האם הייתם עולים על מטוס עם טייס אחד בלבד?

מחקר חדש באירופה מבקש לבחון את האפשרות להטיס מטוסים עם טייס אחד בלבד על הסיפון, בינתיים בטיסות מסחריות. הפרויקט, בהיקף של 30 מיליון יורו, ממומן על ידי הנציבות האירופית ומפגיש 35 חוקרים, כולל את נציגי חברות איירבוס ובואינג.

היוזמה תתקל ככל הנראה בלחצים סותרים: מצד אחד, מספר אנשי הצוות מהווה שיקול עיקרי לגבי הבטיחות במטוסים. במילים אחרות – טעות של טייס עלולה לגרום להתרסקות. מצד השני, חברות התעופה מעוניינות להפחית את עלויות הטייסים ובכך את עלויות הטיסה. לדוגמה, במקום לשלוח ארבעה טייסים לטיסה ארוכה, אפשר יהיה לשלוח רק שניים: אחד שיטוס ואחד "במילואים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הטיעון המסורתי בעד שני טייסים הוא כי הם מפקחים אחד על השני בהתאם להליכים מוסכמים, מבצעים תרגולות תפעול משותפות וכו'. הפרויקט בוחן את האפשרות להחליף את הטייס השני במערכות אוטומטיות, ובפרט את פיתוח מערכות הבקרה המתקדמות על מנת לאפשר לטייסים להתמודד עם עומס העבודה ועם הבדידות המקצועית.

צילום: רויטרס

הלצה נפוצה בקרב הטייסים גורסת כי עבור 99% מהזמן בו הם עובדים משלמים להם הרבה יותר מדי; העבודה קלה ושגרתית, במיוחד כשכיום קיים טייס אוטומטי. אבל במשך 1% מהזמן, אין בעצם אפשרות לשלם להם מספיק, וזאת במצבי חירום, אם בעקבות מזג אוויר גרוע או מצבים קריטיים אחרים. זהו המקום בו שני טייסים באמת עוזרים אחד לשני ואלה הם המקרים עליהם יצטרך הפרויקט לענות.

במקרה שכזה, הפרויקט יצטרך למצוא אולי דרך לאפשר לחברי הצוות האחרים לעזור לטייס להנחית את המטוס. מלבד זאת, נוטים הטיעונים בבירור בעד טייס בודד.

אין ספק כי מערכות הבקרה המתקדמות החדשות הפחיתו את מספר ההתנגשויות באוויר, ואת מספר ההתרסקויות המיותרות בשני העשורים האחרונים. אבל האם יהיה הציבור מוכן לטיסה עם טייס בודד? איך הייתם מגיבים לו ידעתם שיש לכם במטוס טייס אוטומטי סופר מתקדם ומערכות בטיחות שמהוות את המילה האחרונה, אבל גם רק טייס אחד? ומה אם גם מחיר הכרטיס היה יורד? 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן