דירוג מגה-הערים הגדולות בעולם: בכמה מקומות הידרדרה ניו יורק?

ערי המערב הענקיות במידה רבה צמחו בתרבות המערבית, אך בעת האחרונה ההגמוניה עוברת בעקביות למזרח. שבע מגה-הערים הגדולות ביותר בעולם ממוקמות באסיה, על פי דירוג שערכה חברת "דמוגרפיה". המגה-ערים מוגדרות כאזורים רצופים של פיתוח עירוני בעל 10 מיליון תושבים לפחות.

עיר הענק הגדולה ביותר היא טוקיו, ביתם של 37 מיליון איש, כשאחריה בירת אינדונזיה ג'קרטה, סיאול-אינצ'ון, דלהי, שנחאי ומנילה. ניו יורק, בה חיים כ-20 מיליון איש, אשר הייתה העיר המאוכלסת ביותר בעולם מתחילת המאה ה-20 ועד לשנות ה-50, מדורגת במקום השמיני בלבד. האיזורים האורבניים היחידים במערב אשר דורגו בין 28 הערים הגדולות ביותר בעולם הם מוסקבה (מקום 15), לוס אנג'לס (17) ופאריס (מקום 28).

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לונדון, אשר הייתה העיר המודרנית הראשונה אשר חצתה את רף מיליון התושבים, לא נמצאת כלל ברשימה, מאחר שהפיתוח וההתפתחות העירונית בה עצרו זה מכבר לאחר קביעת ה"חגורה הירוקה", אשר עצרה את הבנייה. ב-1990 עוד דורגה ניו יורק שנייה ולוס אנג'לס הייתה שמינית. ערים נוספות ברשימה הן טהרן, אשר מדורגת במקום ה-22 עם 13 מיליון תושבים, מדריד במקום ה-54 (6 מיליון תושבים) וסן פרנסיסקו מדורגת במקום ה-56.

גם ערים ישראליות התברגו לרשימה: תל אביב במקום ה-117 עם 3.4 מיליון תושבים, חיפה במקום ה-423 עם 1.07 מיליון תושבים, וירושלים, עם 780 אלף תושבים, מדורגת במקום ה-569.

טרנד התפתחות הערים במזרח צפוי להימשך. במקביל לדירוג הזה, דירג פורבס את הערים הצומחת ביותר בעולם – וכל העשירייה המובילה נמצאת באסיה. קראצ'י, פקיסטאן, מובילה את הצמיחה, לאחר שאוכלוסייתה צמחה ב-80% מדהימים בעשור שבין 2000 ל-2010.

סין, באופן לא מפתיע, הכניסה ארבע ערים לדירוג הערים הצומחות ביותר. העיר השנייה ברשימה, שנז'ן, הייתה כפר דייגים קטן עד לא מזמן. ב-1979 חיו בה 30 אלף איש, וכיום היא מטרופולין שוקק עם יותר מ-12 מיליון תושבים, והאוכלוסייה צמחה ב-56%. העלייה הייתה כה מהירה עד שבאסיה היא מכונה "עיר ללא היסטוריה".

ערים סיניות "ותיקות" יותר נמצאות גם הן ברשימה. שנחאי, שהייתה עיר עולם קוסמופוליטית עשורים לפני ההשתלטות הקומוניסטית, התרחבה כמעט ב-50% מאז שנת 2000. הבירה העתיקה בייג'ין ואיזור המסחר והתעשייה גוואנז'ו גדלו כמעט באותו שיעור.

ערי ענק צומחות אחרות מפוזרות בכל העולם. הודו הכניסה שלוש ערים צומחות לעשירייה הראשונה; בניגריה, אוכלוסיית לאגוס זינקה ב-48%, בנגקוק ודאחה בבנגלדש צמחו ב-45%. העיר השנייה בגודלה בעולם, ג'קרטה, צמחה ב-כמעט 27 מיליון תושבים – או 34% בעשור שהסתיים ב-2010.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן