גניבה וירטואלית? פייסבוק עומדת למשפט על שהסתירה את האמת

יום שני האחרון היה יריית הפתיחה למשפט הנערך בדאלאס שנפתח בעקבות תביעתה של יצרנית המשחקים, ZeniMax שטוענת כי פייסבוק, חברת האם של Oculus VR, גנבה חלק מהטכנולוגיה שלה ופרסמה סיפורים כוזבים על מקור הטכנולוגיה כדי להסתיר את האמת.

פייסבוק, שרכשה את Oculus תמורת 2 מיליארד דולר ב-2014, מכחישה את הטענות שעשויות להוביל את המנכ"ל, מארק צוקרברג, להעיד בבית המשפט. בפרוטוקול התביעה, ZeniMax טוענת שפייסבוק רכשה את אוקולוס "בידיעה ברורה" שחלק מליבת הנכסים הרוחניים שלה, בעיקר התוכנה והחומרה למשקפי המציאות המדומה של אוקולוס, נגנבו מ-ZeniMax על ידי "עובד מנוסה במיוחד", ג'ון קארמאק, שעזב את חברת המשחקים לטובת אוקולוס ב-2013. המנהלים בפייסבוק ואוקולוס המעורבים בתביעה, מכחישים.

"אנחנו עומדים לזמן הרבה עדים לדוכן, כולל את מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג", אמר טוני סאמי, עורך הדין המייצג את ZeniMax ב-3 לינואר בראיון לבלומברג.

ZeniMax הממוקמת ברוקוויל, מרילנד, שעיצבה משחקי וידאו כמו Doom ו-Quake, טוענת שקארמאק החל להתקשר עם מייסד אוקולוס, פאלמר לאקי, ב-2012, שעבד בזמנו על משקפי VR בשם Rift. בתביעה, ZeniMax תיארה את המותר של לאקי כ"אב טיפוס גולמי, ללא תוכנה ייעודית, חיישני תנועה משולבים ומאפיינים קריטיים אחרים". עוד טוענים ב- ZeniMax שלאקי ואוקולוס נעדרו את היכולת ליצור "קסדת VR מתפקדת". החברה טוענת בכתב התביעה שקארמאק, שלכאורה העתיק אלפי מסמכים מהמחשב שלו ב- ZeniMax סיפק חומרה ותוכנה שהיו קריטיים להצלחתה של ה-Rift. ZeniMax האשימה גם את לאקי בכך שחלק עם רבים סיפור כוזב שתיאר כיצד לאקי המציא את הטכנולוגיה של ה-Rift במוסך של הוריו.

האם התשוקה של צוקרברג למציאות מדומה לא עוצרת בגניבת טכנולוגיה? | צילום: fotolioa

בתביעה מחודש דצמבר, קארמאק טען שהסכם העבודה שלו עם ZeniMax התיר לו להיות מעורב עם אוקולוס לפני שהצטרף לחברה במשרה מלאה. כמו כן, קארמאק טען ש- ZeniMax, שדחתה הצעות להיות מראשוני המשקיעים באוקולוס, התירה לו לפרסם את המחקר שלו בנושא מציאות מדומה. הוא טען שניסה ליצור קסדה דומה עבור ZeniMax, אך מנכ"ל החברה, רוברט אלטמן, דחה את הרעיון.

אוקולוס היא חלק מרכזי במאמצי ה-VR של פייסבוק, שהפכה למובילה בתחום, המתחרה בגוגל, מייקרוסופט וסוני. מציאות מדומה, אחד מנושאי העניין של צוקרברג, עשויה להפוך למקור הכנסות רציני עבור פייסבוק בשנים הבאות. פייסבוק החלה למכור את ה-Rift ב-599 דולר במרץ ושלטי מגע ב-199 דולר בדצמבר.

אוקולוס הכריזה מוקדם יותר השנה שתקצה 250 מיליון דולר נוספים ליצירת תוכן נוסף, כמו משחקים ובידור. בנוסף, פייסבוק הכריזה באוקטובר שתפתח קסדת VR עצמאית שלא תהיה מחוברת למחשב ביתי, כמו ה-Rift.

לאחרונה, הנהלת אוקולוס עברה טלטלה. המנכ"ל לשעבר, ברנדן אייריב, שייסד את החברה עם לאקי ב-2012, הכריז שהוא פורש מתפקידו כדי לנהל את אחת משתי המחלקות החדשות של אוקולוס: VR במחשב ובמובייל. אייריב הכריז שיוביל את מחלקת ה-PC כדי להתמקד ב-Rift בעוד ג'ון תומאסון יוביל את מחלקת המובייל. טרם הוכרז מנכ"ל חדש לאוקולוס.

לאקי, שספג ביקורת על כך שתמך בדונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב ותרם לארגון Nimble America המשויך אליו, לא הוזכר בהכרזה של אייריב. פייסבוק הודיעה שלאקי יישאר באוקולוס, בתפקיד שטרם נקבע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן