האינפלציה בשנת 2012 הסתכמה ב-1.6%; הדיור התייקר ב-0.4%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום את מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר. על פי נתוני הלמ"ס המדד עלה בחודש דצמבר ב-0.2% והגיע ל-105.7 נקודות, זאת בהשוואה ל-105.5 נקודות בחודש נובמבר. הערכות האנליסטים היו כי המדד ישאר ללא שינוי, ומרבית התחזיות צפו כי יהיה בטווח שבין -0.1% ל-0.1%. עוד פורסם כי המדד השנתי עלה ב-1.6%.

על פי נתוני הלמ"ס הסיבות העיקריות לעליית המדד הן התייקרויות בענפי הפירות והירקות המעובדים ההלבשה וההנעלה (ב-%10.5), הירקות והפירות המעובדים (ב-0.4%) והדיור (0.6%-ב) המזון ,(אחוזים 1.9%). לעומת זאת נרשמו ירידות מחירים בענפי ההירקות והפירות הטריים (ב-%3.2), התחבורה והתקשורת (ב-%1.1), הריהוט והציוד לבית (ב-%0.7) ושירותי התרבות והבידור (ב-%0.7).

עוד פורסם כי המדד ללא דיור והמדד ללא אנרגיה עלו אף הם ב-0.2 אחוז והגיעו לרמה של 104.1 נקודות ו-104.8 נקודות, בהתאמה. המדד ללא ירקות ופירות עלה ב-0.3 אחוז והגיע לרמה של 106 נקודות.  

קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-%1.4, של המדד ללא דיור הגיע ל-%1.2 ושל המדד ללא דיור וללא ירקות ופירות הגיע ל-%1.7.

בחודש נובמבר נרשמה ירידה של 0.5% במדד שהגיע ל-105.5 נקודות, ובחודש אוקטובר הגיע המדד ל-106 נקודות.על פי הלמ"ס הסיבות העיקריות לירידת המדד היו הוזלות בענפי הירקות והפירות, התקשורת, הבידור, התחבורה ושירותי הדיור בבעלות הדיירים.

בעקבות הנתון, צפוי בנק ישראל להותיר את ריבית פברואר ברמה של 1.75%.


סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל | צילום: רויטרס

בתגובה לנתוני המדד אמר היום אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "מדד חודש דצמבר אומנם חזר מהכפור והפתיע למעלה אך הוא לא משנה את הכיוון הכללי של התקררות המחירים, במיוחד לאחר ההחלשות האחרונה של השקל ודשדוש מחירי הסחורות".

עם זאת אמר כהנוביץ' כי "סימני ההתאוששות בעולם מתרבים, ועדיין צפוי גל העלאות מיסים על רקע הגרעון המשתולל, והתייקרות במחירי המים, הארנונה והחשמל שיזלגו בהמשך גם לסעיפים אחרים. בשורה התחתונה, המחירים ימשיכו להתייצב סביב מרכז יעד המחירים של בנק ישראל (סביב 2%) ויאפשרו לו להמשיך להוריד את הריבית במהלך 2013, לפחות ברבע אחוז נוסף ל-1.5%".

מנכ"ל קבוצת פריקו יוסי פריימן אמר: "האינפלציה בשנת 2012 עמדה על 1.6%, נמוכה מרמת האמצע של בנק ישראל 1%-3%. בעליית המדד יש בשורה קלה ומעודדת להתעוררות קלה בפעילות במשק. בנק ישראל אשר רק לאחרונה הפחית את שער הריבית לכדי 1.75%, יידרש לעקוב ולוודא כי האינפלציה אינה מרימה ראש. רמת האינפלציה הנוכחית של ישראלי נמוכה ממדינות המערב: באירופה האינפלציה שוכנת מעל ל-2% (בצרפת 2.7% ובגרמניה 2.1%), דבר המותיר את ישראל בעמדה נוחה וחופש פעולה מוניטרי אל מול מדינות אחרות".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן