דיווח מלב המהומות ביוון: "הרעבים ללחם לא יכולים לחיות על תקווה"

ישנה אימרה יוונית שמגלמת את משמעות ביקורה של אנגלה מרקל ביוון: "כשיש שמועות על הרבה דובדבנים, הקפד להצטייד בסל קטן". 

המוני יוונים זועמים היו מוכנים להשתלט אתמול על אתונה והמשטרה הייתה מוכנה להכות בהם. מעמד הביניים ביוון היה מוכן אתמול לשמוע את אנגלה מרקל אומרת שעתידה של יוון בגוש היורו מובטח וכלכלתה של המדינה חסינה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם בסוף הביקור של הקנצלרית, אך אחד לא יצא מרוצה. יותר מ-50 אלף אזרחים התאספו אתמול בשני הכיכרות הגדולים של אתונה והפגינו נגד מרקל ונגד מדיניות הצנע של ממשלת יוון. כל צעדי הצנע, הישנים והחדשים, עליהם מכריזה הממשלה חדשות לבקרים, הופכים את החיים ביוון לקשים מנשוא. 

צילום: רויטרס

מנהיגי יוון הגדירו את הביקור של מרקל כהיסטורי, כבעל השלכות מרחיקות לכת על עתיד המדינה. מפקדי המשטרה באתונה הכריזו על הפגנות באתונה כאסורות בהחלט, הכרזה שלא נעשתה מאז תום שלטון החונטה הצבאית ב-1974. בנוסף, חמש תחנות מטרו נסגרו וכן נסגרו כל הדרכים המובילות מנמל התעופה לפרלמנט (מרחק של כ-30 ק"מ). 

למרות החשש של השוטרים, ההפגנות עברו בשקט יחסי, למעט מספר תקריות בודדות. 200 האנשים שנעצרו הם כמות קטנה יחסית להיסטוריית ההפגנות ביוון. בין האירועים הבולטים ניתן לציין קבוצת אנשים שנסעו בג'יפ צבאי עם דגל נאצי, ואיש אחד שרץ ערום ברחובות לעיניהם של השוטרים ההמומים. 

גם דבריה של מרקל אכזבו. בתום הביקור, כולם המתינו לחדשות מפי הקנצלרית שאמרה רק כי היא "מקווה שיוון תישאר בגוש היורו". לדבריה, "לא באתי לחלק ציונים. התשלום האחרון של כספי הסיוע צריך היה להגיע ליוון כבר בחודשי הקיץ אך אל לכם לצפות שהוא יפתור את כל הבעיות שלכם". 

צילום: רויטרס

לצידה של מרקל שקל גם ראש הממשלה היווני היטב את מילותיו. "אנחנו לא רוצים לבקש עוד כסף וגם לא טובות מאף אחד. כל שאנו רוצים הוא לקבל הזדמנות לעמוד על הרגליים בכוחות עצמנו". היחיד שהרשה לעצמו להיות מעט יותר אגרסיבי היה נשיא יוון, קרולוס פפואליס, שדיבר על תחושות העם היווני, ואמר כי "גבולותיהם של היוונים כבר הדלדלו, הם לא יכולים לסבול יותר". 

למרות שכל הפוליטיקאים המקומיים וכלי התקשורת ביוון סיכמו את הביקור של מרקל כ"הוכחה לרוח השינוי שמתחולל באירופה", נותרה האווירה ללא שינוי וכל מה שנותר לאזרחים הוא התקווה. דבריה של מרקל אמנם חיזקו במעט את תקוותם, אך במצב הכלכלי הקשה, אף אחד לא יכול לחיות רק על תקווה, בטח לא מי שרעב ללחם.

* לפטריס מוטיס הוא עיתונאי יווני המתגורר באתונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן