דקות לפני הפסקת האש – מטח כבד לעבר ירושלים, השפלה והדרום

הפסקת האש בלחימה ברצועת עזה נכנסה לתוקפה בשעה 8:00 בבוקר, אך דקות לפני המועד, חמאס לא הפסיק את הירי, וירה מטח כבד לעבר ישראל. בין היתר, נשמעו אזעקות באזור באר שבע, אשדוד, אשקלון, עוטף עזה, אזור יהודה, מעלה אדומים וכן באזור השפלה, לרבות ראשון לציון ורמלה. הדי פיצוצים נשמעו גם בת"א. לפי דיווחים שונים, מדובר על 26 רקטות שנורו לשטח ישראל במשך חמש דקות בלבד.

לאחר הירי דווח על מספר יירוטים ונפילות בשטחים פתוחים בחברון ובגוש עציון. רקטה נוספת התפוצצה במועצה האזורית שער הנגב וגרמה נזק למבנה, וכן דווח על נפילה באזור ירושלים, אך לא ברור האם מדובר ברסיס של רקטה.

לפני הירי, אמר גורם צבאי למעריב אונליין כי "השלמנו במהלך הלילה את משימת המנהרות. מדובר על כ-32 מנהרות". כזכור, ההסכם על ההפוגה שתימשך 72 שעות הושג בתיווך מצרים.

החל משעות הבוקר נערך צה״ל מחוץ לרצועה. הקצין הבכיר הוסיף כי "אני חושב שזה מבצע שהיעדים שלו הושגו. הפסקת האש הזו שונה מהפסקות אש אחרות במהלך המבצע בדבר אחד בלבד: השלמנו את משימת המנהרות".

אם ההפוגה תישמר עת תומה, תהא זו הפסקת האש הארוכה ביותר מאז החל מבצע "צוק איתן" לפני 29 ימים. בכל ההפוגות הקודמות, חמאס לא עצר והמשיך בירי הרקטות לעבר ישראל. בתוך כך, צה"ל השלים הלילה את פריסת הכוחות על קו הגבול עם הרצועה. חלק מהכוחות כבר הוחזרו לגזרת הגבול הצפוני.

חייל מחזיר ציוד לקראת הפסקת האש | צילום: רויטרס

בישראל מרוצים: ההצעה המצרית היתה היחידה שהיתה מקובלת

כזכור, ישראל הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי היא מסכימה להפסקת אש. ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך סבב טלפוני עם שרי הקבינט מדיני-בטחוני והודיע להם על החלטתו להיענות להצעה המצרית.

בישראל לא מתייחסים עדיין רשמית לצעד הבא, שהינו שליחת נציגים ישראלים לשיחות בקהיר. עוד לפני כן, הודיעו נציגי המשלחת הפלסטינית, הנמצאות בקהיר, על הסכמת הארגונים בעזה לנצור את הירי.

הפסקת האש תימשך 72 שעות והיא איננה מוגדרת כהפוגה הומניטרית, כפי שהוגדרו הפסקות האש האחרונות שלא צלחו. היא תצא לדרך בעת שצה"ל סיים את השמדת המנהרות, מה שהוצב כמטרת הכניסה הקרקעית. בישראל הבהירו, עוד בטרם האישור הרשמי מירושלים כי "72 השעות יהיו ימי מבחן לחמאס. אם במהלכן יישמר השקט, נדון על שליחת נציגים לשיחות בקהיר".

גורמים מדיניים הבהירו הלילה כי ישראל עמדה מלכתחילה על הסכמתה ליוזמה המצרית המקורית ללא תנאים מוקדמים וכי זאת ההצעה היחידה שנמצאת על השולחן. הגורמים הוסיפו כי ישראל ערוכה להפרות של הפסקת האש וקוראים לכוחות צה"ל ולציבור לשמור על עירנות לאור ההיתכנות של ניסיון לייצר הישג של ארגוני הטרור עד לכניסת הפסקת האש לתוקף.

אותם גורמים הוסיפו כי לא היה צורך באישור נוסף של שרי הקבינט על ההסמכה שהעניקו כבר לראש הממשלה לקבל את ההחלטה. "אם הפסקת האש תישמר למשך 72 שעות אזי לא יהיה עוד טעם בנוכחות צה"ל ברצועה, אבל לא מדובר בהכרח על החלטה שלנו לצאת מהרצועה. גם בהצעה המצרית אין התניה של נסיגת הכוחות שלנו", הוסיפו בירושלים.דובר חמאס פאוזי ברהום , אמר כי חמאס מחויב להפסקת האש ובכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר כי ההסכם להפסקת האש כוללת נסיגת צה"ל מהרצועה. עם זאת, בישראל מעריכים כי חמאס יתקשה לעמוד בהסכם על הפסקת האש.

מתחילת המבצע ברצועה נהרגו 64 קצינים וחיילים. 3 אזרחים נהרגו ן-652 נפצעו. הלילה נשמר השקט למעט שתי רקטות שנורו לעבר אשקלון שיורטו על ידי "כיפת ברזל".

אתמול שוגרו כ-90 רקטות לעבר ישראל, בהן 10 יורטו על ידי "כיפת ברזל". לא דווח על נפגעים או נזק. 63 רקטות נפלו בשטח ישראל. צה"ל תקף מעל 70 מטרות ברחבי הרצועה.

מתחילת המבצע נפגעו 657 בני אדם כתוצאה מירי רקטות. שלושה אזרחים נהרגו מפגיעת רקטות, שישה נפצעו באורח קשה, שניים באורח בינוני ו-10 נפצעו באורח קל מרסיסי רקטות. 12 בני אדם נפצעו משברי זכוכית והדף, 13 נפצעו מתאונות דרכים בעת אזעקות 121 נפצעו מנפילות במהלך חיפוש אחר מחסה ו-469 אובחנו נפגעי חרדה.

מנגד, הפלסטינים מדווחים כי מניין ההרוגים מתחילת המבצע עומד על מעל 1,870 איש ומעל 9,570 נפצעו.

תגבור כוחות בירושלים

המשטרה ומג"ב תגברו משמעותית את הכוחות באזור ירושלים ובמרחבים נוספים ברחבי הארץ, מחשש שגורמים פלסטינים ינסו להוציא לפעול פיגועי טרור. אלפי בני אדם ליוו הלילה בדרכו האחרונה את אהרון וואלעס בן ה-29, שנהרג אתמול בפיגוע הטרור בירושלים. ראש העירייה ניר ברקת השתתף בלוויה.

במקביל מצבו של החייל שנפצע אתמול בפיגוע ירי בהר הצופים בבירה, ממשיך להיות קשה, אך יציב.

לוויתו של אהרון וואלעס | צילום: רויטרס

לכתבה במעריב השבוע

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן