דל-מה: האם אפל צריכה לקנות את יצרנית המחשבים דל?

הודעתה של דל כי תהפוך לחברה פרטית כחלק מעסקת ענק בשווי 24.4 מיליארד דולר, העלתה שאלות רבות, כשאחת מהן היא האם המשקיעים יחפשו נקודת יציאה בעוד כ-5-3 שנים. מי עשוי לקנות אז את החברה? מוזר ככל שזה עשוי להישמע, אפל תהיה מועמדת רצינית.

זוהי אמנם רק ספקולציה, אולם כאשר לוקחים בחשבון את ההיסטוריה של שתי החברות ואת צרכיהן העתידיים, רכישה של דל בידי אפל לא נראית כמהלך מטורף. כדי להבין מדוע, הבה נבחן כיצד הגיעה דל למצבה הנוכחי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בעוד שדל הפכה כיום לחברה די קונבנציאלית, היא לא התחילה כך. כאשר מייקל דל התחיל את העסק בחדרו שבמעונות הסטודנטים, זו היה דוגמה קלאסית של חדשנות. הצלחתה הוסברה בכך שהתמקדה בנוחות השימוש.

ובאמת, הצלחתה של דל לא הגיעה כתוצאה מטכנולוגיה טובה יותר, אלא כתוצאה מלוגיסטיקה טובה יותר. דל הציעה את המוצרים שלה במחיר אטרקטיבי יותר משל המתחרים כי היתה יעילה יותר. למרבה הצער, המודל העסקי הזה לא יכול היה להימשך לנצח.

היו לה שתי אפשרויות: היא יכולה היתה להמשיך וללכת נגד הזרם (כמו שעשתה גוגל), או לנוע עם הזרם ולקוות כי היעילות התפעולית תיצור יתרון תחרותי.

מייקל דל | צילום: רויטרס

אולם היא לא יצרה. כששוק המחשבים האישיים דעך, כך גם המחשבים של דל. האסטרטגיה החדשה של מייקל דל היא להתמקד בשוק המחשוב הארגוני המתוחכם, ובמכירת מחשבים ושרתים מתקדמים על מנת לספק את הצורך הגובר של התאגידים בפתרונות לכמות גדולה של נתונים.

ניתן להבין מדוע דל מאמינה באסטרטגיה זו. אנו נכנסים לפרדיגמה דיגיטלית חדשה, שבה מחשבים חזקים יותר יבצעו מהפך בענפי התעשייה, החל מרפואה ועד ייצור אנרגיה. יתר על כן, יכולת העיבוד המוגברת תאפשר ליצור ממשקים שיאפשרו לנו לסכם מידע באותה הקלות שבה אנו מזמינים המבורגר. התכנית נראית הגיונית, רעיונית לפחות, אבל יש כמה בעיות.

ראשית, גם אם היא תצליח, האסטרטגיה תהפוך את דל ל-IBM מדרגה שנייה. היא גם לא יכולה לספק שירותים כמו Amazon Web Services – שירותי מחשוב על פי דרישה עבור ארגונים קטנים יותר, שלא צריכים או לא יכולים להרשות לעצמם פתרון שלם.

שנית, בעוד דל קידמה את בניית הסופר-מחשבים, היא חסרה את החלק השני של הפאזל, עיבוד שפה טבעית (האינטרקציה בין המחשב לשפה האנושית). שילוב של השניים הופך למשל את ווטסון של IBM למחשב על. לדל אין אחד כזה והיא תתקשה להציע מוצר מעולה; אולם סירי של אפל יהווה התאמה מושלמת, ובגלל זה הרעיון של איחוד בין אפל לדל עשוי להיות הגיוני.

יתר על כן, בעוד שאפל יכולה עדיין לצפות ל-5-3 שנים של צמיחה גבוהה כתוצאה מקווי הייצור הקיימים שלה – עתידה מעבר לכך אינו ברור. מאוד יכול להיות שהיא תצטרך לבצע רכישה משמעותית בערך באותו הזמן בו הבנקאים של דל יחפשו נקודת יציאה. דברים מוזרים מאלה כבר קרו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן