האורך לא קובע: שירות מפות חדש יחשב עבורכם את הדרך הנעימה ביותר ליעדכם

שירותי מפות בדרך כלל משמים אותנו על מנת למצוא את הדרך הקצרה ביותר ליעדינו. במהלך השנים האחרונות, טכנולוגיית ה-GPS השתפרה ואפשרה לתכנן מסלולים שמתחמקים מכל מיני סוגים של מכשולים ואפילו כאלה שחומקים מאזורים עם זיהום אוויר רב. כעת, קבוצת חוקרים במעבדות יאהו בברצלונה עובדים על פיתוח שירות מפות שיאפשר להולכי רגל לתכנן את המסלול עתיר הנוף ביותר בדרך אל היעד.

החוקרים שעבדו בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת טורינו, פיתחו אלגוריתם שיכול למצוא את המסלולים שהכי ישפיעו עלינו לטובה מבחינה רגשית. את הממצאים שלהם פרסמו במאמר שנקרא "הדרך הקצרה ביותר לאושר: ממליצים על מסלולים יפים, שקטים ומשמחים בעיר".

החוקרים החלו את מלאכתם באיסוף 3.7 מיליון תמונות מאזורים שונים בלונדון באמצעות גוגל סטריט וויו ואתר Geograph, המתעד בתמונות כל מטר בבריטניה. התמונות הועלו לאתר UrbanGems.org, בו מוצגות לגולשים בכל פעם שתי תמונות של אתרים בעיר והם מתבקשים להחליט איזה אתר נעים יותר לעין. ככל שאתר מקבל תגובות חיוביות יותר על יופיו, כך עולה הסיכוי שלו להיכלל במסלול שיתכנן שירות המפות. החוקרים לקחו בחשבון את הצבעתם של כ-3,300 גולשים.


איפה הייתם מעדיפים לעבור? | צילום מסך מאתר UrbanGems.org

לאחר שחושבו הציונים, ציירו החוקרים מפות עם מסלולים יפים ברחבי העיר. המסלולים הללו היו בממוצע ארוכים רק ב-12% מהמסלולים הקצרים ביותר, מה שהפך אותם לאלטרנטיבה ממשית. המסלולים נבחנו על ידי 30 נסיינים הגרים בלונדון ומכירים את העיר היטב. לאחר שבחנו אותם, אישרו כי אכן מדובר בדרכים הנעימות יותר להסתובב בעיר.

עבור ערים אחרות, זנחו החוקרים את שיטת הדירוג הקודמת וניסו ליצור מאגר של מקומות יפים על ידי ניתוח מיליוני תמונות שהועלו לפליקר וקביעת מידת היופי של מקום לפי מספר הפעמים שהתמונה שלו עלתה לאתר ולפי תגובות חיובית כלפיה. השיטה החדשה נוסתה על בוסטון. נבחרו 54 נסיינים שנדרשו להשוות את המסלולים שיצר האלגוריתם למסלולים הקצרים ביותר. הם הגיעו למסכנה שהמסלולים שנוצרו באמצעות המידע מפליקר הם יפים יותר ב-35% בממוצע.

למרות ההצלחה, עדיין קיימים מספר גורמים שמגבילים את המערכת. יופיים של המסלולים משתנה למשל בהתאם לשעות היום, או עונת השנה. אחד הנסיינים ציין למשל שאזור סנט פול בלונדון יכול להיות נעים למדי בסופי שבוע, כאשר העיר שקטה, אך עשוי להיות מאוד לא נעים במהלך זמנים עמוסים יותר. ובכל זאת, החוקרים כבר מתכננים אפליקציה שתתבסס על האלגוריתם שפיתחו ותיתן שירות להולכי רגל בערים שונות בארה"ב ובאירופה. בקרוב בתל אביב?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן