דרקולה מתהפך בקברו: מדענים רומנים פיתחו תחליף מלאכותי לדם

מדענים ברחבי העולם מנסים כבר שנים ליצור דם מלאכותי שיוכל לספק את הדרישה הרפואית ההולכת וגוברת. כעת, מדענים מרומניה טוענים כי פיתחו תחליף דם שכבר נוסה בהצלחה על עכברים ואמור להיות מתאים גם לבני אדם. המרכיב העיקרי שלו הוא החלבון המריטרין, המופק מתולעי ים ובקטריות.

עד כה רוב המחקרים שהתמקדו בניסיון למצוא תחליפים להמוגלובין הנושא את החמצן בדם, היו שנויים במחלוקת עקב פוטנציאל הרעילות של התחליפים לאחר מגע עם כימיקלים אחרים בדם.

ד"ר סילאגי דומיטרסקו וצוותו מאוניברסיטת בבס בולאי בקלוז' נאפוקה שברומניה, אומרים כי תחליף הדם שלהם המבוסס על המריטרין אינו מראה סימנים כאלה בניסוי על עכברים.

"הוא הרבה יותר עמיד לגורמי עקה בדמנו, שהורסים תחליפי המוגלובין בשניות או אפילו אלפית שניות. המריטרין נשאר יציב לאורך דקות, אפילו שעות."

הדם המלאכותי עשוי מתערובת של המריטרין, מלח ומים ובמקום הצבע האדום המוכר, הוא דווקא נראה כנוזל צהוב שקוף.

"להמיס ולקבל דם באופן מיידי". דומיטרסקו | צילום: רויטרס

החוקרים מאמינים כי התחליף שייצרו עשוי להיות פריצת דרך לאחר שהצליחו להראות כי החלבון שנושא חמצן ביצורים נחותים כמו תולעי ים, עושה זאת בהצלחה גם בעכברים.

להמריטרין יש גם חיי מדף ארוכים יותר מהדבר האמיתי: "אם דם אנושי יכול להישמר במקרר בבית חולים למשך כחודש, החלבון הזה יכול להישמר למשך זמן כמעט בלתי מוגבל. הוא גם לא דורש קירור, כך שאפשר לשים אותו בתרמיל ולצאת לטיול. כשצריך, ניתן להמיס אותו במים סטריליים ולקבל דם באופן מיידי".

הצוות אומר שהדם המלאכותי שפיתחו יכול יום אחד לשמש לטיפול בנפגעים בבתי חולים ובפצועים בשדה הקרב. הם מתכוונים להמשיך את הניסויים על העכברים ולבעור לניסויים קליניים בבני אדם בתוך שנתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן