האייפון שלכם כבר לא מממן את המלחמות המדממות באפריקה

האם חשבתם פעם מאילו חומרים מורכב מכשיר האייפון המתקדם אשר מונח בכיסכם? בין היתר, מוצרי הטכנולוגיה המתקדמים ביותר מתבססים על שורה ארוכה של מינרלים, מתכות ומחצבים שונים – בהם טנטלום (מתכת ה"מתמחה" בהולכת חשמל וחום), טונגסטן ואפילו זהב. כשאנו צועדים אל עידן בו הנוחות והטכנולוגיה עוטפות אותנו מכל עבר, קל לשכוח את מקור חומרי הגלם אשר נחוצים לייצור מכשירי האייפון והאייפד שלנו.

מינרלים ומחצבים אלו, שעושים את דרכם בכמויות אדירות למעבדות חברות האלקטרוניקה המובילות בארה"ב, מגיעים פעמים רבות מאזורים המוגדרים כ"אזורי קונפליקט" (קונגו היא בין המובילות שבהם). באזורים אלו פועלים ספקים מפוקפקים רבים בדרכים לא כשרות, וכל עסקה שמזרימה אליהם כספים מהווה בלון חמצן להמשך פעילות הלחימה ועלולה להצית אי סדר באזור כולו (בדומה למנגנון הפעילות של כריית ומכירת יהלומי הדמים באפריקה).

כעת, לאחר לחצים רבים שהופעלו עליה, הופכת "אפל" לחברת הענק הראשונה אשר הסכימה לפרסם את רשימת הספקים והמתיכים עמם היא נמצאת בקשרים, ומספקים לה מינרלים ומחצבים – ואת מקורם של מחצבים אלו. בנוסף, ענקית הטכנולוגיה מפרסמת דו"ח מיוחד ובו פרטיהם של 104 ספקים ומתיכים מפניהם היא מזהירה – שכן קיום עסקים איתם עלול להזרים כספים לידיים הלא נכונות באזור נפיץ בלאו הכי.


הכסף על המחצבים שנכרים באפריקה משמש לשימור הקונפליקטים באזורי לחימה שונים | צילום: מתוך יוטיוב

כעת, פעילי זכויות אדם ואקטיביסטים מקווים כי המהלך של אפל יגרום להיווצרות לחץ ציבורי גם על חברות אלקטרוניקה נוספות, אשר יתחייבו שלא לעבוד עם ספקי מינרלים ומחצבים שאינם מוכנים לעבור "תחקיר" מקיף, ולהתחייב כי מקורם של המחצבים שהם מספקים אינו ב"אזורי קונפליקט" שונים ברחבי העולם.

"ההיבט המוסרי באספקת המינרלים הוא חלק חשוב ומשמעותי במשימתנו – להבטיח תנאי עבודה הוגנים ובטוחים בכל שרשרת הייצור שלנו" כתבה החברה ב"דו"ח האחריות" השנתי שפרסמה. "החל מחודש ינואר 2014 אנו מאשרים כי כל פעילות ההתכה והאספקה של מתכת הטנטלום שלנו מבוצעת אך ורק על ידי ספקים אשר אינם פועלים באזורי קונפליקט. אנו ממשיכים ודוחקים בספקי מחצבים נוספים 'להכשיר' את המקורות שלהם גם כן".

בנדי מבובי, מנהל קמפיין "קונגו קוראת לכם" אשר פועל להגברת המודעות בדבר ספקי המחצבים מאזורים בעייתיים אלו, אמר בראיון לרשת החדשות הבריטית ה-BBC, בתגובה להצהרתה של אפל, כי הוא מברך על ההחלטה: "ההחלטה של אפל ראויה לתשואות, אבל אנחנו רוצים שהתעשייה כולה תשנה את האופן בו נעשים עסקים. הדרך אשר התוותה אפל, גם אם היא לא מושלמת, תוכל לעודד חברות נוספות לפעול בכיוון".


אפל. הראשונה שהחליטה לנתק את הקשר עם הסוחרים הלא מורשים | צילום: רויטרס  

לא מזמן הזדמן לי לפגוש את מבובי. הוא שב והדגיש את הצורך המיידי בפעולה בכל תחומי הטכנולוגיה המערבית – ולא רק במעבדות אפל. הוא אינו קורא לצרכנים להחרים מוצר מסוים – אך הוא מפציר בהם לפנות לחברות האלקטרוניקה ולדרוש כי יעבדו אך ורק עם ספקים "מורשים" מאזורים אלו. לדבריו, "זה נוגע לכל תחום טכנולוגי באשר הוא. אם אתה אוהב משחקי וידאו, וודא שיצרנית קונסולת המשחקים שלך אינה משתמש במחצבים המגיעים מספקים מפוקפקים מאזורי קונפליקט".
  
נראה כי הקמפיין של מבובי הולך וצובר תאוצה, כשלאחרונה הודיעה גם ענקית השבבים אינטל כי תחדל מלהשתמש במינרלים אשר מקורם באזורי קונפליקט לצורך יצור השבבים שלהם. בהחלט נראה סביר כי כעת, לאחר שאפל ואינטל כבר החלו במהלך, חברות נוספות בתחום יצטרפו גם הן ויתחייבו שלא להשתמש עוד במחצבים אשר מקורם באזורי קונפליקט שונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן