דיווח: ישראל והפלסטינים הגיעו לסיכום על הפסקת אש ל-72 שעות

מצרים הפעילה במהלך היממה החולפת לחץ כבד על ישראל ועל חמאס בניסיון אחרון להקים מחדש את מסלול ההסדרה להפסקת אש קבועה וזאת אף שלכל הצדדים ברור כי הפערים – גם בין דרישות הפלסטינים לאלה של המצרים בנוגע לפתיחת מעבר רפיח – כה גדולים שהסיכוי להסדרה הולך ומצטמצם. עם זאת, בשעה 19:00 הוציא משרד החוץ המצרי הודעה לפיה ישראל וחמאס הסכימו להפסקת אש זמנית נוספת בת 72 שעות החל מ-01:00 בלילה. ההודעה המצרית נמסרה ללא כל אישור רשמי מצד ישראל.

ברקע הדברים עומדת החלטת ישראל לסגור את מעבר הגבול בכרם שלום בשל הירי הנמשך מעזה. בהודעה שהוציא משרד הביטחון נאמר כי "הירי מסכן עובדים וסוחרים".

מעבר כרם שלום | צילום: רויטרס

החל משעות הבוקר נורו לכיוון עוטף עזה ודרום ישראל עשרות רקטות, כשבמקביל צה"ל תוקף מטרות נקודתיות בעזה. לפני זמן קצר צה"ל תקף פעיל טרור אשר עסק בהכנות לירי תלול מסלול לעבר שטח מדינת ישראל בדרום רצועת עזה. כמו כן, צה"ל תקף פעיל טרור נוסף בצפון רצועת עזה. בשני המקרים זוהתה פגיעה.מוקדם יותר, הודיעה המשלחת הפלסטינית כי תישאר בקהיר כדי להשתתף בפגישה דחופה של הליגה הערבית על המשבר בעזה. כך דיווחה סוכנות הידיעות המצרית MENA. המשלחת איימה כי תנטוש את השיחות על הפסקת האש, בתיווך המצרי, אם ישראל לא תסכים לחזור לשולחן ללא תנאים מוקדמים.

בישראל הבהירו לכל הצדדים כי לא תיקח חלק במשא ומתן להפסקת אש, כל עוד הירי לעבר יישובי הדרום נמשך. הפלגים הפלסטינים, מצידם, מסרבים להארכת הפסקת האש בת 72 השעות שפגה ביום שישי האחרון, לאחר שלטענתן ישראל לר קיבלה את דרישתם לפתיחת הנמל.

בישראל מעריכים כי למרות חידוש הירי מעזה שלשום, חמאס לא לוקח אחריות עליו כדי לא לסגור את הדלת בפני הארכת המשא ומתן והאפשרות שבכלזאת יגיעו הצדדים להפסקת אש. המשא ומתן בין אנשי המודיעין המצרי לבין המשלחת הפלסטינית בקהיר נמשך גם במהלך השבת.

"לא נראה שחמאס רוצה בהסלמה", אמר אתמול פקיד ישראלי בכיר ל"מעריב-השבוע", "חמאס משתמש בארגונים הקטנים בעזה ובירי המוגבל, שאיפשר להם לירות לישראל כאמצעי לחץ על המצרים. חמאס נזהר משבירת הכלים מול מצרים ונמנע מהשתתפות פעילה בירי ובהרחבתו. בארגון מבינים שיש לחץ מצרי ואמריקאי כבד על ישראל כדי שלא תרחיב את התקיפות. אם חמאס יצליח להשיג מהמצרים הבטחה לפתיחת מעבר רפיח, וישיג מישראל, באמצעות מצרים, הקלות במעבר כרם שלום והבטחה כלשהי להסרת הסגר הימי על הרצועה, הם יכולים לאכוף הפסקה מלאה של הירי מתוך הרצועה".

דיפלומטים מערביים מעריכים כי ייתכן שיידרשו לפחות עוד יומיים כדי לייצב מחדש את הפסקת האש, אבל במשלחת הפלסטינית בקהיר דיברו עד היום על פרישה מהשיחות אם לא תהיה התקדמות. בישראל מכחישים בתוקף דיווחים בתקשורת הערבית שפורסמו בסוף השבוע ולפיהם המשלחת שבה במוצאי שבת לקהיר, אבל גורמים בירושלים מעודכנים כל העת במהלכים בבירת מצרים ונמצאים בקשר שוטף עם הנציגים המצרים והאמריקאים בשיחות שם.

גורמים ברשות הפלסטינית במשלחת המאוחדת לקהיר מפעילים לחץ כבד על נציגי חמאס שבמשלחת לא להרחיב את ירי הרקטות ולהסכים להארכת הפסקת האש עוד היום. המצרים מנסים לשדר מסרים שלפיהם יש התקדמות בשיחות, אף שהמשלחת הישראלית עזבה את קהיר שלשום לפנות בוקר, ומאז לא שבה אליה.

בעיניו של הנשיא פתאח א-סיסי ישנה חשיבות רבה להגיע לתוצאות בשיחות. משרד החוץ המצרי ניסה להציג הישג שטרם ברורה מידת מהימנותו, והודיע כבר ביום שישי כי הושגה התקדמות ביחס לרוב הדרישות הפלסטיניות וכי "יש כמה סוגיות שעדיין לא הוכרעו". עיזאת א-רישק, אמר: "הפלסטינים לא קיבלו תשובה מישראל על אף אחת מהדרישות שהציגו. הישראלים נוקטים בשיטה של תכססנות ומשיכת זמן ולכן הם נושאים באחריות לחידוש הירי".

צילום: רויטרס

"צוק איתן נמשך"

בישיבת הממשלה הבוקר אמר ראש הממשלה נתניהו: "מבצע צוק איתן נמשך. בשום שלב לא הכרזנו על סיומו והוא יימשך עד השלמת ייעודו: השבת השקט לתקופה ממושכת. אמרתי בתחילת המבצע ולאורך כל הדרך – זה ייקח זמן. ונדרש אורך רוח"

רה"מ הדגיש כי "ישראל לא תנהל מו"מ תחת אש ותמשיך לפעול במלוא העוצמה כדי לשנות את המציאות הנוכחית ולהביא שקט לכל אזרחי ישראל. נעבוד יחד באחדות ובנחישות עד שנשלים את המלאכה.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר כי "מאז חידוש האש ביום שישי צה"ל תוקף בעוצמה עשרות רבות של מטרות ביממה, פוגע במחבלים, מפקדות, מחסני, רקטות, משגרים ועוד". הוא הוסיף כי "אם חמאס חושב להתיש אותנו הוא טועה. נשוב לשולחן המו"מ רק לאחר הפסקת אש ולא ננהל מו"מ תחת אש".

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן