האישה שמאחורי מרצי TED חושפת את סודות אומנות השכנוע

מצאתם את עצמכם פעם עומדים מחוץ לדלת רגע לפני פגישה חשובה או מאחורי הקלעים שנייה לפני שאתם עולים על במה ונאלמתם דום? העברתם מצגת או הרצאה והייתם בטוחים שתסחפו את הקהל אבל התגובות היו פושרות? אתם לא לבד. היכולת לספר סיפור שיעביר מסרים וישכנע את הקהל שמולכם היא בגדר אומנות. ובאומנות כמו באומנות, מרבית האנשים לא נולדו עם כישורי ההצגה של סטיב ג'ובס, אבל עם קצת עבודה והרבה תרגול תוכלו לשפר את כישורי השכנוע שלכם ולהביא את האני הכי טוב שלכם בכל הזדמנות.

כדי ללמוד איך עושים את זה ראיינו את האשה שמאחורי מרצי TED מצליחים מהארץ ומהעולם – אביגיל טנמבאום, מנכ״ל משותף ובעלים בחברת וירטואוזו. אביגיל עובדת עם מנכ״לים ויזמים על הנוכחות שלהם ועל תקשורת והעברת מסרים אל מול קהלים שונים. בעזרת שימוש בכלים שמגיעים במקור מתיאטרון, ובדומה לדרך בה במאי עובד עם שחקן או מחזאי, אביגיל והצוות שלה עובדים עם אנשים על שיפור היכולות שלהם מול קהלים שונים, ומסייעים להם להביא את הגרסה הכי טובה של עצמם בצורה הכי טבעית.

"אחת הטעויות העיקריות שאנשים עושים זה לחשוב שהם חייבים לדבר על משהו מעורר השראה במקום לדבר על מה שהם מבינים בו ועושים ביומיום שלהם. צריך להוציא מהם החוצה את האדם שהם ואת מה שבאמת מלהיב אותם והם מחוברים אליו" אומרת אביגיל ומציעה כמה טיפים:

1. חישבו מה יגרום לאנשים שבקהל להתחבר, אל תתמקדו במעמד ואיך אתם נראים או נשמעים.

2. הגדירו את הקהל שלכם בצורה ברורה: מה מעניין אותם, איזה ערך הם יפיקו אם יקשיבו לכם ומה הקונטקסט בו אתם פוגשים אותם עד לרמת יום ושעה. הקהל שלכם הוא אף פעם לא "כולם" גם אם אתם מדברים על במת TED והסרטונים שלכם מופצים בכל העולם. ?לדוגמא, אורי חסון (שדיבר בכנס TED האחרון) הוא איש מחקר ואקדמיה קלאסי שעובד באוניברסיטת פרינסטון. האינטראקציות שלו הן בעולם המדעי. כאשר הרצה בטד הוא החליט מראש שההרצאה שלו לא נועדה לרצות את כולם או להפוך לפופולארית ביותר, אלא פונה למתעניינים במדעי המוח. ההרצאה שלו נבנתה בהתאם וזה בא לידי ביטוי בתגובות – פנו אליו סטודנטים, חוקרים מהתחום ואנשי מדע.

חשוב להתחיל חזק ולסיים חזק | צילום: fotolia

3. הגדירו מטרה ברורה. מה אתם רוצים שיקרה בעקבות המפגש? למשל, אם מדובר בפיצ' של סטארטאפ – מה צריך לקרות אחרי הפגישה הראשונה עם המשקיע? הבנת התוצאה שאתם מחפשים להשיג תעזור לכם לדייק את המסר.

4. השקיעו זמן ומחשבה בפיתוח המסר המרכזי. זקקו אותו למשפט או שניים. בדיוק כמו בעולמות האונליין, אסור לדחוס יותר מדי מסרים כדי לא לבלבל ולעייף את הקהל. עדיף לבחור מסר אחד ולהעמיק בו מאשר לנסות ולהעביר כמה מסרים שונים.

5. חשוב להתחיל חזק ולסיים חזק. רמת הקשב של אנשים משתנה ונוטה להתרכז בהתחלה ובסוף של הרצאה. עם מה אתם רוצים להשאיר את הקהל? עם מה הם צריכים ללכת הביתה?

חישבו איך לסיים בצורה חכמה, כזו שתשאיר אימפקט ותצליח לזכות בתשומת ליבו של הקהל, כמו שעושה אפולו רובינס, כייס במקצועו בהרצאת TED שחובה לראות (כאן למטה).

6. זיכרו שהעובדה שאנשים יושבים מולכם לא הופכת אותם לקהל שבוי, וודאי שלא בעידן הסמארטפונים. כדי לשכנע ולהעביר מסרים עליכם להשקיע בתוכן וגם באופן ההעברה של התוכן.

צפו: אפולו רובינס ב-TED

איך מזקקים מסר מרכזי?

מתחילים בכתיבת המסר בפיסקה אחת או משפט אחד. כאשר הנוסח קצר וברור מספיק, מומלץ להציג אותו בקול רם לאדם נוסף. חשוב שזה יהיה מישהו שלא יודע במה אתם עוסקים ולא שייך לתחום שלכם. בקשו פידבק לגבי בהירות המסר ותנו לאדם שמולכם לשאול שאלות במידה ולא הבינו. אינדיקציה טובה לוודא שהמסר שלכם נקלט היא לבקש מהאדם שמולכם לחזור על המסר במילים שלו. שימו לב שאם מדובר בהרצאה או נאום שמוקלטים ומועברים בפורמט דיגיטלי חשוב מאוד שהמסר יועבר ממש בתחילת ההרצאה או הסרטון כדי שיהיה ברור לאן ההרצאה הולכת.

מאיפה מגיעה ההשראה לסיפורים מעניינים שמשלבים בהרצאות?

אביגיל מאמינה שלכל אחד יש סיפורים מעניינים או רשימת ״greatest hits״ שניתן לשלוף מהמגירה. אחת הדרכים לדלות את הסיפורים האלה היא לתחקר את האנשים סביבנו: חברים, משפחה, קולגות – ולבקש שיספרו לנו מה הם מגדירים כ"להיטים הגדולים" שלנו. על בסיס פידבק של אחרים אפשר להבין מה האימפקט של הסיפורים שלנו. ?השאיפה היא להגיע למצב בו יש לכם רשימה של סיפורים שתוכלו לשלוף ולהתאים לסיטואציות שונות.

אפשר להכין רשימה של סיפורים בראשי פרקים (דיגיטלית או כתובה, מה שנוח לכם) כדי לייצר טריגרים שיעזרו לכם להציף את הסיפור הנכון בזמן הנכון. לחובבי האקסל אפשר לקטלג סיפורים תחת קטגוריות כמו: ארוחה במסעדה, דייט, פרזנטציה, טיסה וכו'. לא תאמינו כמה סיפורים תמצאו ברגע שתתחילו לחפש.

הדרך היחידה להצליח ולהשתפר באומנות השכנוע היא פשוט להתאמן, להתאמן ולהתאמן עוד קצת. מרבית האנשים בעולם לא נולדו עם היכולת לרתק ולרגש קהל, אבל הם למדו איך לעשות זאת וגם אתם יכולים.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: מיקרוסופט מציגה אפליקציית צילום לאייפון שטובה יותר מזו של אפל

עוד בגיקטיים: עיצוב דמוי מקבוק, מפרט מרשים ומחיר נמוך: זה הלפטופ החדש של שיאומי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן