האויב שבפנים: המיזם השאפתני שמתכוון "לתקוע לגוגל כדור בראש"

בהיכרות ראשונית קצת קשה לקחת את קירט מקמאסטר ברצינות. לפגישה שלנו הוא הגיע באיחור של 20 דקות, ואף מילה של התנצלות. במכנסי ג'ינס שחורים, קפוצ'ון שחור, סנדלי בירקנשטוק וצמד טבעות שחורות עבות על אצבעותיו, הוא נראה יותר כמו בליין מסיבות חוף מאשר יזם. הוא עובד מתוך חנות לאביזרי צנרת שעברה הסבה בבניין אפרורי וחסר צורה בפאלו אלטו, קליפורניה, ואי אפשר לנחש שבפנים שוכנת חברת הסטארטאפ שלו, סיאנוג'ן (Cyanogen).

בשלט הקבוע על הקיר כתוב "ג'ון פ. דאהל צנרת וחימום (מאז 1895)". הלבוש והמיקום הם הסוואה – דבר נחוץ בזמן שאתה רוקם את אחת המזימות הנועזות ביותר בהיסטוריה של עמק הסיליקון. אבל מקמאסטר, 46, חושף ברצון את ההסוואה שלו דקות אחדות לאחר שאנחנו מתחילים לדבר, ומסכם את השליחות שלו – מגוחכת ככל שתישמע – במילים הבאות: "אנחנו תוקעים לגוגל כדור בראש".

שניים רבים

אין זמן מתאים יותר לעשות זאת: מהפכת המובייל שהניע האייפון מגיעה לנקודת קיפאון – על סף מפנה. מספר הסמארטפונים בעולם צפוי לגדול מכ־2.5 מיליארד לכמעט 6 מיליארד ב־2020. מחירי הניידים המהירים עתירי הטכנולוגיות מתרסקים, והדבר מאפשר לכוחות חדשים – כמו חברת האלקטרוניקה הסינית שיאומי (Xiaomi) – לצוץ ולעלות בזמן שיא.

צילום: thinkstockphotos

ועדיין, ה־iOS של אפל והאנדרואיד של גוגל חולשות על 96% משוק מערכות ההפעלה לניידים. זהו משחק השחמט שלהן, וכולנו צריכים לבחור בין שחור ללבן. מקמאסטר אינו מעוניין להכניס את עצמו בין אפל לגוגל, אלא להפוך על פיו את לוח המשחק ולהביא לעולם את האופציה השלישית, סיאנוג'ן – מערכת הפעלה ניידת בת שש שנים, שהיא בעצם גרסה משופרת של אנדרואיד, וניתנת להשגה מחוץ לתחום שליטתה של גוגל.

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין פורבס ישראל

כדי לצאת לקרב, מקמאסטר – שחשף את תוכניותיו בפירוט לראשונה בסדרת ראיונות שנתן לפורבס – צובר תחמושת ובני ברית חזקים; זה עתה גייסה סיאנוג'ן 80 מיליון דולר ממשקיעים שכללו את טוויטר, מעצמת השבבים לניידים קוואלקום, ספקית השירותים טלפוניקה וענק המדיה רופרט מרדוק. סבב הגיוס, שבו הוערך שוויה של סיאנוג'ן בקרוב ל־1 מיליארד דולר, מובל בידי זרוע ההשקעות של המיליארדר אזים פרמג'י – מייסד ספקית שירותי האבטחה Wipro והאיש השלישי בעושרו בהודו. 30 מיליון דולר כבר הוזרמו קודם לכן לסיאנוג'ן על ידי משקיעים קודמים, הכוללים את בנצ'מארק, אנדרסן הורוביץ, רדפוינט ונצ'רס ו־Tencent.

מיקרוסופט, ששקלה להשקיע בסיאנוג'ן, משתתפת כעת בסבב הנוכחי, כך לפי גורמים המקורבים לנושא. לדבריהם, החברות קרובות להשלמת שותפות רחבת־היקף, שבמסגרתה ישולבו במכשירים של סיאנוג'ן כמה מהשירותים הניידים של מיקרוסופט, כולל בינג, שירות הסיוע הדיגיטלי קורטנה, המופעל בקול, מערכת האחסון בענן OneDrive, סקייפ ואאוטלוק. החברות סירבו להגיב, אולם לפחות יצרנית סמארטפונים אחת כבר הודיעה כי בהמשך השנה היא מתכננת למכור טלפון של סיאנוג'ן, המשלב רבים מהשירותים הללו.

לדברי פיטר לוין, שותף באנדרסן הורוביץ, "ספקיות אפליקציות ושבבים מודאגות מאוד מכך שגוגל שולטת בחוויה כולה". הדבר נכון במיוחד בקרב חברות שמתחרות באפל או בגוגל, ביניהן בוקס ודרופבוקס בקטגוריית אחסון ענן; ספוטיפיי במוזיקה; פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ וסנאפצ'אט בהודעות; אמזון במסחר; ומיקרוסופט במגוון מגזרים. אופציה שלישית תתקבל בברכה ותשחרר גל חדש של חדשנות בתחום המובייל.

לסיאנוג'ן יש סיכוי לחטוף לעצמה מכירות של מיליארד דולר מכשירים ניידים, יותר מסך האייפונים שנמכרו עד היום, כך לטענת כמה אנליסטים. בחברה מדווחים כי 50 מיליון איש כבר מריצים את סיאנוג'ן על הטלפונים שלהם. כעת עסוק מקמאסטר בשכנוע רשימה מתארכת של יצרניות טלפונים לייצר מכשירים עם סיאנוג'ן בילט־אין, במקום עם גוגל אנדרואיד. הטלפונים שלהם נמכרים בזמן שיא, ואנליסטים טוענים שכל מכשיר יכול להכניס לסיאנוג'ן מינימום של 10 דולר, וייתכן שאף הרבה יותר מכך.

הכל פתוח

ברור ששחקניות חזקות בהרבה מנסות בשנים האחרונות לבסס מערכת הפעלה ניידת שלישית, ונכשלות בכך. ברשימה זו נמצאות מיקרוסופט, בלקברי, סמסונג, מוזילה, נוקיה, אינטל ופאלם. מקמאסטר מודע להיסטוריה הזו היטב, ולדבריו, זו הסיבה לכך שקואופטציה היא הדרך היחידה לפעול בה.

באמצעות פתיחת התוכנה של סיאנוג'ן בדרכים שלא נעשו, לא בידי iOS ולא בידי אנדרואיד, מקמאסטר מקווה למשוך מפתחי אפליקציות שחשים כי אפל וגוגל מגבילות אותם. חברה כמו ויזה או פייפאל תהיה מסוגלת להקים מערכת תשלומים מרחוק שפועלת היטב בדיוק כמו גוגל Wallet, או טוב יותר. ניתן להבנות את סקייפ אל תוך מערכת החיוג של הטלפון. שירות כמו ספוטיפיי יכול לשמש כנגן־ברירת־המחדל של מוזיקה בטלפון. "בעולם מושלם, מערכת ההפעלה צריכה לדעת שאני משתמש בספוטיפיי למוזיקה", אומר מקמאסטר. "אמורה להיות לי האפשרות לדבר לטלפון ולומר ‘נגן את השיר הזה', והשיר פשוט יתנגן בספוטיפיי. היום האפשרות הזאת לא קיימת".

מקמאסטר. "כמוב כל מיתוס, צריך אויב משותף. כרגע זו גוגל" | צילום: באדיבות Cyanogen

סיאנוג'ן נולדה הרבה לפני שמקמאסטר משח עצמו לדוד שנלחם בגוליית. היא החלה ב־2009, כאשר סטיב קונדיק, יזם בן 40 ומתכנת ותיק החל להתעסק עם אנדרואיד בביתו שבפיטסבורג, במהלך לילות של פיצוח תוכנה (אנדרואיד היא קוד פתוח, כך שכל אחד יכול להוריד את הקוד ולשחק איתו. כל עוד אנשים לא מקלקלים שום דבר, האפליקציות של אנדרואיד, כולל אלו שבבעלות גוגל – ג'ימייל, מפות, דרייב, פלייסטור ואחרות – ירוצו בלי בעיות. ואילו גוגל, שחושפת את אנדרואיד מרצונה, מרוויחה כסף מפרסומות באפליקציות ואוספת נתונים מהמכשירים). קונדיק הוא מהנדס שלימד את עצמו לתכנת כבר בגיל שמונה. הוא שקול וזהיר ממש כשם שמקמאסטר פזיז ואימפולסיבי. קונדיק החל בכך שערך כמה שינויים בממשק המשתמש של האנדרואיד, לאחר מכן עבד על שיפור הביצועים ועל הארכת חיי הסוללה. עד מהרה התאחדה סביבו קהילה של מאות מפתחים שהחלו לתרום את מיומנויות התכנות שלהם לסיאנוג'ן שנקראה אז סיאנוג'ן־מוד. "זה היה לחלוטין בלתי צפוי", אומר קונדיק ומודה: "לא היה פה איזה חזון גדול כלשהו".

פורומים ברשת החלו להפיץ את השמועה על הגרסה של קונדיק לאנדרואיד, המאופיינת בהתאמה אישית גבוהה, ובאוקטובר 2011 מיליון איש כבר התקינו את סיאנוג'ן בטלפונים שלהם. שמונה חודשים מאוחר יותר צמח מספר זה ל־5 מיליון. לבסוף משך הדבר את תשומת לבה של סמסונג, והיא שכרה את קונדיק כדי שיצטרף לצוות מחקר ופיתוח בסיאטל. החברה הרשתה לו להמשיך לפרוץ לאנדרואיד בזמנו הפנוי. "עד מהרה זה השתלט לי על החיים", מספר קונדיק, שנשאר בסיאטל, מקום שבו עובדים רוב מהנדסי סיאנוג'ן (לחברה יש פחות מ־90 עובדים, אולם היא נתרמת מכ־9,000 מתכנתי קוד פתוח).

כשקונדיק וכנופיית המתכנתים שלו עסקו בפריצת התוכנה, מקמאסטר עבר בין חברות הייטק רבות. מקמאסטר, קנדי שגדל בנוביה סקוטיה ונשר מהלימודים בקולג', הצטרף לסטארטאפ בעמק הסיליקון במהלך בועת הדוט.קום ולאחר מכן עבר לדרום קליפורניה, שם עבד בכמה סוכנויות של שיווק דיגיטלי. לאחר מכן סייע בניהול Boost Mobile, שירות וויירלס על בסיס תשלום מראש (פריפייד) שהוקם באוסטרליה וכיום נמצא בבעלות ספרינט. מאוחר יותר עבר מקמאסטר לעבוד בסוני, שם סייע לרקום אסטרטגיות בתחום המובייל. כמו משוגעים רבים לטכנולוגיה, מקמאסטר היה אחד המשתמשים הראשונים באייפון. אולם ככל שהתקדם בסיעור המוחות שלו בנוגע לרעיונות עסקיים, נעשה יותר ויותר מסוקרן מהפתיחות של האנדרואיד.

ב־2012 קנה גלקסי 3 של סמסונג – טלפון האנדרואיד הראשון, כך הרגיש, המשתווה לאייפון, אולם עד מהרה חש מתוסכל מכך שגרסת האנדרואיד האחרונה – המוכרת בשם ג'לי בין – לא היתה זמינה עבורו. הוא מחק את הגלקסי שלו לגמרי והתקין את סיאנוג'ן־מוד, שהודות לצבא המתכנתים שלה כבר שילבה בתוכה את העדכון של ג'לי בין. לדברי מקמאסטר, הדבר הוביל לסוג של התגלות כאשר התאמן יום אחד אחר הצהריים בחדר הכושר: אם אפשר להכניס לטלפון מערכת הפעלה פתוחה, אתה יכול לערוך בה כמה התאמות שאתה רוצה. "זה אומר שאתה יכול לעשות עם המכשיר מה שבא לך", מסביר מקמאסטר.

מצרך מבוקש

באותו ערב הוא מצא את קונדיק בלינקדאין, והשניים שוחחו בטלפון. מקמאסטר היה כמעט היחיד שדיבר. הוא ניסה לפתות את קונדיק לרעיון, שבמסגרתו יהפוך את פרויקט הקוד הפתוח שלו לחברה: "אני אהיה המנכ"ל; אתה תהיה מנהל הטכנולוגיה ראשי", אמר. "אני אשיג את הכסף. בוא נתחיל". קונדיק הזמין את מקמאסטר לסיאטל, והשניים נפגשו למחרת בפאב, שם התלהבותו הבלתי מרוסנת של מקמאסטר התנגשה עם זהירותו של קונדיק. "הייתי מאוד סקפטי בהתחלה", אומר קונדיק. אבל תוך 48 שעות סיכמו השניים לחבור יחד, ופרויקט הקוד הפתוח סיאנוג'ן הוליד את סיאנוג'ן החברה.

המתכנת. קונדיק | צילום: באדיבות Cyanogen

בתחילה זכו מקמאסטר וקונדיק לקבלת פנים צוננת מאנשי הכספים של רחוב סנד היל רוד. תגובתו של לוין מאנדרסן הורוביץ היתה טיפוסית: "לא האמנתי שיכול לבוא פתאום סטארטאפ ולבנות מערכת הפעלה שלישית", אומר לוין, שהשקיע בסיבוב הגיוס השני של סיאנוג'ן, ומלקה את עצמו על כך שוויתר על הראשון. אחרים נרתעו מההתרברבות של מקמאסטר. אולם הצמד מצא אוזן קשבת אצל מיץ' לאסקי, שותף בבנצ'מארק. לדברי לאסקי, העובדה שמיליוני אנשים טרחו והתקינו את סיאנוג'ן הראתה שהביקוש אמיתי: "ישנם כמה מיליארדי מכשירי אנדרואיד פוטנציאליים בעולם. אפילו אחוז קטן מהם הוא שוק מאסיבי".

ועדיין, אפילו כמה מבעלי הברית של סיאנוג'ן אינם אוהבים את הדיבורים בסגנון להוריד־את־גוגל. "קירט אגרסיבי. יש לו הרבה תעוזה, והחברה זקוקה לה כדי להתקיים. רק הלוואי שהוא לא היה מעיר את הכלבים מרבצם כל כך הרבה פעמים, ובקול כל כך חזק", אומר סאנדש פטנאם מזרוע ההשקעות של אזים פרמג'י, המובילה את סבב הגיוס הנוכחי.

למרות זאת, החבטות הגלויות של מקמאסטר בגוגל עשויות להניב תועלת משנית מעבר לייצור כותרות בלבד: הן הופכות את סיאנוג'ן בולטת מספיק לעין, כך שגוגל, הפועלת תחת עינן הפקוחה של רשויות ההגבלים העסקיים, תחשוב פעמיים לפני שתעשה צעד שעלול להיתפס כחותר תחת יריבה פוטנציאלית. זה גם מה שמניע את מקמאסטר. "כמו בכל מיתוס גדול, אתה צריך אויב משותף", הוא אומר. "כרגע, גוגל היא האויב המשותף".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן