האם בנק ההשקעות הסיני החדש יביא לסיום עצמאותה של טאיוואן?

אחרי שמדינות מערביות רבות, כולל ידידותיה הקרובות ביותר של ארה"ב, כבר הגישו בקשה להצטרף כחברות מקימות אל בנק השקעות התשתית האסיאתי (AIIB), שמקימה סין, עושה את הצעד מדינה מפתיעה נוספת – טאיוואן.

לטאיוואן ולסין היסטוריה של יריבות מרה, וסין רואה במדינה העצמאית המכונה גם הרפובליקה של סין, חלק בלתי נפרד מסין הגדולה. שיתוף הפעולה הכלכלי בין השתיים, קיים רק בשבע השנים האחרונות, כך שמבחינתה של טאיוואן מדובר בצעד עם סיכון גדול בצדו.
טאיוואנים רבים חוששים שסין תשתמש בקשרים הכלכליים כדי להחליש את האוטונומיה של האי. גורמים רשמיים בסין לעומת זאת, מברכים על בקשת ההצטרפות של טאיוואן לבנק שיושק בסוף השנה, עם לפחות 27 מדינות תורמות שיקצו יחד כ-50 מיליארד דולר. ממשלתו של נשיא טאיוואן מה יינג ז'או, דוחה את החששות הציבוריים ואומרת כי חברות בבנק תעזור לכלכלת הייצוא של האי להשתלב טוב יותר בשאר אסיה.

במהלך החודש ידונו שני הצדדים בהצטרפות. אלה הם שלושה תסריטים אפשריים:

1. סין תאשר את הצטרפותה המלאה של טאיוואן תחת שם שאינו מרמז על עצמאותה או על השתייכותה לסין

טאיוואן מתכוננת לדרוש מסין את הזכויות המקסימליות כשותפה בבנק, תחת עקרון ה"שיוויון והכבוד". שר האוצר הטאיוואני יצטרף אל השיחות ולצד שמו תופיע המילה "טאיוואן", ללא אזכור כל שהו לקשר עם סין. לטאיוואן יהיה את אותו המשקל כמו לחברות אחרות בבנק והיא תספק כסף ומומחיות לפרויקטי תשתיות באזורים המתפתחים במהירות באסיה. בתמורה תוכל טאיוואן להשתתף במכרזים על חלק מהפרויקטים של הבנק.

יהיו על כך ביקורות, אך בסופו של דבר הנשיא הטאיוואני יוכל להרוויח כמה נקודות על מדיניות החוץ, לאחר שנים של התחנפות לסין, מבלי טיפוח קשרים במקומות נוספים שנחוצים לשם התרחבות הכלכלה המקומית שמהווה כחצי טריליון דולר.


טייפה. האם הקמת ה-AIIB יוביל למהלך פיוס היסטורי עם ביג'ין? | צילום: thinkstock

מבחינת סין, היא תיתפס בעיני הטאיוואנים כנדיבה, לפחות מבחינה כלכלית. סין תקווה שהנשיא הטאיוואני, שנבחר ב-2008 והניח בצד את המחלוקות הפוליטיות לטובת התקרבות כלכלית, יצליח להיבחר בשנית ב-2016 והעסקאות וההשקעות ההדדיות ימשכו. אם כל זאת יתממש, ימצא הזמן בו יוכלו הצדדים לדון גם בנושאים הפוליטיים ובסוגיית ההתאחדות.

2. סין תאשר את ההצטרפות של טאיוואן, אך לא כחברה מלאה ותחת שם שיבהיר ששני הצדדים שייכים לאותה מדינה

יתכן שטאיוואן תשיג את כרטיס הכניסה אל ה-AIIB, אך המשא ומתן על חברות מלאה, או הייצוג כישות עצמאית, יכשל. סין תציע מעמד של משקיפה או שם כמו "טייפה הסינית", כינויה של טאיוואן באירועי ספורט גלובליים בהם משתתפת גם סין. במקרה כזה, טאיוואן בהחלט עשויה למשוך את בקשת ההצטרפות שלה, וסין תאבד את הסיכוי להראות רצון טוב כלפי האי השכן, ולדחוף את מפלגתו של הנשיא מול האופוזיציה במדינתו.

3. סין תדחה את בקשת ההצטרפות של טאיוואן

סין יכולה מסיבותיה שלה לדחות את בקשתה של טאיוואן, גם אם זו תסכים לתנאים של הכתבת שמה והגבלת סמכויותיה. כדי למנוע מהומות מיותרות, סין תודיע על החלטתה לאט ותשאיר את הדלת פתוחה לשיחות נוספות בעתיד. טאיוואן תתייחס אל ההחלטה הסינית כניסיון לחסום את דרכה להתפתחות כלכלית וכך עשויה להסתיים תקופת ההתקרבות בין השתיים.

כך או כך, ככל שעובר הזמן מתגלה הפוטנציאל הפוליטי העצום שמייצרת יוזמת הבנק הסיני, מעבר להבטחה הכלכלית שהוא מביא. הוא עשוי להרחיק חברות כמו דרום קוריאה וארה"ב, ולקרב יריבות ותיקות כמו סין וטאיוואן. עד סוף השנה, עם השקתו של הבנק נוכל לדעת יותר על התוצאות המדיניות של המשאים ומתנים בין המדינות השונות לסין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן