האיום האמיתי על כלכלת סין: מחנק האשראי

לאחר שבשבוע שעבר פורסמו נתונים מדאיגים על היקפי הסחר של סין, חזרו המשקיעים בשוקי העולם לקרוא להרחבת תמרוץ המשק על ידי הממשלה. אלא שעד עכשיו קריאותיהם לא נענו. אז מדוע הממשלה שרק בחודש מאי הודיעה על הרחבת התמיכה במשק לא עושה זאת שוב, ככל הניראה משום שאין לה את האמצעים לעשות זאת. במילים אחרות, נראה שלסין עומד להיגמר הכסף. 

סברה זו אולי נשמעת תמוהה למדי, בייחוד בשל העובדה שבמחצית הראשונה של השנה היו ברשות הבנק הסיני המרכזי רזרבות של מטבע זר בהיקף של 3.24 טריליון דולר. אולם חשוב לזכור שכוחו של מטבע זר במשבר מקומי אינו גדול מספיק כדי להרים את המשק. בנוסף סך ההתחייבויות של הבנק המרכזי שווה לכל אותה כמות של דולרים, ליש"ט, יורו וינים שברשותו. כתוצאה מכך, הבנק אינו יכול להשתמש בכסף הרב שברשותו מבלי לשקוע עמוק יותר בחובות שעלולות להוביל אותו לפשיטת רגל.

סין לא יכולה לממן את כל הפרויקטים המתוכננים | צילום: רויטרס

הירידות האחרונות בשער של מטבע היואן הסיני ביחס לדולר הביאו להפחתת היחס בין התחייבויותיו של הבנק המרכזי לנכסים שברשותו וחיזקו מעט את המאזן שלו. אולם עדיין אין לו את האפשרות להשתמש ברזרבות הזרות כרצונו ולכן מהלך של הזרקה מסיבית של מטבע זר לתוך המשק הסיני איננה עומדת על הפרק.

עם זאת, כבר ב-2003 החל הבנק להזרים תוספת של כסף זר למוסדות הפיננסים בסין על מנת לאפשר להם להלוות יותר כספים ללקוחות. תוכנית התמריצים האחרונה, אותה השיקה ממשלת סין בשנת 2008, עם פרוץ המשבר הכלכלי האחרון, הביאה את הבנקים במדינה לפתוח במסע הלוואות ענק ובכך הרימה את שיעורי הצמיחה במשק. כתוצאה מכך, ב-2009 הגיע היקף ההלוואות המקומיות בסין ל-9.59 טריליון יואן. מגמת הצמיחה של האשראי הסיני אף החריפה בשנים הבאות. 

אולם כעת, שמה הממשלה סוף לבולמוס ההלוואות משום שהיא כבר לא יכולה לממן את כל הפרויקטים החדשים המתוכננים במדינה. על פי ספירה שביצעה אחת מחברות הסחר הגדולות בעולם, מדובר בכ-500 פרויקטים חדשים עליהם הכריזו הרשויות בביג'ין בחודשים האחרונים. החשש הוא שהלוואות רבות שניתנו משנת 2008 לא יוחזרו עקב ההאטה במשק.

הרגולטור של המערכת הבנקאית בסין אמר כי שיעור ההלוואות הלא מניבות בבנקים במדינה עמד ברבעון הראשון של השנה על 0.9%, אך גם הוא סבור כי מספר זה גדל מאז. לגידול בשיעורי ההלוואות הלא מניבות במש עלולות להיות השלכות משמעותיות על הכלכלה המקומית.  

עקב נתונים מדאיגים אלה, יאלצו הבנק המרכזי בסין למצוא מקור מימון לפני שיוכל להתחייב לביצוע תכנית תמריצים כלשהי. אמנםלמרות מחנק האשראי, גם השנה העניק הבנקים הלוואות רבות אך ככל הנראה רובן היו לטווח קצר. יתרה מכך, אנליסטים מעריכים כי הבנקים יתקשו למצוא מימון עבור התחייבויותיהם הקיימות. עוד טוענים אנליסטים כי תמרוץ של פרויקטים בתחום התשתיות בשלב זה תפצה רק עבור ההאטה בסקטור הפרטי בסין. הוצאות הממשלה על פרויקטים מסוג זה לא יסייעו לצמיחת המשק. 

אולם, למרות התרעותיו של הרגולטור, נראה כי בנקים עדיין מלווים כספים לפרויקטים מקומיים בערים מסויימות במדינה. החשש הוא שאותם פרויקטים, המופיעים ברשימת ה"לווים הלא אמינים" של המדינה מקבלים מימון למרות היותם תוכניות בסיכון גבוה שעשויים להזיק לכלכלת המדינה. 

המצב בסין כניראה ממש גרוע. על פי דיווח של חברת המחקר ג'יי קפיטל, נראה כי לכמה מהערים הגדולות במדינה כבר נגמר הכסף. הממשלה צריכה להתמודד עם תשלום משכורותיהן של עובדי הציבור בערים הללו, הזקוקות דחוף למקור הכנסה כלשהו. בניסיון להשיג כסף, פנו העיריות לגביית מסים לא חוקיים. בעיר טיהסו שבמחוז ג'יאנגסו למשל, החלו לגבות מס שכירות בשיעור של 5%. 

כשחנויות ברחבי המדינה נסגרות משש לעימות עם גובי המסים אפשר להבין שמאגרי הכסף של סין מתרוקנים. כעת, לאחר שמאזן התשלומים של סין הפך לשלילי נראה שבעיותיה הכלכליות רק הולכות ומחמירות.

נתוני הייצוא מסין ברבעון השני של השנה היו הגרועים ביותר מאז 1998. סימני ההאטה הללו גורמים לאזרחי המדינה לאבד את האמון במטבע המקומי. אין ספק שהמחסור החמור בכסף במדינה, החל מעריה הגדולות ועד לכפרים הקטנים ביותר מצביע על כך שגם סין, כמו מדינות מתפתחות אחרות לא תוכל להתחמק מהמשבר הכלכלי שבדרך.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן