האופוריה מתחילה להתפוגג: בשווקים מבינים כי החלטת הבנק הפדרלי היא סימן רע לכלכלה

האופוריה שבה קידמו המשקיעים בשוק המניות של ארה"ב את החלטת הבנק הפדרלי לדבוק במדיניות ההרחבה הכמותית שלו מתחילה להתפוגג, ככל שמחלחל המסר ששלח הבנק לגבי הכלכלה.

כלכלה שעודנה זקוקה לרשת ביטחון עלולה להיות חלשה מדי מכדי לייצר צמיחת רווחים איתנה, ופירוש הדבר שנעשה קשה להצדיק את ערכו של מדד S&P 500, המצוי כעת ברמתו הגבוהה ביותר מאז 2010 על בסיס מכפיל רווח.

מדד S&P 500 כבר עלה ב-20% השנה והגיע לשיאים חדשים, מה שהקפיץ את מכפיל הרווח העתידי שלו ל-14.94, הגבוה ביותר מאז תחילת 2010. אולם בתקופה ההיא, רווחי החברות השתפרו במהירות רבה יותר מעכשיו, כחלק מהתאוששות הפעילות העסקית מתהומות המיתון והמהמשבר הפינסי של 2009-2007. הגידול ברווחים ל-2013 צפוי להיות כ-6%, מרחק רב מה-31% שהושגו ב-2010. הדבר חותר תחת האפשרות של רווחים נוספים במחירי המניות ומוביל חלק מהמשקיעים לשקול להפחית את תחזיות הרווח שלהם.

"הצבעת האי-אמון של הבנק הפדרלי בכלכלה ממש גורמת לנו לשקול מחדש את הערכות הרווח שלנו לשארית השנה הנוכחית ולשנה הבאה", אמר ליאו גרוהוסקי, מנהל השקעות ראשי ב-BNY בניו יורק. "לא אופתע לראות את תחזיות הקונצנזוס מותאמות למצב החדש".

סביר יותר שהמשקיעים יהיו מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר עבור מניות אם הם יחשבו שהרווחים צפויים לעלות, כך שאם ציפיות הרווחים הנוכחיות לא יתממשו, ייתכן שיופעל לחץ על מחירי המניות.

צילום: רויטרס

השווקים ציפו לפני כשבוע וחצי שהבנק הפדרלי יקצץ את רכישות האג"ח החודשיות שלו, שהיקפן 85 מיליארד דולר, רכישות שעומדות מאחורי מאמציו של הבנק לעודד צמיחה כלכלית ושהזרימו כסף למערכת הפיננסית. במקום זאת הותיר הבנק הפדרלי את התמריץ שלו באותו היקף וחתך את תחזיות הצמיחה הכלכלית שלו ל-2013 ול-2014.

למרות התחזית החלשה יותר, המניות זינקו, אבל לאחר מכן השווקים החזירו חלק גדול מהרווחים, בין היתר על רקע חששות מהשבתת פעילות הממשלה או חדלות-פירעון ממשלתית כתוצאה ממבוי סתום פוליטי בוושינגטון, אבל גם בגלל דאגות מכך שהמחירים נופחו יתר על המידה. כעת יתמקדו המשקיעים בשבועות הקרובים הן בקונגרס והן בתוצאות הרבעון השלישי, שני גורמים שיסייעו להראות האם הזהירות של הבנק הפדרלי הייתה במקומה.

אם המניות ייעצרו זה עשוי להיות בגלל ראלי בשוק האג"ח, היות שהכרזת הבנק הפדרלי הופכת את אג"ח האוצר לאטרקטיביות פחות. תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה בשבועות האחרונים לכ-3%, ומשכה אליה משקיעים המבצעים הקצאת נכסים מחודשת, ומוצאים את התשואה הזו קורצת יותר. כעת חזרה התשואה וירדה ל-2.74%.

מחזור הרווחים רחוק מאוד מהשיא

הצמיחה האטה באופן ניכר מאז השיאים של מחזור הרווחים הנוכחי. ברבעון השני עלו הרווחים ב-4.8%, הרבעון ה-15 ברצף של צמיחת רווחים בחברות ה-S&P 500. הרווחים הגדולים של ה- S&P 500 ב-2013 גרמו למכפיל הרווח העתידי לעלות ל-14.94 מרמה של 12.7 בסוף 2012.

ההתרחבות המרובה באה לאחר שהמשקיעים הימרו על צמיחה משופרת, שתאפשר מצדה לבנק הפדרלי להפחית את התמיכה יוצאת הדופן שלו בכלכלת ארה"ב. מכפיל זה דומה לרמת ה-14.8 שבה הוא היה בתחילת 2010, אז הצמיחה של הרווחים משנה לשנה הייתה גבוהה הרבה יותר.

בעוד שזה לא נחשב יקר במונחים היסטוריים – היות ש-S&P 500 מעריכה את מכפיל הרווח העתידי הממוצע בכ-17 – זה עדיין מזין חששות בנוגע למחירי המניות. צמיחת הרווחים הצפויה כעת ל-2013 עומדת על 6.3%, וההערכות השנתיות נפלו ב-1 נקודת אחוז ב-90 הימים האחרונים, כך לפי נתוני תומסון רויטרס סטראמיין. החששות הם כי צמיחת הרווחים תמשיך לצנוח כל עוד צמיחת הכלכלה תישאר בינונית.

"אם הבנק הפדרלי זקוק להמשיך וללחוץ על דוושת הגז, הדבר מרמז על כך שאיננו צוברים את המומנטום שאותו תמחרו מחירי המניות הנוכחים", אמר ריק מקלר, נשיא חברת ההשקעות ליברטי ויו קפיטל מנג'מנט בג'רזי סיטי, ניו ג'רזי.

יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי | צילום: רויטרס 

התחזית האופטימית פירושה גם היה שהמניות בעלות הביצועים הטובים ביותר היו מוכוונות-צמיחה. לאחר אוגוסט חלש, חברות שכבר יש להן מכפילי רווח גבוהים ותשואה גבוהה לטווח קצר התאוששו, והציגו ביצועי יתר לעומת המאזן של אותה שנה.

נטפליקס, בעלת הביצועים הטובים ביותר השנה ב-S&P, עם רווח של 239% עד כה השנה, היא בעלת מכפיל רווח עתידי גבוה מאוד של כ-106, לפי נתוני רויטרס. יצרנית הרכב החשמלי טסלה, עם עלייה של 400% השנה עד כה ופייבוריטית ותיקה של מוכרים בשורט, נסחרת במכפיל של כ-112 על הרווחים החזויים.

כדי להראות עד כמה תוסס אולי הפך השוק להיות, המניות של חברת אבטחת הסייבר פייראיי אינק ושל חברת הפרסום הדיגיטלי רוקט פיול אינק, זינקו ביום הבכורה שלהן במסחר והגיעו בשלב מסוים לרמה של יותר מפי שניים ממחיריהן.

החברות גם יכולות פחות מבעבר להישען על קיצוץ עלויות כדי להקפיץ את השורה התחתונה שלהן, בגלל הצמיחה האנמית במכירות. הצמיחה במחזור המכירות משנה לשנה נעה בין ירידה של 0.8% לעלייה של 3.6% במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים, כך לפי נתוני תומסון רויטרס.

על פי הצפי עלו הרווחים ברבעון השלישי ב-4.6%, בעוד שהצמיחה ברבעון הרביעי מוערכת ב-11.1%, לפי נתוני תומסון רויטרס. אולם הערכות כאלו עלולות לרדת במהירות – הצמיחה ברבעון השלישי הוערכה ב-8.5% ב-1 ביולי, לפני פחות משלושה חודשים.

אם אומדני הרווחים ימשיכו ליפול, זה צפוי להעלות את מכפיל הרווח של השוק, או לאלץ את המשקיעים להוריד את מחירי המניות בתגובה למה שהם רואים כמחירים מנופחים מדי.
"או שהמדיניות הנמשכת תוביל לעלייה ממשית בצמיחה, שתצדיק את המחירים הללו, או שהשוק יתחיל לרדת מהרמות הללו", מסכם מקלר.

.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן