דו"ח חדש קובע: תל אביב היא סביבת העבודה הטובה ביותר ליזמים מחוץ לגבולות ארה"ב

חברת Compass ("מצפן") האמריקאית נחשבת לאחד הכוחות העולים המשמעותיים ביותר בתחום ההיי-טק, וכמי שמספקת מידע, שירותים והכוונה ללא פחות מ-34,000 סטרט-אפים שונים ברחבי העולם כולו. אחד מאותם שירותים, אשר הפך הוא דו"ח מיוחד המדרג את סביבות העבודה (ה"אקו-סיסטמס") הטובות ביותר עבור היזמים הטכנולוגיים ברחבי העולם. בשנים האחרונות הפך פרסום הדו"ח לאירוע מוכר בסצינת ההיי-טק הבינ"ל, ובחברה מתגאים כי לאחר הפרסום הקודם, למעלה מ-100,000 גולשים לא הסתפקו בקריאת התקציר והורידו את הדו"ח המלא. בנוסף, הם כותבים, הדו"ח נכנס כחומר קריאה בלמעלה מ-100 אוניברסיטאות מובילות בארה"ב וצוטט במגזינים דוגמת הפייננשייל טיימס, האקונומיסט והוול סטריט ג'ורנל.

הדו"ח מדרג, כאמור, את 20 סביבות העבודה הטובות ביותר עבור היזמים בכל העולם (למעט סין, יפן ודרום קוריאה), תוך שיכלול מספר קריטריונים – בהם ביצועי חברות ההזנק בכל אחת מהערים המדורגות, כמות הכסף שהושקעו במיזמים השונים, מידת החשיפה לשוק העולמי, איכותם של היזמים המקומיים והחשיפה של המיזמים למשקיעים, תאגידים ושיתופי פעולה פוטנציאליים. בכדי לענות על כלו אלו ביצעו עורכי המחקר למעלה מ-200 ראיונות עם חברות מ-25 מדינות, ניתחו למעלה מ-11,000 שאלונים אשר מולאו על ידי יזמים, עובדים בתעשייה, משקיעים ואזרחים מן המניין מאותן מדינות, ושיתפו פעולה עם חברות מובילות בתחום איסוף וניתוח הנתונים בכדי לקבל גישה למקורות ידע נוספים.

לאחר ששכללו את כל אלו לציון סופי, דירגו עורכי המחקר את סביבות העבודה הטובות ביותר בעולם עבור היזמים הטכנולוגיים. מאז פירסום הדירוג, הפצתו ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות מתבצעת ללא הרף, ובחברה מציינים כי הם מצפים לשיא צפיות והורדות חדש אשר יירשם השנה.

צילום: thinkstockphotos

סיבה לגאווה – ולאכזבה

אז מיהי סביבת העבודה הפורה ביותר בעולם? באופן לא מפתיע כלל, את פסגת הדירוג כבש גם השנה "עמק הסיליקון" בקליפורניה – אשר דורג במקומות הראשונים בכל הקטגוריות למעט החשיפה לשוק שיקבלו המיזמים השונים. גם יתר המקומות בפסגת הדירוג כוללים אקו-סיסטמס אמריקאיות בדמותן של ניו יורק, לוס אנג'לס ובוסטון.

במקום החמישי נמצאת הנציגה הבכירה מחוץ לגבולות ארה"ב – והפעם, לישראל בהחלט יש סיבה לגאווה. במקום החמישי והמרשים נמצאת תל אביב, אשר דורגה במקומות הראשונים במרבית הקטגוריות (ובמקום השלישי בסעיף הכישורים של היזמים המקומיים). בדומה לעמק הסיליקון, גם תל אביב סובלת ממיקום נמוך (13) בסעיף החשיפה לשווקים בינ"ל. את העשירייה הראשונה משלימות לונדון, שיקגו, סיאטל, ברלין וסינגפור.

בנוסף, עורכי המחקר מצביעים על שורה של נתונים אשר עולים מהדו"ח הנוכחי. כך, למשל, מסתבר כי לא פחות מ-37% מגיוסי הכספים אשר נרשמו בסביבות העבודה המרכיבות את הדירוג כללו לפחות משקיע אחד ממדינה אחרת. בארה"ב הנתון גבוה אף יותר ועומד על 41%, מה שמצביע על אמונם של המשקיעים מכל העולם בחברות האמריקאיות. עוד עולה מהדו"ח כי הצוותים הפועלים בחברות אלו נהיים מגוונים יותר, וכי כיום שיעור העובדים הזרים בחברות שנבדקו עומד על 29% (45% בעמק הסיליקון).

אז מדוע תל אביב יכולה לראות עצמה מאוכזבת? על אף הגידול המתמשך של סצינת ההיי-טק בעיר, תל אביב ירדה 3 מקומות ביחס לדירוג קודם (בו דורגה במקום ה-2 והמרשים). עורכי המחקר מסבירים את השינוי בכך שהשנה החליטו להתעלם מהקריטריון הבוחן את מספר המיזמים ביחס לנפש בעיר, נתון אשר נתן לת"א ציון גבוה במיוחד בשל מספר האנשים הנמוך (יחסית) הגרים בה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן