דירוג פורבס: בכמה צנח שוויו של ברק בעקבות הדירה באקירוב?

המצטרף החדש לפוליטיקה הישראלית, יאיר לפיד, שווה 22 מיליון שקל – כך עולה מדירוג הפוליטיקאים העשירים ביותר בישראל לשנת 2012 שנחשף היום בגיליון ראש השנה של המגזין "פורבס ישראל". לפיד נכנס הישר למקום ה-8 בדירוג.

לדירוג המלא – הפוליטיקאים העשירים בישראל לשנת 2012 – לחצו כאן

את עיקר הונו צבר לפיד במהלך השנים מעיסוקיו בתקשורת, מהרצאות שהעביר ומן הספרים שכתב. עוד לפני שהחל את עבודתו כמגיש חדשות, כיהן לפיד במשך חמש שנים כפרזנטור של בנק הפועלים. במהלך שנים אלה השתכר כ-4 מיליון שקל. בנוסף לעשייתו הטלוויזיונית, לפיד הוא גם סופר ועיתונאי מוערך. באמתחתו 11 ספרים שמכרו למעלה מ-20 אלף עותקים כל אחד, כאשר ספרו "זיכרונות אחרי מותי", שיצא לאור ב-2010, ובו הוא כותב בקולו של אביו שנפטר, מכר עד היום יותר מ-100 אלף עותקים. על פי מקורות בכירים בשוק הספרים בארץ, לפיד, הנחשב לסופר מצליח בישראל, מרוויח כ-20% ממחירו של כל ספר. בחישוב כולל, מסתכמות הכנסותיו המוערכות ממכירת ספרים בכ-4.8 מיליון שקל.

הנכס הגדול ביותר בבעלות לפיד ורעייתו ליהיא הוא הקוטג' בו הם מתגוררים בשכונת רמת אביב ג' עם ילדיהם. על פי ההערכות, מגיע שוויו של הבית לכ-8 מיליון שקל.

תגובת יאיר לפיד לנתונים: "הלוואי!!!".

לפיד: "לא גנבתי מאף אחד, מקורותי הכלכליים – 30 שנות עבודה"

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במקום הראשון בדירוג נמצא המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, אשר שומר על מקומו מן השנה שעברה. שלום מוערך ב-150 מיליון שקל. הונו של שלום בא לו בעיקר בזכות נישואיו לאשת התקשורת ג'ודי ניר מוזס שלום, הבעלים של 12% ממניות קבוצת ידיעות אחרונות.

אל המקום השני בדירוג הגיע שר המשפטים יעקב נאמן, אשר הונו מוערך ב-100 מיליון שקל. נאמן עשה את הונו בעבודה קשה לאורך שנים רבות, כשותף מייסד של משרד עורכי הדין המוביל בישראל – הרצוג פוקס נאמן. על בסיס הערכות שונות, המתייחסות להיקף פעילות משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, הכנסות המשרד מגיעות לכ-172 מיליון שקל בשנה.

שר הביטחון אהוד ברק מדורג שלישי ברשימה, עם הון מוערך של 56 מיליון שקל, ירידה של 14 מיליון שקל ביחס לשנה שעברה. השנה מכר ברק את הדירה המפורסמת במגדלי אקירוב ב-26.5 מיליון שקל. הסכום הזה מהווה רווח של כ-14.5 מיליון שקל על ההשקעה המקורית של ברק, אולם חלקו ישמש להחזר המשכנתה שנלקחה עם רכישת הדירה. משמעות הדבר היא כי הונו של ברק בפועל נמוך ממה שהיה "על הנייר". את מרבית הונו עשה ברק בשנים 2007-2001, בהן היה מחוץ למערכת הפוליטית, קיים הרצאות והקים חברת ייעוץ. בשנים הללו הרוויח שר הביטחון סכום מוערך של 30 מיליון שקל.

הידרדר מקום אחד בדירוג, אבל עדיין מוערך בעשרות מיליונים. נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ירד שלב אחד בדירוג, למקום ה-6, והונו מוערך ב-41 מיליון שקל. גם נתניהו לא עשה את הונו מהפוליטיקה, אלא מהרצאות ומעסקות אשר קידם. בני הזוג נתניהו מחזיקים בשני נכסים, בנוסף למעון הרשמי בירושלים בו הם מתגוררים: האחד, פנטהאוז בשכונת רחביה בירושלים, שמחירו מוערך בכ-7-8 מיליון שקל; השני, וילה בקיסריה, אותה רכשו בשנת 2002 במחיר "מציאה", ושוויה כיום מוערך ב-10-15 מיליון שקל.

האישה היחידה ברשימה, סגנית השר לאזרחים ותיקים, ד"ר לאה נס, מדורגת במקום החמישי. גם במקרה של נס, ההון המשפחתי אינו נובע ממקצועה כביוכימאית אלא מעיסוקו של בעלה, עו"ד ורו"ח ד"ר שלמה נס. הונם המשותף מוערך ב-45 מיליון שקל.

השקיפים: רשימת הח"כים שהסכימו לחשוף את הונם

רק שתי מדינות מערביות אינן מחייבות את הנבחרים לחשוף את הונם בפני הציבור: ישראל וצרפת. בארצות הברית, למשל, החוק מחייב הן את חברי בית הנבחרים והן את חברי הסנאט להגיש מדי שנה דוחות פיננסיים המפרטים את מקורות ההכנסה שלהם. כך, הפירוט של ברק אובמה מגלה שנשיא ארצות הברית שווה כמעט 12 מיליון דולר ואילו מיט רומני על פי דיווח עצמי מגיע ל-250 מיליון דולר.

על פי תקנון הכנסת, מחויבים כיום כל חברי הכנסת וכן השרים וסגני השרים למסור הצהרות הון. אלו מופקדות בשמירה ובסודיות אצל יו"ר הכנסת ומבקר המדינה. כל חבריה של הכנסת ה-18 מסרו הצהרות בנוגע להונם האישי, אך כאמור אף עין לא זכתה להציץ בהן.

בהיעדר דרישת מחוקק מהפוליטיקאים לחשוף את הונם האישי, פנה "פורבס ישראל" אל כל חברי הכנסת והזמין אותם לחשוף את נתוניהם האישיים לציבור. מבין 120 ח"כים, רק שבעה הסכימו להיחשף: יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', יו"ר מרץ זהבה גלאון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל, ח"כ נינו אבסדזה מקדימה, ח"כ איברהים צרצור מרעם-תע"ל, ח"כ שביב מוראד שנאן ממפלגת העצמאות, וח"כ עינת וילף ממפלגת העצמאות.

"לא רק שהציבור זכאי לדעת אם לנבחרים שלו יש אינטרסים נוספים, אלא שהדבר גם יוצר אווירה נכונה ומראית עין של שקיפות וניקיון כפיים", אומרת יחימוביץ' שחזרה והעלתה את הצעת החוק משנת 2009 לגילוי עניינים של נבחרי הציבור.

כך בדקנו:
כמדי שנה מדרג ומעדכן מגזין פורבס את רשימת הפוליטיקאים העשירים בישראל. בהתבסס על מתודת התחקיר של פורבס הבינלאומי, הערכת השווי הכספי של הפוליטיקאים הישראלים כוללת את שווי משק הבית כולו, כולל כספים ורכוש שצברו בני הזוג של הפוליטיקאים, גם אם במנותק לחלוטין מהפוליטיקאי עצמו. כך, למשל, יכול פוליטקאי שהיה איש ציבור כל ימיו ומעולם לא פזל לתחום העסקי להתברג במקום גבוה ברשימה בשל נישואיו לאשת עסקים או ליורשת עשירה.

התחקיר שערך פורבס ישראל כלל עשרות שיחות עם מקורבים לפוליטיקאים השונים, שמאים, מומחים להערכות שווי מתחומים שונים, מתווכי נדל״ן, רואי חשבון, מנהלים בכירים במשק בעבר ובהווה ועוד שורה ארוכה של מומחים מתחומים שונים.

כל אלה סייעו לנו להעריך בצורה מדויקת ככל הניתן את היקף הפעילות העסקית, את גובה ההכנסות ואת שווי הנכסים של נבחרי הציבור ובני זוגם. חשוב לציין כי שמות התורמים לחברי הכנסת המוזכרים בכתבה נלקחו מתוך דוחות מבקר המדינה, ואין בהם כדי להעיד על כל קשר נוסף, מלבד תרומה לקמפיין הבחירות.

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל לחצו כאן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן