האישה שתלמד אותך לא לפחד: על יזמית שחוותה הארה טכנולוגית

אם גם אתן עוסקות באותם מקצועות חופשיים המניבים את שכרם בשיטת השוטף פלוס שישים ולעיתים בשיטת ה"סליחה אבל פשטנו רגל", גם אתן בוודאי מצרות על כך שבאותה מנילה צבאית גורלית, לא בחרתן באופציית הממר"ם. שם, כידוע, מייצרים חיילים שיהפכו עם הזמן לאזרחים שבכיסם תלוש משכורת נאה העובר בקלות את המספר הדו ספרתי המחמיא 20. בחירה אחת הצידה, וגם אתן יכולנן היום גם לדעת לתכנת וגם לגור בדירה קצת פחות מתקלפת.

מסתבר שלא בכדי נטתה האצבע המסמנת הנשית לכיוון מקצועות "בטוחים" יותר, כאלה שלא טומנים בחובם את המילים "תכנות", "כתיבת קודים" או "מתמטיקה". כדי להבין טוב יותר את הסיבה, הכירו את קתרין פרסונס, ככל הנראה המרטין לות'ר קינג של מעמד הנשים בעולם הטכנולוגיה העכשווי, הנשלט ברובו על ידי גברים.

בגיל 31, כשהיא עומדת בראש הסטארט אפ המצליח Decoded שנולד בלונדון ושכפל עצמו במהירות לשאר ארצות העולם, פועלת פרסונס ביסודיות להכנסת כוח נשי למקצועות הטכנולוגיה. לפני קצת יותר משנתיים חוותה פרסונס הארה שעיקרה "נשים מפחדות ממקצועות הטכנולוגיה". לא היה זה בעקבות חוויה רוחנית שעברה או מאבקי כוח בעולם ההייטק הגברי. פרסונס, שעמדה בתפקידה הקודם בראש חברת מדיה דיגיטלית, פשוט למדה משיחות עם נשים מרחבי העולם כי יש להן פחד מובנה, חוצה גבולות, ממקצועות הדורשים קידוד, תכנות ופיענוח.

"האתגר ללמד את כולן לדעת לתכנת הפך להיות חלק מרכזי בחיי לאחר שהבנתי שפחד הוא מרכיב עיקרי בכל הקשור לתחום ידיעת התכנות", מסבירה פרסונס. "כמעט בכל מקום שמעתי את המשפט 'אני לא טובה בטכנולוגיה ובמתמטיקה'. יש המון מיתוסים וקלישאות הקשורות לתפיסת הטכנולוגיה, במיוחד בקרב נשים. אין לי מושג מה ברשימת הכישורים המקושרים לטכנולוגיה, גורם לנשים לחשוב שזה לא מגניב או שאפתני, ובכלל- לא מתאים לנשים. זה משול מבחינתי לאמירה המסוכנת 'נשים טיפשות מדי כדי להצביע'.

קתרין פרסונס | צילום: מתוך יוטיוב

לזרום עם השינוי הדיגיטלי

את מה שחוותה פרסונס על בשרה, אפשר למצוא עובדתית בכל דו"ח המתייחס לנוכחות נשית בתפקידי הנהלה בכירים בעולם הטכנולוגיה. רפרוף מהיר בנתוני המרכז הלאומי לנשים וטכנולוגית מידע(NCWIT) , מלמד ששריל סנדברג- מספר 2 בפייסבוק, מריסה מאייר- מנכ"לית יאהו ופאדמארסי ווריאר- סמנכ"לית הטכנולוגיה והאסטרטגיה של סיסקו, די לבדן בשכבות הניהוליות של עולם הטכנולוגיה.

נכון לשנת 2013, הכוח הנשי מהווה רק 14% מתפקידי ההנהלה הבכירה בחברות הסטארטאפ בעמק הסיליקון ו- 23% בלבד מכלל העובדים בתחום. "העולם של היום מושפע יותר ויותר משינויים דיגיטליים, כך שגם רכישת אוריינות טכנולוגית בסיסית תאפשר להרוויח יותר כסף", מכריזה פרסונס, "יש השלכות עמוקות למדי לבחירה של נשים לצאת מהתחום הזה".

חדורת מוטיבציה לשנות את המצב, היא פיתחה לפני כשנתיים את התכנית המהפכנית Code in a Day שמטרתה נגזרת משמה: קורס בן יום ללימוד שפת התכנות, ללא צורך בניסיון קודם או הבנה בתחום. מיום הקמת הסטארטאפ שנוסד על ידי ארבע נשים, ביניהם פרסונס, ושלושה גברים, עברו את הקורס מעל 3,000 אנשים ו-45 עסקים, ביניהם אנשי גוגל, eBay ומיקרוסופט. "עבור 750 פאונד ויום עבודה אחד, יוצאים כל משתתפי הקורס משערי החברה כשהם מכירים ויודעים ליישם את שפת התכנות, מצוידים באפליקציה שפיתחו ושפועלת בסמארטפון שלהם, ובאופן כללי, מבינים הרבה יותר בעולם התכנות", מסכמת פרסונס את עסקת החבילה.

פרסונס | צילום: מתוך יוטיוב

סוכנת שינוי

קצת אחרי שהוציאה לפועל את התוכנית Code in a Day, הביעה פרסונס את דאגתה מכך שרוב משתתפי הקורס הם גברים. עובדה שאינה מפתיעה בהתחשב בכך שחלוצי הקורס היו חברי מועצת מנהלים וחברי דירקטוריון של חברות – משרות המאוישות לרוב על ידי גברים. "אחד המחזורים הראשונים כלל עשרים מנהלים שהוטסו אלינו מכל רחבי אירופה", נזכרת פרסונס. "כולם היו גברים".

מאז ועד היום, ולא מעט בזכות עבודת הסברה מצוינת, השתנה המאזן המגדרי ומשנתה של פרסונס להביא את ידיעת התכנות לכל שכבות האוכלוסייה ולהנגיש את המידע גם לאזרחי מדינות מתפתחות, מיושמת בהצלחה. כיום מופעלת התכנית במדינות רבות, ולאחרונה נפתחו סניפים בשנגחאי, סינגפור, הונג קונג, אטלנטה, דבלין ועוד. בשנה האחרונה היא עובדת על הכשרת מורים שילמדו פונקציות שונות של תכנות. החזון של פרסונס הוא הכנסת מדעי התכנות לחינוך הפורמלי כחלק אינטגרלי ממקצועות הלימוד. במקביל היא מעוניינת להבליט את הכוח הנשי העוסק בתחום הטכנולוגיה והתכנות בפרט, כדי שנשים נוספות תוכלנה לקחת דוגמה מנשים מצליחות הנהנות מהעיסוק בתחום זה.

סקירת ההיסטוריה המשפחתית והמקצועית של פרסונס מגלה מהיכן שאבה את רוח היזמות והשאפתנות חסרת הגבולות המאפיינת את פועלה. היא גדלה ומתגוררת עד היום ב- Highgate, פרבר בצפון לונדון. הוריה המתגוררים כיום במלטה הם בעלים של מלון ועסקי אירוח נוספים. לפני שהקדישה עצמה להארת התכנות, עבדה במשרד פרסום ולאחריו עברה לחברת מדיה דיגיטלית שממשיכה לפעול גם כיום. בן זוגה לחיים הוא מייקל אקטון סמית', יוצר ה"מושי מונסטרס"- אתר אינטרנט משחקי- לימודי ומצליח במיוחד לילדים. בין ניהול חברת הענק וגיוס מורים בעלי הישגים גבוהים שיוכלו להעביר את תורת התכנות ביום אחד, הספיקה פרסונס לקטוף השנה את פרס הדור הצעיר המכובד בטקס אשת השנה של Veuve Clicquot Business.

כעת, כשהיא בעמדת כוח והשפעה, ובד בבד עם הפיכתה לדמות ציבורית חשובה, מעבירה פרסונס הרצאות ומופיעה בכנסים שונים לקידום והטמעת מטרתה. באחת ההרצאות האחרונות שהעבירה בפסטיבל טכנולוגיה שנערך בוולס, אחת המשתתפות הצעירות, ילדה בת 10, ניגשה אליה ושיתפה אותה בניסיון לשכנע את אחיה הגדול לפתח עבורה משחק וידאו, כי כל משחקי הווידאו גבריים ומיועדים לבנים. פרסונס שזיהתה כנראה את ההזדמנות לנטוע ניצני שינוי, פנתה אל הילדה ושאלה "זה לא יהיה מדהים אם את בעצמך תוכלי לפתח כזה משחק?". הקטנטונת התלהבה מהרעיון ונשבתה גם היא בקסם האפשרויות הבלתי מוגבלות של עולם התכנות. זה, מה שנקרא, הארה.

לכתבה המקורית באתר אונלייף

עוד באונלייף:
· נשים יפות לא יכולות להיות מהנדסות
· האישה שהופכת ילדות קטנות למהנדסות העתיד
· חכמה יותר מאיינשטיין

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן