דיל או לא דיל: מי הן רשתות השיווק שלא מתחשבות בציבור?

פורבס בדק: מי הן החברות החברתיות בישראל – ומי מצפצפות על האזרחים? לצפייה בשאר הכתבות בסדרה לחצו כאן

ברוכים הבאים לאחת הקטגוריות הגרועות בתחקיר שלנו, ואולי אף הגרועה ביותר. כמי שאמונות לספק לנו מדי יום מוצרי מזון, חלקם הגדול מוצרי חובה, ניכר כי רשתות השיווק מקדישות את מרב המאמצים בהגדלת רווחיהן באמצעות ייקור המחירים, והזנחה של האחריות התאגידית מול החברה וקהל הלקוחות כמעט לחלוטין. כל שלוש הרשתות הגדולות – שופרסל, הרבוע הכחול ורמי לוי, קיבלו ציונים נמוכים עד נמוכים מאוד, כל אחת בפרמטר אחר. גם לטובה מכולן, באופן יחסי כמובן, הרבוע הכחול, יש עוד דרך ארוכה.
בחלק זה של התחקיר, מעבר לשימוש בחומרים הקיימים הסטנדרטיים, נעשה שימוש בדוח מיוחד ובבדיקת המשך שנעשתה לבקשת פורבס ישראל על ידי ארגון אמון הציבור. "מעדכון שערכנו לדוח בעקבות פניית פורבס, עלה כי התופעות שנצפו בענף במסגרת דוח הדירוג עומדות בעינן: הטעיות במבצעים, טעויות בחשבוניות, פערים בין מחירי מוצרים למחיר בקופה. תופעות שנצפו בשנה האחרונה ובלטו פחות בשנה שלפני כן עוסקות בנושא הגנת הפרטיות במסגרת הצטרפות למועדון הלקוחות וכן תלונות של גמלאים על שינוי לרעה בהטבה שקיבלו ברשת הרבוע הכחול. בנוסף, נמצאו יותר תלונות על עליית מחירי מוצרים וגביית מחירים גבוהים".
נגה לבציון־נדן, מנכ"ל חברת greeneye מבט ירוק בהשקעות, נותנת דגשים לבדיקה של תחום השיווק בכל הנוגע לאיכות הסביבה. "בשיווק יש שני דגשים", היא טוענת. "לחברות האלה יש את המותג הפרטי שלהן, כך שבמידה מסוימת הן הפכו להיות גם גופים יצרניים. שם יש את צריכת האנרגיה והפסולת. בנוסף, יש שם צריכת אנרגיה אדירה בגלל השינוע של הדברים וגם בגלל המקררים וההפעלה של הסופרמרקטים".

שופרסל (19 נקודות במדד מעלה. 15.5 אחוז במדד השקיפות)

צילום: רויטרס

שופרסל, עם נתח שוק של 36.2 אחוז לפי הכנסותיה ב־2010, לא הסכימה כלל לשתף פעולה עם התחקיר. מניעיה לא צוינו, אך אפשר רק להניח שלו היו נתוניה ראויים לפרסום, היא הייתה מפרסמת אותם. היא מופיעה במדד מעלה עם הציון הנמוך ביותר ביחס לאיכות הסביבה וציון לא גבוה במיוחד ביחס לעובדים.
במהלך שנת 2011 פוטרו או פרשו כ־500 איש, ומספר העובדים כיום הוא 11,900. רוב העובדים, בדומה לרמי לוי, מועסקים בשכר מינימום. אפי רוזנהויז, מנכ"ל החברה, השתכר 7 מיליון שקל ב־2011.
בדומה לשאר רשתות השיווק, גם שופרסל ספגה מהלומות רבות כתוצאה ממחאת יוקר המחיה, ובדומה לעסקים רבים מקבוצת האם IDB, בשליטת נוחי דנקנר, גם שופרסל הציגה דוחות מאכזבים בשנה החולפת. מדוח הסיכום השנתי עולה כי הרווח של שופרסל בשנת 2011 צנח ב־17.5 אחוז ל־276 מיליון שקל, מתוך הכנסות שנתיות של 11.6 מיליארד שקל.
על רקע מצב הרשת, מונה איציק אברכהן לתפקיד המנכ"ל, במקום אפי רוזנהויז, המנכ"ל והנשיא לשעבר. גם ריצ'י הנטר, ששימש כמנהל עסקים ראשי, סיים את תפקידו. מאחר שגם שנת 2012 לא צפויה להיות ורודה, בשופרסל ציינו כי "החברה פועלת לביצוע התאמות בפעילות על מנת להתמודד עם המצב המשתנה במשק". כן ציינו בשופרסל כי "החברה נוקטת אמצעי התייעלות על מנת לצמצם את הוצאות השכר ולהקטין את היקף שעות העבודה".
החברה מדברת רבות על חשיבות התרומה לקהילה (בדוחותיה כותבת כי היא "רואה בתרומה ובסיוע לקהילה בישראל נדבך מרכזי בחזון העסקי שלה ומאמינה כי יש לה אחריות כלפי החברה בישראל"), אולם אי אפשר להעריך את הרצון הזה, מאחר שהיא לא מספקת נתונים עדכניים שיוכלו לבחון את אמירותיה.
בדוח של ארגון אמון הציבור מ־2011, שבדק רק את שתי הרשתות הגדולות בתחום השיווק (שופרסל והרבוע הכחול) מצוין כי "ההתנהלות הצרכנית של שופרסל נמצאה טובה יותר מזו של מגה… עולה פער משמעותי בהיקף הבעיות בין שתי הרשתות". 67.7 אחוז מהבעיות נצפו ברבוע הכחול, לעומת 32.3 אחוז בשופרסל. בין הבעיות שנבדקו, נמצאו למשל, הטעיית צרכנים, אספקת מוצר פגום, פערים בין מחיר קופה למסומן, ועוד.
לדברי איילין כהן, אחת משני השותפים המנהלים את ביונדביזנס, חברת ייעוץ לאחריות חברתית, "בשופרסל אין שקיפות בשום פעילות ובתור אחד הגורמים המובילים בשוק הקמעונאות זה מתבקש. כל הרשתות הקמעונאיות בעולם שקופות. הן עושות מהלכים מרחיקי לכת כדי לקדם את הנושא של אחריות תאגידית. הרבוע הכחול מתקדמת לאט לאט, יש רצון ויש פתיחות. רמת הדיווח היא אמנם רמה מאוד בסיסית, שאינה מתקרבת לרמה של הבנקים, אבל לפחות יש משהו בכיוון. שופרסל מאוד לא שם". גלית אמיגה ממשרד היח"צ של רן רהב מסרה כי לשופרסל אין עניין להשתתף בכתבה.

רמי לוי (לא מופיעה במדד מעלה. 13.5 אחוז במדד השקיפות)

החברה לא מופיעה במדד מעלה, ולכן את הפרטים אנו מקבלים מאיריס בואנוס, מנהלת משרד המנכ"ל. מבחינת סביבת עבודה, טוענת בואנוס כי 20 אחוז מהגיוסים בחברה בשנה האחרונה היו של בני 40 ומעלה, וכן כי בחברה מועסקים נשים ובני מיעוטים באחוזים גבוהים.
השכר הממוצע לעובד ברשת רמי לוי עומד על 5,061 שקל עלות מעביד, זאת כולל שכרם של הבכירים, ביניהם הבעלים רמי לוי ששכרו החודשי הוא 75 אלף שקל ללא בונוסים. היחס בינו ובין השכר של העובד הממוצע הוא פי 14.8. עלות שכרו השנתי של לוי היא 4.83 מיליון שקל.
ברשת מועסקים 3,383 עובדים, מתוכם 119 עובדי קבלן, שעלות העובד שלהם היא 1,750.70 שקל לחודש בממוצע.
ביחס למעורבות בקהילה, החברה מדווחת שהיא תורמת 6 אחוזים מן הרווח לפני הורדת מס. עובדיה לא מתנדבים, למעט בהנהלה הבכירה.
בנוגע לאיכות סביבה, לא עושים בחברה שימוש בחומרים ממוחזרים ולא ממחזרים. מבחינת קוט"ש חשמל ישנה צריכה של 1,186 לעובד. צריכת המים היא 1.86 מ"ק לעובד, זאת לפי נתונים שהחברה העבירה.

הרבוע הכחול (23 נקודות במדד מעלה. 49.5 אחוז במדד שקיפות)


צילום: יח"צ

הרבוע הכחול מחזיקה ב־22.6 אחוז מנתח שוק, והכנסותיה של מגה קמעונאות בשנת 2011 הסתכמו בכ־6 מיליארד שקל. הרשת אחראית למותגים כמו מגה ועדן מרקט. בקביעת הדירוג של הרבוע הכחול אנו עושים שימוש בשני דוחות עדכניים, של מעלה וביונדביזנס.
בתחום האחראיות החברתית מציגה הרשת את המותג "חכמים ברבוע", שמעודד בני נוער להיות צרכנים אחראיים ופועל לפי דיווחי החברה עם עשרות אלפי בני נוער מאז הקמת התוכנית בשנת 2002. מצוין שגם עובדי החברה משתתפים בפרויקט, אך לא מצוין באיזה היקפים.
בנוגע לתחום יחסי העובדים: בדוח של החברה מצוין ש־62.3 אחוז מהעובדים הן נשים, אבל רק 20 אחוז ממנהלי הסניפים הם מנהלות, בניגוד לכמות הנשים הגבוהה שיש בקרב העובדים. הגיל הממוצע של עובד בחברה עומד על כ־43.8 שנים.
איכות הסביבה: בשנת 2011, לפי דוח של החברה, היא הצליחה לצמצם ב־5 אחוזים את צריכת החשמל שעמדה בשנה הזאת על כ־229 מיליון קוט"ש. בין 2008 ל־2011 עלתה הצריכה הממוצעת למ"ר ב־2 אחוזים. צריכת המים עלתה מ־5.9 שקלים למ"ר ל־6.1 שקלים למ"ר.
דוברת החברה, יעל לבנטל לב רן: "מאז שפורסמה חוברת 2009/2010 חלו שינויים מבניים בקבוצת אלון המשפיעים על תהליכים בנושאי אחריות תאגידית. בין היתר, חברת דור אלון אנרגיה (על חברות הבנות שלה), הפכה להיות חברת בת של אלון החזקות ברבוע כחול. לפיכך, נתוני קבוצת אלון החזקות ברבוע כחול, הם אלה שידורגו בדירוג מעלה 2012. אנו עובדים בתקופה זו על איסוף הנתונים, כך שאין בידי לסייע לך בשלב זה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן