האויב הגדול של הנהלת בית הספר: בן 15 שמרוויח 100 דולר ביום ממכירת ממתקים

הרבה מהיזמים הגדולים, הראו כישרון מרשים לעשיית כסף כבר שלב מוקדם מאוד בחייהם. אנדרו קרגי, ממקימי תעשיית הפלדה בארה"ב, עבד מגיל 13 במפעל כותנה שישה ימים בשבוע, ג'ק וולש שהיה מנכ"ל ג'נרל אלקטריק במשך 20 שנה, היה מחלק עיתונים וורן באפט מכר מסטיקים, ומגזינים מדלת לדלת כשהיה ילד.

באותה רוח של תשוקה להרוויח כסף, החל טומי רוז – ילד בן 15 מבריטניה לנצל את העובדה שבבתי הספר במדינה מונהגת מדיניות האוסרת הכנסת ממתקים ומזון לא בריא. רוז החל כבר בגיל 12 למכור באופן פרטי ממתקים, חטיפים ומשקאות מוגזים לעמיתיו לספסל הלימודים והרוויח עד כה כבר קרוב ל-20 אלף דולר. כיום הוא מצליח לגרוף כמעט 100 דולר ביום ואפילו משלם 9 דולר לשני חברים שעוזרים לו למכור את הסחורה שקנה בהנחה מחנויות סיטונאיות. הוא כבר צבר 10 ימי השעיה מבית הספר הקודם שלו ב-2010 וכעת, עומד בפני עונש נוסף.

רוז טוען שהרווחים מיועדים לתשלום לאוניברסיטה ושהוא רוצה להגיע יום אחד לאוקספורד או קיימברידג' , אך בבית הספר שלו אומרים שהפעילות שלו מפרה את מדיניות האכילה הבריאה בבית הספר והוא מואשם בניהול "שוק שחור" של ממתקים.

מצד אחד יש מי שרואים בצעד שלו מהלך יזמי מבורך של זיהוי הזדמנות, ויצירת מודל עסקי להפקת רווח ממנה. מצד שני, בית הספר מרגיש מחויב לפעול על מנת למנוע מצב שהוא הופך לשוק למוצרים שונים שנמכרים ללא רישיון על ידי תלמידים.


החיבה של ילדים לממתקים והאיסור על הכנסתם לבית הספר היא פוטנציאל עסקי ענק | צילום: thinkstock

מי שכבר יצאו להגנתו של רוז, הם כוכבי ריאליטי היזמות הבריטי "מאורת הדרקון" (המקבילה של Shark Tank האמריקאית), בה קבוצה של משקיעים מקשיבה לרעיונות יזמיים של המשתתפים ומחליטה האם הם שווים השקעה. שלושת השופטים הדגישו שלרוז הצעיר יש את כל מה שנדרש על מנת להיות יזם מצליח.

בואו נניח בצד את השאלה האם מה שהוא עושה הוא צודק או לא והאם הוא ראוי לעונש ונתהה על עניין אחר – קנייה ומכירה של ממתקים בבתי ספר היא תופעה די נפוצה, במיוחד בארה"ב. מה שמרשים בעסק של רוז אם כך הוא הארגון שלו, אז אולי במקום בגעור בו צריך דווקא לעודד אותו ולהעביר מסר לבני נוער אחרים לקחת את רוח היזמות שלהם ולמקד אותה במיזמים מרשימים אפילו יותר.

באשר לרוז, הוא צריך לשקול טוב האם הוא באמת רוצה לבזבז את הכסף שהרוויח על לימודי מנהל עסקים באוקספורד – אולי במקום זאת, דווקא כדאי לו להשקיע אותו במיזם חדש וגדול יותר שיהפוך אותו ליזם בסדר גודל משמעותי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן