דני דין, סיפור אמיתי? חוקרים פיתחו חומר שיהפוך אתכם לבלתי נראים

לאורך השנים הוקסמו מדענים, סופרים, וילדים מהאפשרות להיות רואה ואינו-נראה. רק תחשבו על כך שנוכל להתגנב לכור בבושהר ולהשבית צנטריפוגות, או סתם להתגנב לבניין מאוד מסויים בקופרטינו ולראות מה מתכננת אפל לאייפון 7. כמו לא מעט פיתוחים מסביבנו, גם רעיון זה שהחל כמדע בדיוני, עובר למעבדות ומתחיל לקרום עור וגידים. חוקרים באוניברסיטת Rice שביוסטון, טקסס, מאמינים שהסוד לחליפה שכזו טמון בחומרי-על, וכי הם כבר השיגו התקדמות משמעותית בדרך להגשמת החלום.

לומדים מהדיונונים

החוקרים מפתחים טכנולוגיה אשר הם מכנים "עור דיונון", כלומר, כיסוי שעשוי מחומר אשר מחקה את תכונות עור משפחת הסילוניות (שכוללת בין השאר דיונונים ותמנונים). ומחליף את הצבעים שלו בהתאם לסביבה בה הוא נמצא. נעמי הלאס, ראש המעבדה לננו-פוטוניקה של אוניברסיטת Rice, אמרה כי "המטרה שלנו ללמוד מהיצורים המדהימים האלו כדי שנוכל לייצר חומר חדש, שיהיה בעל אותן תכונות שקיימות בעור של הסילוניות, כלומר, חומר שיוכל גם לזהות אור וגם לעבד אותו".

טכנולוגיה ממשית או מדע בדיוני? | צילום: shutterstock

לצורך כך משתמשים החוקרים בחומר-על, כלומר חומר סינתטי בעל מבנה תאי ייחודי, שמעניק לו תכונות שאינן זמינות בטבע. החוקרים הצליחו לייצר משטח העשוי מרשת צפופה של מוטות אלומיניום בגודל ננוסקופי שמסוגלים לייצר צבעי RGB (אדום, ירוק וכחול) בדומה לצבעים שמתקבלים כיום ממסכי LCD. אולם לשם השוואה, פיקסל בטכנולוגיה זו קטן פי 40 מפיקסל במסכים הנפוצים כיום, כך שנוכל לקבל גם רזולוציה הרבה הרבה יותר גבוהה, וגם הכיסוי הנלבש יוכל להיות גמיש. כדי להשיג סקפטרום צבעים גדול ככל האפשר, השתמשו החוקרים ב-2 שיטות: הראשונה, שינוי של אורך המוט הננוסקופי והשני, הוא שינוי המרחקים בין המוטות השונים.

אולם התצוגה היא רק חציו הראשון של הפתרון כמובן. החלק השני טמון בקליטת הצבעים והתאמתם. לצורך זה מתכננים החוקרים להשתמש בטכנולוגיה שפותחה באוניברסיטת אילינוי ומסוגלת להתאים צבע לסביבה בה הוא נמצא. המטרה הסופית של צוות החוקרים, על פי הלאס, היא: "להצליח לשלב את הטכנולוגיות הללו ביחד, ולייצר חומר חדש שיוכל לקלוט את הצבעים המלאים של האור ולהפעיל תצוגת הסוואה".

ומה לגבי השימושים הצפויים לחומר? רמז עבה מאוד לכך ניתן לקבל כשמסתכלים על אחד הגופים העיקריים שמממנים את המחקר – משרד ההגנה האמריקאי. לא מן הנמנע שבעתיד הלא-רחוק נוכל לחזות במדים שהופכים חיילים לבלתי-נראים או כיסויים לטנקים ולרכבים משוריינים. רק תזכרו ששרגא גפני (מחבר סדרת ספרי "דני-דין") חשב על זה קודם.


לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: הטכנולוגיה שתספק לחיילים בשדה הקרה כוחות על 

עוד בגיקטיים: האוהדים לא מגיעים? רובוטים יחליפו אותם



הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן