האם אדלסון בכלל יכול לממן את השגרירות האמריקאית החדשה?

ביום שבת האחרון, כשעוד לא הספקנו להתאושש מההצהרה האמריקאית כי השגרירות תעבור לירושלים כבר בחודש מאי הקרוב, שמענו על דיווח מרעיש נוסף של הניו יורק טיימס – הממשל שוקל בכובד ראש לממן את השגרירות החדשה מכספים שיגיעו מלא אחר מאשר שלדון אדלסון – אחד היהודים העשירים בעולם.

הדיווח לא פרט האם מדובר בהצעה של אדלסון עצמו או בבקשה שהופנתה אליו, אבל נראה שזה ממש לא משנה. בעוד שבישראל הדבר התקבל בחיוך, בארה"ב רבים רואים בכך עניין חמור ביותר. למעשה, מימון כזה יחשב להפרה של החוקה האמריקאית, של החוק הפדרלי, עקיפה של הקונגרס – וצעד גדול לקראת אנרכיה נשיאותית.

אדלסון. האם מותר לו לממן את השגרירות? | צילום: shutterstock

לפי החוקה האמריקאית, אסור לבית הלבן לגייס כספים לשם פעילויות ממשלתיות בשום דרך מלבד חוקי מס, והוא יכול להוציא כסף על פעילויות פדרליות ספציפיות רק באמצעות חקיקה של מה שנקרא Appropriations Bills. לא רק שלנשיא אין סמכות חוקתית לגייס או להוציא כסף באופן עצמאי, נאסר עליו באופן ספציפי לעשות זאת.

לא זאת בלבד, רק לפני כשלושה שבועות הקונגרס והנשיא חוקקו חוק שמגביל את ממדי התקציבים שיכולים לעבור באותם Appropriations Bills. המימון של אדלסון יעזור לטראמפ לעקוף את המגבלה שמציב החוק הזה, שלו כאמור, הוא עצמו היה שותף.

לצעד כזה, שעוקף למעשה את הקונגרס, יש השלכות משמעותיות. אם המימון לא מגיע כתוצאה מהקצאה שמחוקק הקונגרס, אזי לא תהיה לו גם השפעה על שום דבר שקשור להקמת השגרירות החדשה. הוא לא יוכל להיות מעורב בסוגיות דיפלומטיות וצבאיות שקשורות להקמת השגרירות ואפילו לא לפקח על סטנדרטים של בנייה או ביטחון מידע. הוא לא ידע על כך דבר, וגם אם ידע, יהיה חסר אונים – מכיוון שהיוזמה תהפוך בצורה כזו לפרטית כמעט לחלוטין.

אבל מעבר למקרה הספציפי הזה, תקדים כמו זה יכול להוביל לתרחישים מפחידים למדי. אם אפשר לממן הקמת שגרירות באופן פרטי, מה ימנע מטראמפ או כל נשיא אחר בעתיד לגייס כספים ולצאת למלחמה באמצעות צבא שכיר? נשיא מיליארדר, או כזה עם חברים בעלי כיסים עמוקים, יוכל להתעלם למעשה מכל מערכת האיזונים והבלמים שמקובעת בחוקה ולעשות כל העולה על רוחו.

אדלסון בהחלט יכול לתרום מכספו לאוצר המדינה, אך הוא לא יכול לקבוע לאן ילך הכסף, או מה הממשלה צריכה לעשות איתו. הקונגרס מצידו יכול לעצור את היוזמה הזו של טראמפ באמצעות הנחיות ספציפיות שיוספו לצו ההקמה של השגרירות – כאלה שיגדירו במפורש כי התקציב חייב יהיה להגיע באמצעות הקצאה בחוק בלבד. יש למחוקקים עד ה-23 במרץ לעשות זאת. מעניין יהיה לראות האם הם יעדיפו לשמור על כוחם או לקפוץ על ההצעה הנדיבה של אדלסון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן