ההשקעות בנדל"ן גדלו מעט באוגוסט, נתון שמנבא טובות עבור המערכת הבנקאית של המדינה. הבנקים בסין מנוהלים ברובם על ידי הממשלה הסינית ובעוד שהתנהלותם אינם שקופה בכלל, ידוע שחלק ניכר מהפורטפוליו שלהם מבוסס על נכסי נדל"ן המשמשים כערבויות. 

המצב בסין טוב, אבל לא מצויין. ניכר כי יש שיפור במשק. התושבים מרוויחים יותר ויכולים לשלם את חובותיהם לבנקים ולקנות עוד נכסים. לדברי האנליסט הבכיר רוני פטרי מבית ההשקעות סטנדרט לייף "מצב הכלכלה בסין כיום אמנם איננו חיובי אך בעוד כשנה היא עוד עשויה להפתיע את כל הפסימיים לטובה". 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן