האם ההשפעה העצומה של יפן יכולה להביא לסופה של בועת אפל?

המנייה של אפל ירדה קרוב ל-10% מאז השיא שלה בספטמבר. נראה כי בימים האחרונים השאלה הגדולה היא ההאם מדובר בשינוי מגמה או שהמנייה רק יורדת מעט לצורך עלייה לשיא חדש? 

הסיטואציה הזאת מתאימה מאוד לפתגם הישן "עולים כמו טיל, ונופלים כמו ענף". שוק הטכנולוגיה של ארצות הברית מלא בחברות שנדמה היה כי הן יכולות לגבור על כוח הכבידה אבל לבסוף גם הן נפלו לארץ. שוקי המניות ככלל נוטים לנפח בועות, ועם שווי שוק של יותר מ-600 מיליארד דולר אפל תצטרך לייצר אינסוף ניסים כדי לשמור עצמה בתוך הבועה השמחה של שוק המניות.

אפל לא פועלת בואקום. והרבה מהקסם המיוחס למוצריה הוא לא בבעולתה כמו שהוא שייך גם לחברות שותפות מזעריות ביפן, קוריאה טיוואן וסינגפור. בנסיבות כאלו, אין זה מפתיע שסמסונג הצליחה לשחזר ולהנדס מכשיר כמו האייפון, וכך גם יקרה שחברות גדולות, מנוהלות היטב ועתירות בכסף, כמו גוגל למשל, ייכנסו לשוק ויינצלו את הכשרונות של החברות הקטנות באסיה. וזה מבלי לדון בהשלכות של פטירתו של ג'ובס.

האם יפן רוצה להוריד מכוחה של אפל? | צילום רויטרס

אך ישנם עוד דברים שמבשרים רעות לאפל: החברה גם מפסידה מקרבות הפטנטים שהיא עצמה הביאה – היה זה עניין ברור שבית המשפט הקוריאני ישפוט באחד מתביעות הפטנט האחרונות לטובת סמסונג. אך משמעותי מזה היה שגם בית המשפט בטוקיו צידד בסמסונג. מי שמכיר מעט את יפן יודע שבתי המשפט במדינה לא עצמאיים לחלוטין ולא פעם החלטות שלהם משקפות את האינטרס היפני וטובת המדינה מאשר הצמדות לחוק.

ההיגיון אומר שיפן החליטה להוריד מעט את כוחה של אפל, והאם היא יכולה באמת להשפיע על החברה? ההיסטוריה אומרת שכן. כאשר יפן פנתה נגד ג'נרל מוטורס, האחרונה ירדה בשוק הגלובלי. באותו האופן, כאשר יפן הלכה נגד אי.בי.אמ הכתובת הייתה על הקיר בשביל חברת המחשבים שאז הייתה עוד הגדולה בעולם. בעוד שווי השוק של אי.בי.אמ היה פעם הגדול ביותר בעולם, הוא עדיין קצת יותר משליש מזה של אפל. אך נקודת המבט החשובה יותר היא שעכשיו הרווחים של אי.בי.אמ נשרכים מאחורי חברת המחשבים היפנית – "היטאצ'י".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן