דור ה-Y: הדור שממציא מחדש את עולם הכספים ומשנה לחלוטין את כל מה שהכרתם עד עכשיו

סטפני האליגן עונה פחות או יותר על כל סטריאוטיפ הנוגע לדור שלה, דור המילניום: היא סיימה ב-2009 תואר לא אטרקטיבי מבחינה תעסוקתית (יחסים בינלאומיים) במוסד לימודים פרטי ויקר (אוניברסיטת בוסטון), מה שהותיר אותה שקועה עד צוואר בחובות (30 אלף דולר) וללא עתיד תעסוקתי נראה לעין (בשוק העבודה הקשה ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 בארה"ב).

אבל דווקא כשנדמה היה שהיא על המסלול הבטוח להכנת הרבה מאוד כוסות קפה בסניף סטארבקס הקרוב לבית הוריה, נרשם טוויסט בעלילה. ארגון הצדקה שבו התנדבה במהלך לימודיה – שם העבירה לפליטים סדנאות על ניהול אישי של כספים – נעתר לבקשתה וקיבל אותה להתמחות, על מלגה של 1,000 דולר בחודש. בסתיו 2009 האליגן כבר רתמה את הניסיון הזה לטובת משרה של 47 אלף דולר לשנה בוושינגטון, בפיתוח תכניות לימוד בנושאי חיסכון המיועדות לעניים. ב-2012 התקדמה בדרגות השכר ב-EverFi, חברת טכנולוגיה בתחום החינוך, שעם משקיעיה נמנים תותחים כבדים כמו מייסד אמזון ג'ף בזוס ואוון ויליאמס, ממייסדי טוויטר. באוקטובר האחרון כבר פרעה האליגן את הלוואות הלימודים שלה, וצברה די חסכונות וביטחון כדי לעזוב את משרת ה-70 אלף הדולר לשנה ולהקים עסק עצמאי כיועצת להעצמה פיננסית. "נפטרתי מהחוב שלי כי היה לי חשוב להיות חופשייה", אומרת האליגן, שכבר מחזיקה 50 אלף דולר בחשבונות הפנסיה שלה, וממשיכה לחסוך.

עם כל ההתמקדות הציבורית בבני דור ה-Y – בטענות כי הם מפונקים, אגוצנטרים, ואיך קרה שבגיל 20 ומשהו צעירים חוזרים לגור בבית הוריהם; ובזמן שהייצוגים הטלוויזיוניים הבולטים של בני הדור כוללים את גיבוריה המובטלים של הסדרה המצליחה "בנות" של רשת HBO, המקטרים ללא הפסק על מר גורלם, קל מאוד לשכוח שבני דור המילניום בארה"ב חולשים על נכסים נזילים בשווי של 2 טריליון דולר לערך. קבלו נתון נוסף: עד סוף העשור צפוי המספר הזה לצמוח ל-7 טריליון דולר, והוא יגדל עוד יותר כשבני דור ה-Y יגיעו לתקרת השכר שלהם, ולאחר מכן תחל העברה מסיבית של הון מהוריהם, בני דור הבייבי בום.

"נפטרתי מהחוב שלי, כי הי לי חשוב להיות חופשייה". סטפני האליגן | צילון: יח"צ

במובנים רבים האליגן מגלמת את הדבר שהופך את בני הדור שלה, דור המילניום – המוגדרים פחות או יותר כמבוגרים צעירים שנולדו אחרי שנת 1980 – לקהל בשל לתעשייה הפיננסית. אם לדבר בהכללה, ניתן לומר שדור הבייבי בום, שבניו גדלו בתוך השפע שסיפקה אמריקה של אחרי המלחמה, בילו את השנים המעצבות שלהם בהוצאת כספים. בני דור ה-X הציניים, שלא האמינו כי ממשלה או חברה כלשהי ידאגו להם, החלו ליטול סיכונים בשלב מוקדם בחייהם. בני המילניום, לעומתם, שזכו לפינוק ולהשגחה צמודה מהוריהם ונבהלו מאוד מהמיתון הגדול, הפכו לדור של חוסכים. למעשה, ייתכן כי אחד הדברים הטובים היחידים שצמחו מהמשבר הכלכלי העולמי הוא דור חסכני היודע להעריך כסף.

לאט וביציבות

זה נכון, בתקופה שבה תואר ראשון הוא המקבילה של תעודת הבגרות של פעם, מצבם של בוגרים צעירים שלא המשיכו ללמוד אחרי התיכון הוא הגרוע ביותר בהיסטוריה של התקופה האחרונה. עם זאת, מעניין (ומשמח) לגלות, כי מעטים מבני המילניום נופלים בקטגוריה הזאת. ב-2013, 34% מגילאי 25 עד 32 החזיקו לפחות בתואר ראשון, לעומת 25% מקרב בני דור ה-X (שנולדו בין 1965 ל-1980) ולעומת 24% מקרב הבייבי בום כשהיו באותו גיל – כך לפי נתוני מרכז המחקר האמריקאי Pew .

ולמרות מספרם הגדול יותר ושוק העבודה הקטסטרופלי בחמש השנים האחרונות, בוגרי קולג' מקרב בני דור ה-Y הרוויחו מעט יותר, בסכומים מתואמי-אינפלציה, ממה שהרוויחו בני דור ה-X כשהיו באותו גיל – סכום חציוני של 45 אלף דולר ב-2013, לעומת 43,663 ב-1995, כך לפי Pew.

סביר להניח, יש לציין, כי חובות הלוואות הלימודים שנצברו, יתגלו בוודאי כגורם המשפיע לרעה על השווי נטו של בני המילניום. אולם בכנס של שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס, שהתקיים במאי האחרון והתמקד בסוגיות של מאזן כספים אישי, התעוררה דאגה רבה יותר דווקא לבני דור ה-X, שרכשו בתים במחירי שיא לפני התרסקות הנדל"ן. בשורה התחתונה: שטף של משכילים מקרב בני דור המילניום מציף את הקצה העליון של שוק ההמונים, הכולל את אלה שברשותם יהיו בשנים הקרובות נכסים להשקעה בהיקף של 100 אלף דולר לפחות.

רבים מבני המילניום החלו לחסוך לפנסיה בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם, בהשוואה לגיל חציוני של 35 אצל החוסכים לפנסיה מקרב הבייבי בום, כך לפי מחקר חדש של הקרן ללא מטרות רווחTransameric Institute , העוסקת במחקר ובחינוך הציבור בכל הנוגע לפרישה, ביטוחי בריאות ושאר נושאים פיננסיים. למרבה האירוניה, דווקא דור ה-Y שנולד לתוך המהפכה הדיגיטלית, מבין פריצת דרך מהי ונמצא בעמדה האולטימטיבית להקים סטארט-אפים גדולים ומשמעותיים ולהתעשר בטירוף על הדרך (ראו ערך: מארק צוקרברגים וקווין סיסטרומים למיניהם), סולד מסיכונים עד כדי כך, שמרבית בני הדור יחששו לעזוב עבודה טובה לטובת ניסיון מסוכן.

בשנה שעברה, במקביל להתאוששות שוק העבודה וכתוצאה מכך הירידה במספר היזמים "בעל כורחם", החזיקו גילאי 20 עד 34 בשיעור הסטארט-אפים היזמיים הנמוך ביותר מבין כל קבוצות הגיל. למעשה, שיעור הסטארט-אפים של מבוגרים צעירים בשנת 2013 היה הנמוך ביותר מאז שקרן קאופמן האמריקאית החלה לעקוב אחר הנתון הזה ב-1996. "הם מרגישים שאובססיה תמידית לעשיית כסף אינה צורת חיים ראויה", קובע ניל האו, ככל הנראה המומחה מספר אחת באמריקה לנושא הדורות.

ואכן, במידה רבה הסיבה לכך שהאליגן הקימה עסק משלה היתה הצורך שלה לקבוע לוח זמנים משל עצמה. היא בילתה בקיץ שישה שבועות באפריקה, כולל טיפוס על הר הקילימנג'רו, טיול שעבורו היא חסכה מאז 2012. לאט וביציבות, כמו מטפסי הרים: זוהי הדרך, כך נראה, שבה מוכנים רוב בני המילניום להתקדם עם הכסף – נטייה שמציבה הזדמנויות מגוונות עבור תעשיית השירותים הפיננסיים.

קלות ההקלקה

אז נכון, הנתונים היבשים מוכיחים שרבים חוששים לקחת את ההימור. אבל אתם יודעים איך זה: לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וכשיש הזדמנויות, יש תמיד גם כאלה שינסו לתפוס אותן בזנב. קחו לדוגמה את אלקסה פון טובל, ניו יורקית בת 30 ששואפת לשנות את תחום השירותים הפיננסיים במאה ה-21 – לא פחות. פון טובל מאמינה שהגענו לנקודת הזמן המכרעת: השירותים הפיננסיים בשלים לשינוי. "אנחנו עושים דברים לפי לוח הזמנים שלנו, בלחיצת כפתור מהטלפון, ואנחנו דורשים שזה יהיה בר-השגה", אומרת המייסדת הצעירה, שמבינה היטב את האופן שבו דור המילניום מבצע אינטראקציה עם העולם החיצוני, פשוט כי היא משתייכת אליו.

וייתכן שגם יש לה בדיוק החברה המתאימה לעשות את פריצת הדרך הזאת. פון טובל היא המייסדת והמנהלת של LearnVest, אתר ואפליקציה המיועדים להפוך את ניהול הכסף לדבר קל לביצוע כמו מוזיקה בסטרימינג או הזמנה מאמזון. מאז 2009 היא גייסה סכום יוצא דופן של 72 מיליון דולר, בין היתר מאקסל פרטנרס של ג'ים ברויר, שהתפרסמה במימון שהעניקה לפייסבוק בשלביה הראשונים. סבב הגיוס האחרון, בהיקף של 28 מיליון דולר, שנערך באפריל, העניק ל-LearnVest הערכת שווי מגניבה של יותר מרבע מיליארד דולר.

אדם נאש, מנכ"ל Wealthfront | צילום: רויטרס

פון טובל לא לבד. לפי נתוני חברת המחקר CB Insights, במהלך שלוש השנים האחרונות הושקעו יותר ממיליארד דולר בחברות ניהול אישי של כספים המבוססות על טכנולוגיה, מהם סכום אדיר של 261 מיליון דולר ברבעון השני של 2014 בלבד – בדגש מיוחד על חברות סטארט-אפ הפונות למשקיעים צעירים, ומתאפיינות בידידותיות-למשתמש, עלויות נמוכות ותכונות ייחודיות לניידים. ישנה Wealthfront, המסייעת לעובדי הייטק צעירים להמיר את מניות החברה לכדי תיק השקעות מגוון של תעודות סל; Betterment, שמבצעת אוטומציה של חסכונות ושל הקצאת נכסים; ו- Motif Investing, המאפשרת למשקיעים קטנים להמר בכספם על תעשייה או מגמה שלמות (למשל "דולרים דיגיטליים"), במקום על מניה בודדת. גורם אחד המשותף למרבית הרעיונות האלה: הם פרקטיים. הם שמים דגש על ניהול ותכנון משאבים, השקעה לטווח ארוך ושימוש בטכנולוגיה לקיצוץ בעלויות.

חברות הסטארט-אפ הללו, שמתמודדות כיום עם תחרות אקטיבית מצדם של מנהלי הכספים המסורתיים, אינן מסתפקות בפנייה למצבורי הכסף של דור המילניום. הן מהמרות על כך שהתחקות אחר הלך המחשבה של הדור הזה תוביל לחדשנות מקוונת בתחום התקצוב, התכנון והניהול של כספים, שתשנה לחלוטין את עולם הכספים המיועדים להשקעה באמריקה – שהיקפו עולה על 30 טריליון דולר. אחרי הכל היום, גם ההורים של בני דור ה-Y כבר מודיעים שהם מאחרים בהודעת טקסט, וגם הם, כמו ילדיהם, מעלים בפייסבוק סטטוסים מלווים בתמונות מהאירוע המשפחתי האחרון. "עברנו את נקודת המפנה", קובעת פון טובל בהתייחסה לדור שלה. "אנחנו מקבלי ההחלטות, המשפיעים".
גם אם הקביעה הזאת עדיין לא נכונה לגמרי, הנתונים הדמוגרפיים מחייבים שזה יהיה המצב בקרוב, ופירוש הדבר שהמרוץ להמצאה מחדש של עולם ניהול הכספים נמצא בעיצומו. וכפי שמגלה פון טובל – שחלקה ב-LearnVest שווה בוודאי עשרות מיליונים על הנייר – הסיוע לדור המילניום לבנות בהדרגה סכומים קטנים מבטיח שעד מהרה יהיו בידיו סכומים גדולים עד מאוד.

לשחק אותה

אז איך נראים שירותים פיננסיים המותאמים לבני דור המילניום? אין ספק כי להשקעה שתתבצע באופן המזכיר משחק מחשב יש יתרון. חברת הברוקר-דילר הניו יורקית Kapitall יוצרת שילוב בלתי שגרתי של ממשק בסגנון ארקיידים עם השקעה במניות. "כדי להיות משקיע פעיל בתחום השירותים הקיים, אתה צריך להיכנס ברמת מומחה, אחרת לא מחכה לך שם כלום", טוען מנכ"ל החברה ג'ארט ליליאן, בן 52, לשעבר מנהל בחברת אי-טרייד. "זו הסיבה לכך שהשירותים האלה כל כך מפחידים ומתקבלת תחושה של איזה מועדון סגור".

ב-Kapitall ימצאו המשקיעים הצעירים מניות לבחירה שנראות כמו האייקונים באייפון, והסקטורים השונים מודגשים על פי צבעים. כרגע יש להם 15 אלף משתמשים בשירותי הברוקראז' (נוסף על 250 אלף חשבונות למסחר וירטואלי), והמספרים הללו יגדלו בוודאי, בעזרת מימון בהיקף של 25 מיליון דולר מצד גופים כמו לינדן ונצ'ר פאנד ובנדיגו פרטנרס שבבעלות ליליאן עצמו.

חברת Upstart מציעה מודל מסקרן, המבוסס על קונספט אחר שמבוגרים צעירים חשים בנוח ליטול בו חלק: מימון המונים. הפלטפורמה של החברה בוחנת את היקף האשראי שלו ראויים לווים פוטנציאליים, לא רק בהתבסס על האמצעי המסורתי של היסטוריית האשראי, אלא גם באמצעות אלגוריתם המביא בחשבון ניסיון מקצועי והשכלה. מאז אפריל – אז החלה החברה לקבל פניות לקבלת הלוואות בריביות קבועות של 6% עד 17.5%, ובעמלת רישום המשולמת לחברה, של 1% עד 6% – מומנו באמצעות Upstart 400 הלוואות.
"חלק מהאנשים הללו עומדים להצליח בגדול מבחינה פיננסית. נשאר רק לנסות לגלות מי מהם", אומר פול גו בן ה-23, אחד ממייסדי החברה, שלמד במשך שנתיים כלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטת ייל בטרם קיבל מענק של המיליארדר פול ת'יל, המיועד לאלה שנושרים מהלימודים למטרות יזמות. Upstart, שעם מייסדיה נמנים מנהלים לשעבר בגוגל, גייסה 7.7 מיליון דולר מנבחרת כוכבים של עולם השקעות הסיכון – בהם פאונדרס פאנד של ת'יל וגוגל ונצ'רס.

פול גו, ממייסדי Upstart

אולם קבוצת הסטארט-אפים הגדולה ביותר היא זו הזוכה לעתים קרובות לכינוי "רובו-אדוויזורס". הכוונה היא לחברות המעניקות שירותי ניהול תיקים אונליין, עם התערבות אנושית מינימלית. חברות אלה משתמשות באלגוריתמים בממשקים ידידותיים למשתמש כדי לבצע השקעת כספים בתעודות סל עוקבות-מדד בעלויות נמוכות, בהתבסס על התיאוריה המודרנית של תיקי השקעות ועל גילו ויעדיו של המשקיע המסוים. הסטארט-אפים הבולטים שבקבוצה זו הם: Betterment, Future Advisor
ו-SigFig, ובראשם – Wealthfront.

ב-Wealthfront, שממוקמת בפאלו אלטו, מושקעים 65.5 מיליון דולר מצדם של חברים שונים באצולה של עמק הסיליקון. החברה מנהלת 1.25 מיליארד דולר, ביותר מ-13 אלף חשבונות (ממוצע לחשבון: 93 אלף דולר). היא פונה לעובדים מודאגים מהדרג הנמוך בתחום ההייטק, שחלק גדול מהשווי שלהם נטו הוא במניות החברה, ויוזמת תכניות מיוחדות בפייסבוק ובטוויטר כדי לסייע לעובדים למכור את מניותיהם לאחר ההנפקה בצורה מסודרת. "יש הרבה לחץ כשאנשים מקבלים תגמול במניות", מסביר המנכ"ל אדם נאש, בן 39, שצבר ניסיון בלינקדאין, ב-eBay ובתחום ההון סיכון. "ברמה מסוימת, כולם יודעים שהם צריכים לגוון השקעות, אולם רוב האנשים לא עושים דבר בנוגע לכך. בסופו של דבר הם יושבים על המניה תקופות ארוכות, ורואים איך השווי נטו שלהם עולה ויורד".
גיוון ועלות הם שם המשחק, ולשימוש במחשבים במקום יועצי השקעות אנושיים יש יתרון עלות אדיר.

עת להשקיע

אם כך, כשטריליונים רבים מוטלים על הכף, כיצד מתמודדות ענקיות השירותים הפיננסיים עם המתחרים הצעירים? Stodgy Vanguard Group, שהפכה לחברת קרנות הנאמנות הגדולה בעולם באמצעות הצעת קרנות ותעודות סל מדדיות זולות, שאבה רעיונות, כך נראה, הן מה"יועצים-רובוטיים" ומחברות כמו LearnVest, כאשר יצרה את "שירותי היועץ האישי" החדשים שלה, המשתמשים באלגוריתמים כדי לבנות תיקי השקעות ותכניות התחלתיות ומספקים גישה לשיחות וידאו עם מתכננים פיננסיים אנושיים תמורת 0.3% בלבד מהנכסים (לעומת שירות בעמלה של 0.7% שאותו הציעה במשך 20 שנה כמעט). עם זאת, רק משקיעים עם 100 אלף דולר לפחות יכולים להצטרף כרגע לשירות. בחברה מקווים שהמספר הזה יקוצץ בחצי עד השקת השירות הרשמית, בשנה הבאה. "הביקוש רב משציפינו", מודה קארין ריסי, מנהלת ב-Vanguard הממונה על שירותי ייעוץ קמעוני, ומוסיפה כי אפילו ללקוחות שבמשך תקופה ארוכה נקטו שיטה של "עשה זאת בעצמך" יש צורכי ייעוץ, במיוחד במקרים שבהם מועבר הון לילדים או לבני זוג.

פידליטי השקעות, לעומת זאת, נמצאת הרחק מאחור. לעת עתה היא מתמקדת בתוכן, באמצעות אתר חדש, www.moneyfirsts.com, הכולל כלים וכתבות לימודיות (חלקן, אגב, לקוחות מ- (LearnVest וגם קישור לאפליקציית פייסבוק של פידליטי לתכנון פיננסי. החברה מתרברבת גם בכמה דברים בסיסיים למדי כמו הפקדת צ'קים דרך הסמארטפון וחיסול עמלות בכספומט. לא בדיוק מהפכת הדור.

למעשה, בוחרים השחקנים הגדולים בשוק, בתבונה יש לציין, באופציה של "אם אינך יכול לנצח אותם – תקנה אותם". באפריל גייסה Betterment סכום חריג של 32 מיליון דולר. בין המשקיעים החדשים ניתן למצוא את נורת'ווסטרן מיוצ'ואל קפיטל ואת סיטי ונצ'רס. בלקרוק, חברת ניהול הכספים הגדולה בעולם, היא בין אלו שהשקיעו 57 מיליון דולר בסטארט-אפ פרסונל קפיטל, המשלב בין מודל הפרימיום (freemium), שפעל בהצלחה עבור כל כך הרבה סטארט-אפים של בני דור המילניום, לבין מערכת מתוחכמת מאוד של תכנון מס. המשתמשים מקבלים "לוח מחוונים" מלוטש המאחד ומנתח את כל החשבונות שלהם, בחינם. אם הם רוצים להתקדם, פרסונל קפיטל גובה דמי ניהול שמנים של 0.95% מהנכסים לשנה על חשבונות שהיקפם נע בין 100 אלף ל-250 אלף דולר.

גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן צ'ייס הם בין אלה שהזרימו 86 מיליון דולר ל-Motif Investing, חברת ברוקראז' מקוונת חדשה המאפשרת למשתמשים לבנות, לקנות, לשתף ולדון (בפומבי או בקבוצות פרטיות) בתיקי מניות דמויי-תעודת סל (הקרויים (Motifs, שנבחרים כך שייצגו השקעה על פי נושא, ענף, תחושת בטן או אפילו מחויבות חברתית, כגון השקעה ירוקה. תמורת עמלת מסחר אחת של 9.95 דולרים, יכול משקיע עם לא יותר מ-250 דולר לקבל נתח (או נתח חלקי) מכל המניות ב- .Motifבין התיקים הפופולריים כיום: הדפסת 3-D ופריצות דרך בתחום הביוטק. "התשובה עבור בני דור המילניום אינה 'בטחו בנו, לכו לישון ותנו לנו לנהל לכם את הכסף'", אומר הארדיפ ואליה, מייסד ומנכ"ל Motif בן ה-41. "אנחנו מעוניינים לגרום להם להיות מעורבים".

תעשיית ניהול הכספים אפילו כבר מבצעת גידור בעזרת LearnVest של פון טובל; אמריקן אקספרס ונצ'רס ונורת'ווסטרן מיוצ'ואל קפיטל נמצאות בין המממנים המובילים שלה. לפון טובל יש הרבה מאוד ביטחון בחברה שלה. היא בטוחה כי LearnVest תיתן מענה לרצונותיו של הדור הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקאית, ועל כן הצלחתה מובטחת. זה מאוד פשוט בעצם: "אני בונה משהו שהייתי רוצה שיהיה קיים עבורי", היא אומרת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן