האיש ששווה זהב: כמה הרוויח השנה האדם המהיר בעולם?

האצן הג'מייקאני יוסיאן בולט מנסה להפוך לבטון את מורשתו במהלך אולימפיאדת הקיץ בתור האצן הגדול בהיסטוריה של האתלטיקה הקלה, על מסלול או בשדה. הוא כבר הראשון שזכה בעקיבות במדליות זהב אולימפיות במרוצי ה-100 וה-200 מטרים, ובריו הוא ניסה – ונכון לשעה זו גם הצליח בתחרות 100 המטרים – להשיג אותן בפעם השלישית.

בנוסף לשבירת מחסומים על פני המסלול, בולט עשה היסטוריה גם מחוץ למסלול במהלך השנים האחרונות בתור האתלט בעל השכר הגבוה ביותר בהיסטוריה של הספורט. הכנסותיו בסך כ-32.5 מיליון דולר במהלך 12 החודשים האחרונים מהופעותיו, כספי זכיות וחסויות, הן בערך פי 10 ממה שמרוויחים כוכבי מסלולים וכוכבי שדה אחרים כמו מו פארח ואשטון איטון. לבולט רמה משל עצמו, הן על המסלול והן מחוצה לו.

בולט פרץ לסצנה הבינלאומית לפני שמונה שנים במהלך אולימפיאדת בייג'ינג 2008, בה הוא קבע שיאי עולם הן בריצת 100 המטרים והן בריצה ל-200 מטרים, ובמקביל גם הוביל את ג'מייקה למדליית הזהב במקצה 100X4 לגברים שסיפק גם הוא זמן שיא. הספונסרים היחידים של בולט בבייג'ינג היו פומה וחברת הסלולר של ג'מייקה, Digicel. אבל זה השתנה באופן דרמטי אחרי הופעתו ההיסטורית.

מרוויח פי עשרה מהאצן הבא אחריו בעולם. בולט | צילום: יוטיוב

יצרנית המזון והמשקאות לספורטאים, Gatorade האמריקאית, חברת שעוני היוקרה השוויצרית Hublot ותאגיד התקשורת הבריטי Virgin Media חטפו עד מהרה את האיש המהיר בעולם כדי שיציג את מרכולתם. ב- Gatoradeהציגו את Gatorade Bolt, משקה קפוא חדש בטעם לימון. חברת ויזה החתימה אותו גם היא על עסקה, והשתמשה בו בקמפייני פרסום, במיוחד באירופה, בה מרוצי מסלול פופולאריים הרבה יותר מאשר באמריקה. ויזה כבר לא בעסקי בולט, אבל תיק העבודות הנוכחי שלו כולל עכשיו 10 שותפים בינלאומיים, ששווים לו בין 1 ל-4 מיליון דולר בשנה, כשפומה היא ספונסר ברמה משל עצמו, עם הכנסה של 8 ספרות. כמו כן יש לו גם 7 ספונסרים מקומיים מג'מייקה. לבולט יש אפילו דמות משל עצמו בזיכיון משחקי הווידאו Temple Run – שהורד כבר למעלה ממיליארד פעמים.

בולט היה עסוק מחוץ למסלול במהלך שנת 2016 עד לאולימפיאדה בריו. הוא חתם על עסקאות בתחילת השנה עם חברת התעופה הגדולה ביותר ביפן, All Nippon Airways (ANA), ועם חברת התקשורת האוסטרלית Optus. הוא גם חתם על עסקה עם Enertor, בה הפך לפנים של מותג מדרסי הספורט שעלה לגדולות, וקיבל גם בעלות על חלק ממניות החברה. בולט השיק גם את חברת הגילוח החדשה שלו, Champion Shave, רק שבוע לפני טקסי הפתיחה של האולימפיאדה.

בזמן שבולט מתמודד עם העבודה על המסלול, הסוכן שלו, ריקי סימס, שיושב בלונדון, מפקח על כל מה שמתרחש מחוצה לו. סימס, אצן אירי למרחקים בינוניים לשעבר, היה עם בולט במשך יותר מעשור והוא מנהל בסביבות 50 אתלטים מהמסלולים ומענפי השדה בתור מי שעומד בראש חברת PACE Sports Management.

פומה. הספונסר הגדול ביותר שמאחורי האצן מס' 1 בעולם | צילום: יוטיוב

פומה נותרה עד היום התומכת הגדולה ביותר של בולט בפער ניכר. מותג ההנעלה הגרמני שבבעלות ענקית ההלבשה והאביזרים Kering, חידשה את החוזה שלה עם בולט כבר מספר פעמים מאז בייג'ינג, וההארכה האחרונה תקפה עד לשנת 2025, זמן רב אחרי שבולט יתלה את הנעליים. החוזה הנוכחי של בולט עם פומה שווה לו יותר מ-10 מיליון דולר בשנה והוא כולל גם בונוס עבור שיאים חדשים שיקבע ומדליות שיגרוף בתחרויות גדולות. העסקה עם פומה עזרה לדחוף את הרווחים של בולט מחוץ למסלול לסכום מוערך של כ-30 מיליון דולר במשך 12 החודשים האחרונים ולמקם אותו במקום ה-32 ברשימת האתלטים המרוויחים ביותר בעולם.

בולט חלף על פני עמיתיו על המסלול ושדה האתלטיקה לפני זמן רב, ולא ניתן עוד להשוות ביניהם. ניתן להשוות אותו רק לאייקונים עולמיים אחרים, כמו כריסטיאנו רונאלדו, לברון ג'יימס, רוג'ר פדרר וליאונל מסי. הוא ממלא אחר כל 'המשימות' שנותנות לו החברות נותנות החסות, כשהוא שוהה זמן ארוך וממושך כל כך בקצהו העליון של הספורט העולמי, ואין אפילו לא ניחוח של מחלוקת לגביו גם מחוץ למסלול המרוצים. מפיק הוליוודי לא יכול היה ליצור שם טוב יותר מיוסיאן בולט עבור אצן ברמה עולמית, והפוזה שלו "To Di World", אותה העתיק ממודעה לתיירים בג'מייקה, הפכה כבר לסימן היכר שעוכב אחריו ממפגש למפגש.

באופן יחסי, הפרסים הכספיים במסלולי הריצה ובשדה האתלטי הם נמוכים. אליפות העולם הדו שנתית משלמת כ-60 אלף דולר עבור מדליית זהב (ובולט זכה ב-11 מדליות זהב כאלו לאורך הקריירה שלו), בעוד שזכייה במרוץ של ליגת היהלום שווה כ-10 אלפים דולר. אבל האישיות המוחצנת של בולט ומהירות הברק שלו הפכו אותו לאטרקציה מרכזית באירועי מסלול ברחבי העולם. בדרך כלל הוא רץ בשמונה אירועים כאלו בשנה, עם עמלות השתתפות שיכולות להגיע עד לגובה של 400 אלף דולר למפגש. וזה כסף שמושקע היטב.

"עם בולט, אנחנו יודעים שנמלא בקלות את אצטדיון הסטאד דה פראנס", אמר מנהל המפגשים לורן בוקילט, כשהוא מצדיק את העמלה על סך 300 אלף הדולרים ששולמו לבולט באירוע ליגת היהלום שנערך בפריס ב-2013. בולט הרוויח 2.5 מיליון דולר מכספי זכיות והופעות במשך 12 החודשים האחרונים לפי הערכת פורבס.

האיש הפך לאייקון. "To Di World" | צילום: J. Brichto ויקיפדיה

פערי הרווחים שנפערים בין בולט לבין יתר כוכבי העל של מסלולי הריצה אינם דומים לשום דבר שראינו בעבר בספורט. טייגר וודס שלט בענף הגולף במשך שנות ה-2000, העלה את שיעורי המדרוג של תחנת הטלוויזיה Boffo TV והגביר את נוכחות הצופים באירועים בהם השתתף. רווחיו השנתיים הצטברו לכדי שיא של 125 מיליון דולר, אבל אפילו זה היה פחות מפי שלושה ממה שהרוויח פיל מייקלסון, שחקן הספורט השני ברווחיו בתולדות הגולף. פלויד מייוות'ר הפיק את כל מה שניתן היה להפיק מאגרוף ובכל זאת, בשנת ההכנסות הגדולה ביותר שלו – 2015 – הוא עשה כ-300 מיליון דולר שהיו רק פי שניים ממה שעשה יריבו המושבע מני פקווינו. מייקל גורדן הרוויח 78 מיליון דולר ב-1997, שהיו בערך פי שלושה מהרווחים של שקיל אוניל באותה שנה.

ומה הלאה עבור איש הזהב של מסלולי הריצה? בולט אומר שריו היא האולימפיאדה האחרונה שלו ושהוא יפרוש אחרי אליפות העולם בלונדון ב-2017. ביום שבו יערך טקס הסיום בברזיל ימלאו לו 30. מארגני אירועי הספורט יתגעגעו ללא ספק להתרגשות שבולט מייצר בכל אירוע ואירוע. אז תיהנו מזה כל עוד זה נמשך – אנחנו עשויים שלא לראות עוד לעולם משהו שדומה לתופעת יוסיאן בולט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן