האוצר: "אם בן דב היה מוותר על כסף – לא הייתה תספורת בסקיילקס"

ועדת הכלכלה של הכנסת קראה היום לאיש העסקים אילן בן דב, אשר מכר באחרונה את השליטה בסקיילקס ובפרטנר לקבוצת האצ'יסון הסינית, לוותר על חלק מן הרווחים כדי למנוע ממחזיקי האג"ח של החברה "תספורת" של 31%.

בדיון מיוחד שקיימה היום הוועדה בנושא, אמר היו"ר כרמל שאמה הכהן כי הוועדה מברכת על ההשקעה של חברת האצ'יסון בארץ, אולם השאלה היא מה דינם של כספי הציבור והאם יכול להיות מצב שבו בעל השליטה מקבל ערך עודף על אחזקותיו, בעוד בעלי האג"ח צפויים לתספורת.

סגן הממונה על אגף שוק ההון באוצר, אליאור גבאי, אמר כי "אם בעל השליטה היה מוותר על חצי מהתמורה לטובת בעלי האג"ח לא הייתה תספורת, ובעלי החוב היו מקבלים את מלוא כספם. הגופים המוסדיים מזהים את הבעיה ומתכוונים לפעול נחרצות להגן על כספי המשקיעים – אין מוסדיים שמביעים תמיכה בהסדר".

מנכ"ל סקיילקס יהל שחר אמר כי העסקה היא כמקשה אחת והיא באה יותר מכיוון האצ'יסון. הוא טען כי במהלך שלוש השנים האחרונות חלו שינויים בשוק הסלולר והתחרות בו כיום היא כזו שאין לה אח ורע בעולם. היו"ר שאמה-הכהן העיר בתגובה כי לוועדה היה חלק נכבד בשינויים שחלו בשוק התקשורת ולא הם הבעיה, אלא המחיר הגבוה שגבו החברות עד לפני תקופה קצרה. שחר הוסיף וציין כי מי שיקבע בסוף אם תהיה עסקה או לא הם בעלי מניות המיעוט ומחזיקי האג"ח. "כולם צריכים לראות מה האלטרנטיבה – במצב של פירוק למשל כולם ייפגעו יותר", אמר שחר. הוא הוסיף כי החוב לבעלי האג"ח יופחת רק ב-15% ולא ב-30%. שחר אף תהה מדוע המוסדיים לא הגיעו לדיון, ואמר כי אולי הם לא חושבים כמו שטען גבאי.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "העסקה מייצרת סגנון חדש של תספורת, בו כיסו של בעל השליטה קודם לכיסו של הציבור. העסקה לוקה בחוסר רגישות וחוסר הגינות כלפי כספי הציבור". בעקבות דבריו של נציג האוצר הבהיר היו"ר שאמה-הכהן כי "הוועדה קוראת לבעל השליטה בן דב לוותר על חלק מהתמורה שיקבל כדי למנוע תספורת ופגיעה בכספי החוסכים".

במסגרת העסקה, תרכוש האצ'יסון מסאני 75% ממניותיה בתמורה ל-125 מיליון דולר. כמו כן, סקיילקס תבצע רכישה עצמית של לפחות 50% מאיגרות החוב שלה, זאת – במחיר ממוצע של 69% מן הערך הפארי של האיגרת. במילים אחרות, את המחיר על העסקה בין בן דב להאצ'יסון ישלמו בעלי האג"ח, שייאלצו לספוג "תספורת" של 31%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן