האוצר: ירידה של 0.8% במחירי הנדל"ן באפריל

צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון ב-2012 (3%) הייתה נמוכה מהצמיחה ברבעונים הקודמים, אך גבוהה מהתחזיות – כך עולה מדו"ח אורות אדומים שפרסם היום (ב') משרד האוצר. באוצר מציינים כי שיעור הצמיחה במשק היה גבוה ברבעון האחרון ביחס למדינות אחרות ב-OECD.

על פי הנתונים, שיעור האבטלה עמד בחודש אפריל על 6.7% לעומת 7.1% בחודש מארס. במקביל, שיעור ההשתתפות נותר ללא שינוי משמעותי, כך שהתפתחויות הללו משקפות תוספת של כ-20 אלף איש למספר המועסקים.

בענף הנדל"ן נמשכה מגמת ירידות המחירים והיציאה של המשקיעים מהשוק. את מקומם של משפרי הדיור תופסים זוגות צעירים. השיא לעסקאות שנעשו על ידי זוגות צעירים נרשם בשפלה – שם מספר הזוגות הצעירים רוכשי הדירות עלה כמעט ב-50%.

יחד עם זאת, בחודש אפריל נמכרו רק 6,200 דירות, ירידה בשיעור של כ-17% בהשוואה לחודש הקודם. האזור בו בולטת יותר מכל הירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים הינו אזור באר-שבע: משיעור של כ-29% באפריל 2011 לשיעור של קרוב ל-22% באפריל השנה. עם זאת, באוצר מדגישים כי נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על עליה משמעותית במספר העסקאות, הן בהשוואה לאפריל והן בהשוואה למאי אשתקד.

צניחה של 22% במכירת הדירות על ידי משקיעים באפריל הובילה לירידה במספר משפרי הדיור "בהמתנה". משפרי הדיור בהמתנה הם רוכשי דירה אשר טרם הספיקו למכור את דירתם הנוכחית. הירידה במכירת דירות על ידי משקיעים היא תמונת ראי לירידה במשקל משפרי הדיור. התוצאה היא כי את מקומם של משפרי הדיור תופסים הזוגות הצעירים. נציין, כי הירידה החריפה בעסקאות משפרי הדיור הורגשה באזור השפלה, שם כאמור – משקל הזוגות הצעירים התופסים את מקומם הורגש ביתר שאת.

יובל שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם

ירידה ביצוא – תוצאה של התרחבות משבר החובות באירופה

מדד הייצור התעשייתי (לחודש מארס) רשם עלייה קלה של 0.2%, כאשר המדד עלה בכל הענפים למעט ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית.

בסיכום חודש אפריל, נרשמה ירידה, בשיעור זהה, ביצוא וביבוא הסחורות במונחים דולריים, זאת על רקע התרחבות משבר החובות באירופה. כמו כן, נרשמה ירידה בייבוא הסחורות המהווה אינדיקאטור חשוב המעיד על התכווצות כלכלית במשק, שכן ירידה בייבוא חומרי גלם יכולה להעיד על ציפיות לנסיגה נוספת בפעילות הכלכלית. ביצוא הסחורות בלטה בעיקר הירידה ביצוא התעשייתי של טכנולוגיה מעורבת עילית, הכוללת, בין היתר, כימיקליים וזיקוק נפט.

כמו כן, בחודש אפריל עלו סך ההכנסות ממסים ואגרות ב-5% לעומת חודש מארס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן