דו"ח הוועדה לצמצום העוני בישראל הוגש לשר הרווחה

וועדת אלאלוף לצמצום ממדי העוני בישראל הגישה היום את דו"ח הסיכום שלה לשר הרווחה, מאיר כהן. הוועדה בראשות זוכה פרס ישראל, אלי אלאלוף שהוקמה לפני כ-8 חודשים וכללה כ-50 חברים ומתחומים ומגזרים שונים, המליצה על פעולות בעלות של יותר מ-7 מיליארד שקל בשנה במטרה להוריד בחצי את שיעור העוני בישראל.

כיום, שיעור העוני בישראל הוא הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות וההשקעה בשירותים חברתיים עומדת על 16% בלבד מהתקציב הכולל (בהשוואה לממוצע של 22% במדינות ה-OECD). אם יישומו המלצות הדו"ח במלואן, צפוי לרדת בתוך עשור שיעור העוני לכ-11% – הממוצע במדינות ה-OECD.


תוכנית לצמצום שיעור העוני בחצי בתוך עשור | צילום: מרק ישראל סלם

הוועדה התמקדה במספר תחומים: בריאת , חינוך, דיור, תעסוקה ושירותים סוציאליים, והמליצה של שורה של פעולות שיש לנקוט בכל תחום על מנת לחלץ את האוכלוסיות המוחלשות מחיי העוני. לאורך חודשי הפעילות של הוועדה, הועלו הסתייגויות והופעלו לחצים מצד משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, שצפויים להתנגד לרבות מההמלצות – בייחוד אלה הדורשות תקציב משמעותי, אך מעבר לנושא התקציבי נרשמה מחלוקת בין חברי הוועדה ובין יושב הראש (שצידד במקרה זה בעמדת משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה), בנושא הגדלת הקצבאות השונות.

בעוד שהוועדה ממליצה על העלאה של קצבת השלמת ההכנסה לכל הזכאים, פרט היו"ר אלאלוף את עמדתו האישית: "קצבת הבטחת הכנסה גבוהה יצרה תמריצים שליליים ליציאה לעבודה, באמצעות הקטנת הכדאיות הכלכלית של התעסוקה בהשוואה לקבלת קצבה ותלות פרמננטית במערכת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן