דיווח: סין עומדת מאחורי בריחתו של אדוארד סנודן מהונג קונג

סין היא זו שעומדת מאחורי יציאתו של אדוארד סנודן את הונג קונג בסוף השבוע, כדי להימנע מעימות עם וושינגטון – כך מסרו היום לרויטרס כמה מקורות בהונג קונג.

סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, חשף לאחרונה את תוכניות המעקב החשאיות של ממשלת ארה"ב, טס אתמול ככל הנראה למוסקבה וביקש מקלט מדיני באקוודור.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"מאה אחוז שהשלטון המרכזי הסיני עמד בקשר עם הונג קונג לגבי ההתמודדות עם סוגיית סנודן", אמר לרויטרס מקור בבייג'ינג המעורה בפרטים, אשר ביקש להישאר בעילום שם.

"סין לא רצתה לפגוע עוד יותר ביחסיה עם ארצות הברית והיתה שמחה שסנודן יעזוב", אמר המקור. עם זאת הוא הוסיף שהוא לא יודע אם נוצר מגע ישיר בין בייג'ינג ובין הנמלט האמריקאי.

צילום: רויטרס

עורך הדין של סנודן אמר אתמול כי מתווך שטען כי הוא מייצג את השלטון המקומי אמר לו שעל סנודן לברוח מהונג קונג, אלא שאותו מתווך פעל כנראה בשם בייג'ינג.

סנודן אישר מאוחר יותר כי אדם שטען כי הוא מייצג את ממשלת הונג קונג פנה אליו וציין שהוא צריך לעזוב את העיר, ולא – ייעצר בידי הרשויות. "הם (בייג'ינג) השתמשו במישהו מאחורי הקלעים כדי לגרום לסנודן לעזוב", אמר עורך הדין, אלברט הו. "ממשלת הונג קונג לא שימשה כיותר מפקיד. תפקידה של הונג קונג היה רק לקבל הוראות איך לא לעצור אותו בשדה התעופה".

הונג קונג, מושבה בריטית לשעבר, חזרה לשלטון סיני ב-1997, ולמרות שהיא שומרת על מערכת משפטית עצמאית וחוקי הסגרה משלה – ענייני החוץ שלה נשלטים מבייג'ינג.

"רק מלראות את העצבנות שבה ממשלת הונג קונג סירבה לתת לי עוד פרטים – יש לי יסוד להאמין שלא היתה לה כל סמכות במקרה הזה, הכל הוחלט בידי בייג'ינג", סיכם הו.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן