דירוג השקעות ההון-סיכון העולמי: היכן הכי כדאי להשקיע, ולאיזה מקום הגיעה ישראל?

אם אתם מתכנים להשקיע את כספכם בשווקים שונים ברחבי העולם, כדאי שתציצו בדירוג הבא. "דירוג השקעות ההון סיכון הפרטיות" של בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת נבארה הספרדית הפך במהלך השנים האחרונות לאחד הדירוגים המוכרים והנחשבים בעולם, אשר מדרג, אחת לשנה, את מדינות העולם על פי 6 קרטריונים – המרכיבים יחדיו ציון כולל של כל משק על פי כדאיות ההשקעה הפרטית בו. צוות חוקרים מטעם האוניברסיטה עובד כל העת ועוקב אחר ההתפתחות השונות בשווקי העולם, בשינויים המדיניים, המוניטריים ואפילו החברתיים במדינות שונות – בכדי לאפשר המלצה מדעית על השווקים הטובים והבטוחים ביותר להשקעה הפרטית במהלך השנה הקרובה.

צוות החוקרים מדרג 120 מדינות, כאמור, על פי 6 קרטריונים מרכזיים, אשר לראיית עורכי המחקר הם חיוניים ומרכזיים בבחינת כדאיות ההשקעה הפרטית במדינה. החוקרים מעניקים לכל משק ציונים הנוגעים לפעילות הכלכלית במדינה בשנה החולפת, לכמות ההון וההון הזמין הקיימים במשק, למדיניות המיסוי, מידת שיתוף הפעולה של גורמי הממשל וההגנה על המשקיעים, הערכת האיכות האנושית והסביבה העסקית והערכת ה"הזדמנויות העסקיות" של היזמים באותה מדינה. בשיקלול כל הציונים, כאמור, מקבלת כל מדינה ציון המשקף את כדאיות ההשקעה בה, לפי החוקרים.

באופן לא מאוד מפתיע, את פסגת הדירוג המשכה להוביל גם השנה ארה"ב. הגידול האדיר במדדים המובילים במדינה הזניקו את החברות הפרטיות והמיזמים החדשים במשק האמריקאי באחוזים מרשימים במהלך השנתיים האחרונות, וביחד עם חוזקו של המשק האמריקאי ומדיניות הממשל לעידוד עסקים ויזמות, ארה"ב ממשיכה להיות יעד ההשקעה המומלץ ביותר בעולם. במקום השני נמצאת בריטניה, אשר עלתה במקום אחד בדירוג בכל אחת מ-3 השנים האחרונות. במקום השלישי נמצאת קנדה, שם תחום היזמות המתעורר נחשב בעיני רבים להזדמנות השקעה אדירה.

צילום: thinkstockphotos

את "החמישייה הפותחת" של הדירוג משלימות שתי הנציגות המובילות של יבשת אסיה, הן סינגפור ויפן. יתר החברות בעשירייה הראשונה של הדירוג הן הונג קונג, גרמניה, אוסטרליה, ניו זילנד, ושוויץ.

ישראל, על פי הדירוג, ממשיכה לשמור על יציבות גם השנה כששמרה על מקומה – במקום ה-20 והמכובד בדירוג, עם ציון כולל של 78.3 (מתוך 100 נקודות אפשריות). על פי מחברי הדו"ח, נקודת החוזק המשמעותית ביותר של המשק הישראלי היא קטגוריית ההזדמנויות העסקיות של המיזמים השונים במשק, בה מדורגת ישראל במקום ה-17 בעולם. בקטגוריית מדיניות המיסוי, לעומת זאת מדורגת ישראל בחציה שתחתון של הרשימה העולמית – במקום ה-61 בלבד.

ישראל נמצאת, כאמור, במקום טוב (יחסית) במעלה הדירוג, מעט אחרי מדינות כמו צרפת (מקום 17), או דרום קוריאה (19). צמודה לישראל במקום ה-21 נמצאת סין, אשר כיאה לכלכלה הגדולה בעולם מדורגת במקום הראשון בדירוג בקטגוריית הפעילות הכלכלית במדינה, אך נמצאת בחלקה התחתון של הרשימה בקטגוריות שיתוף הפעולה של הממשל והאיכות האנושית והמקצועית של היזמים בשטחה.

השווקים המתפתחים מאכזבים

אחת התובנות המעניינות ביותר אשר עולות מהדירוג השנה הוא מצבן הרעוע של המדינות המתפתחות, אשר נחשבו עד לאחרונה ליעדי ההשקעה המבטיחים וה"חמים" ביותר בעולם. כמעט כל מדינות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה), אשר נחשבו למובילות השווקים המתפתחים ברחבי הגלובוס, נמצאות במקומות מאכזבים בחלקים נמוכים יחסית של הדירוג. סין, אשר הזכרנו, נמצאת כאמור במקום גבוה יחסית בשל נפח הפעילות העצום של המשק המקומי, אך ברזיל (מקום 41), הודו (מקום 29), (מקום 39) ודרום אפריקה (37) נותרו כולן הרחק מאחור – ומיקומן משקף את המכה הקשה אשר ספגו אותם משקי ענק במהלך השנים האחרונות.

נתון מעניין נוסף עולה מבחינה של השינויים אשר נרשמו בדירוג במהלך 5 השנים האחרונות. בעוד בפסגת הדירוג נשמרה יציבות לאורך השנים, ניתן להצביע על מדינות אשר שיפרו משמעותית את מעמדן העולמי במהלך פרק הזמן הקצר יחסית. כך, למשל, המשק הניו זילנדי התקדם במהלך השני מהמקום ה-15 למקום ה-9 והמרשים. גם מלזיה התקדמה מהמקום ה-18 עד למקום ה-12 השנה, ואת הזינוק המרשים היותר רשמה הפיליפינים, שם זינק המשק לא פחות מ-22 מקומות בדירוג – מהמקום ה-64 בשנת 2011 למקום ה-42 השנה. אם אתם מחפשים אחר שווקים מבטיחים הנמצאים במגמת התפתחות חיובית, אולי כדאי לבדוק ברצינות גם את השווקים האלו. מנגד, הכלכלה אשר ספגה את הירידה הגדולה ביותר היא שכנתנו קפריסין, אשר צנחה מאז שנת 2011 28 מקומות בדירוג ומדורגת כעת במקום ה-65, מעט אחרי ארגנטינה ויוון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן