דש: במבט אל 2013 קשה לזהות את מנועי הצמיחה במשק הישראלי

"התפוגגות אי הודאות בעולם שהחלה עם הצעדים בהם נקט ה-ECB, צפויה להימשך גם אחרי שימצא הפתרון לבעיית הצוק הפיסקלי", נכתב בתחזית לשנת 2013 שפרסם היום בית ההשקעות דש ברוקראז'. "להסרת חוסר הודאות תפקיד קריטי בהתאוששות הכלכלה העולמית, ולכן היא עשויה לחולל מפנה חיובי בהתפתחות המשבר המלווה אותה מאז שנת 2008". 

מבחינת ישראל, נחלשים כל מנועי הצמיחה הפנימיים", כותב הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, אלכס זבז'ינסקי. "גם ההשפעה המרסנת של הממשלה צפויה להוסיף להאטה בצמיחה. במחצית הראשונה של שנת 2013 צפויה צמיחה נמוכה, אך במחצית השנייה צפוי שיפור בעקבות שינוי חיובי ביצוא ואישור התקציב על ידי הממשלה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"סביבת האינפלציה במשק צפויה להישאר מתונה בהשפעת ההאטה בצמיחה וההתמתנות בסעיף הדיור", מוסיף בז'ז'ינסקי. "יחד עם זאת, ההתאוששות בעולם וההתייקרויות המונעות ע"י הממשלה מהוות סיכונים להגברת סביבת האינפלציה. הריבית במשק צפויה לרדת בחודשים הקרובים ולהישאר יציבה במהלך השנה הבאה. לקראת סוף 2013-תחילת 2014 צפוי להתחיל תהליך הנורמליזציה של סביבת הריבית.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ. תחזית פסימית ל-2013 | צילום: רויטרס

מבחינת המלצות מרכזיות, כותב בית ההשקעות כי התמחור היחסי של המניות לעומת האג"ח מצביע על עדיפות ההשקעה במניות. אנו ממליצים כעת על מח"מ של כ-4-5 שנים בתיקים ולהגביר את משקלו של האפיק הצמוד לקראת תחילת שנת 2013. כמו כן ממליצים בדש להתמקד באג"ח בעלות דירוג אשראי A ומעלה.

לדברי ז'בז'ינסקי עשויה אירופה לספק הפתעה חיובית בעקבות הסרת סיכון הפירוק של גוש היורו והתקדמות הרפורמות. זאת בתנאי שתשמר את המחויבות הפוליטית לקיום האיחוד וההתאוששות הכלכלית בעולם תתרחב. הסיכון העיקרי באירופה קשור לחוסר היכולת לחולל צמיחה כלכלית שתאיים להאיץ את ספירלת הצנע.

בארה"ב ההתאוששות בכלכלה מבוססת על יותר גורמים מאשר בעבר. עיקר השינוי חל במצבו של הצרכן, כאשר המגזר היצרני נכנס לקיפאון שיוכל להפשיר עם מציאת הפתרון לבעיית "הצוק הפיסקלי".

סין עברה את תחתית ההאטה בצמיחה וצפויה לספק תרומה משמעותית להתאוששות בעולם. יפן לעומת זאת מהווה אחד מגורמי הסיכון העיקריים לכלכלת העולם בשל שילוב של חוב ממשלתי עולה עם דמוגרפיה בעייתית, המקשה על מציאת נוסחה לפתרון המשבר שנוצר לאחר הנתונים הכלכליים נחלשו משמעותית וירידה נרשמה בייצור ובצריכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן